سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴

لزوم بازگشت هویت به جشنواره فجر انقلاب/۴

ذاکری: جشنواره جهانی فجر هیچ دستاوردی برای سینما نداشت و تنها سفره ای تجملاتی برای عده ای خاص پهن کرد/ هنرمندان همواره خواستار انحلال جشنواره جهانی بودند!

فریده ذاکری

سینماپرس: فریده ذاکری منتقد پیشکسوت سینما در پی اقدام شایسته سازمان سینمایی برای ادغام بخش های ملی و جهانی جشنواره فجر و بازگشت هویت به جشنواره فجر انقلاب گفت: جشنواره جهانی فجر هیچ دستاوردی برای سینما نداشت و تنها سفره ای تجملاتی برای عده ای خاص پهن کرده بود که از بودجه های کلان بیت المال بهره می بردند و از سوی دیگر این رویداد بدل به سالن مد لباس و آرایش شده بود و هیچ نشانی از سینما در آن دیده نمی شد.

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جداسازی جشنواره های ملی و جهانی فجر اشتباه ترین کاری بود که مدیران سینمایی دولت قبل انجام دادند. اشتباهی که نه تنها هیچ دستاوردی برای سینما نداشت و باعث بریز بپاش های کلان از پول بیت المال می شد بلکه ضربات جدی بر پیکره سینمای کشور وارد کرد و باعث شد هویت جشنواره فجر انقلاب از دست برود.

وی ادامه داد: هنرمندان واقعی همواره خواستار انحلال جشنواره جهانی بودند و بسیاری از صنوف سینمایی نیز بارها با نگارش نامه های سرگشاده خواستار ادغام مجدد بخش های ملی و جهانی جشنواره شده بودند اما آن عده ای که با اهدافی خاص و برای منافع شخصی شان دست به جداسازی جشنواره زده بودند و فکر می کردند در کارشان بسیار موفق هستند گوش شنوایی برای شنیدن حرف های کارشناسانه، دغدغه مندانه و دلسوزانه سینماگران نداشتند.

ذاکری خاطرنشان کرد: اتفاقی که در این سال ها افتاد نمونه اش در هیچ یک از جشنواره های معتبر دنیا و یا حتی جشنواره های ناشناخته دیده نمی شود! این یک بدعت گذاری عجیبی بود که بخش ملی جشنواره در بهمن ماه و بخش جهانی آن در فصل بهار برگزار شود! این اتفاق جز بی هویت کردن جشنواره فجر چیز دیگری با خود در پی نداشت.

این کارشناس فرهنگی متذکر شد: متأسفانه مدیران سینمایی فراموش کرده بودند که جشنواره فیلم فجر جشنواره ای برآمده از دل انقلاب اسلامی است و قرار است میعادگاهی برای دست اندرکاران و عاشقان سینما باشد که همه ساله در ایام پیروزی انقلاب اسلامی با شور و نشاط گرد هم جمع شوند و بتوانند تولیدات یک سال سینمای کشور را در کنار سینماگران جهانی به تماشا بنشینند.

وی در پایان این گفتگو افزود: بی شک برای سینمای ایران انعکاس جهانی برگزاری جشنواره ای بین المللی در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی باید جزو اولویت ها باشد. شوآف و ظاهرسازی دردی از سینمای ما درمان نمی کند. در ظاهرسازی جشنواره موسوم به جهانی فجر همین بس که هیچ استقبال شایسته ای از بازار آن نمی شد و شور و هیجانی در آن وجود نداشت اما زمانی که جشنواره به صورت بین المللی برگزار می شد ما شاهد آن بودیم که پخش کنندگان جهانی به ایران می آمدند و روی فیلم های ایرانی سرمایه گذاری های کلانی می کردند و حضور پررنگی در بازار فیلم جشنواره داشتند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.