چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲

مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی:

جشنواره جهانی فجر منحل نشده/نمی‌شود تغییر زمانی یک جشنواره را انحلال یک رویداد قلمداد کنیم!

هشتمین روز سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

سینماپرس: مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی بیان کرد که جشنواره جهانی و ملی به صورت یکپارچه برگزار می‌شود و این ادغام و تغییر تقویم زمانی برگزاری به معنای خروج جشنواره از فیاپف نیست.

به گزارش سینماپرس، «یزدان عشیری» مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی و مشاور رئیس سازمان با ارائه توضیحاتی درباره ادغام دو جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر بیان کرد که جشنواره جهانی فیلم فجر منحل نمی‌شود.

عشیری بیان کرد: پیرو خبری که دیروز منتشر شد قرار است که به صورت هم‌زمان دو رویداد جشنواره ملی و جشنواره جهانی فیلم فجر از سال آینده به صورت یکپارچه برگزار شود و خبری از انحلال آن نیست. به هیچ وجه و در هیچ زمانی خبری از انحلال این جشنواره مطرح نبوده و نیست.

او با بیان اینکه وجهه بین‌المللی و جهانی سینمای ایران برای مدیریت سازمان سینمایی اهمیت دارد گفت: راهبردهای بین‌المللی سینما و دیپلماسی فرهنگی به طور قطع، برای مدیریت سازمان سینمایی در این دوره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. طرح یکپارچه سازی و ایجاد ساختار اجرایی منسجم با هدف تقویت و گسترش مناسبات بخش بین‌الملل جشنواره و برگزاری باشکوه آن در کنار جشنواره ملی به مثابه راهبردی‌ترین رویداد هنری سال کشور است.

عشیری نسبت به حواشی ایجاد شده در فضای مجازی و گزارش‌هایی که برخی از رسانه‌ها با تکیه بر انحلال جشنواره جهانی فیلم فجر منتشر کرده‌اند واکنش نشان داد و گفت: متأسفانه از دیروز در فضای مجازی، برخی از واژه انحلال استفاده می‌کنند که در حقیقت دارند با آدرس غلط نعل را وارونه می‌زنند. احتمال می‌دهم که از سر ناآگاهی و نه غرض‌ورزی است. جشنواره جهانی فجر منحل نشده و نخواهد شد و تغییر تقویم زمانی جشنواره با حفظ عضویت در فیاپف، قابل پیگیری است. در همین دو سالی که پاندمی کرونا در جهان شیوع پیدا کرد شاهد تغییر تقویم برگزاری مراسم‌های مختلف بوده‌ایم. حتی پیش از کرونا در تقویم برگزاری جشنواره اسکار ما شاهد تغییرات بودیم. بنابراین نمی‌شود تغییر زمانی یک جشنواره را انحلال یک رویداد قلمداد کنیم.

وی بیان کرد که جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از سال 1401 قطعاً با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و در مقیاس بزرگ‌تر و با در نظر گرفتن راهبردهای ملی و جهانی برای تقویت سینمای ایران و بازاریابی منطقه‌ای و بین‌المللی برگزار می‌شود.

مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی نیز با اشاره به اینکه این ادغام درخواست بسیاری از اعضای خانواده بزرگ سینمای کشور بوده است گفت: خوشبختانه علاوه بر نظرسنجی، ارزیابی و بررسی کارگروه جشنواره‌ها، باید گفت که این مطالبه‌ای بوده است که طیف گسترده خانواده سینما و سینماگران از سال 1396 و 1397 داشته‌اند. نامه‌ها و بیانیه‌های فراوانی از طرف اصناف محترم سینمایی مانند کانون کارگردانان سینما، جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما، انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی، انجمن تهیه‌کنندگان مستقل و بسیاری از صنوف صورت گرفت که یکصدا درخواست آنان این بوده که این دو جشنواره با یکدیگر به صورت یکپارچه برگزار شود. حتی چهره‌هایی مانند «مجید مجیدی» که یک چهره بین‌المللی سرشناس است از ناکارآمدی این جداسازی صحبت می‌کنند.

مشاور رئیس سازمان سینمایی گفت: همه این بررسی‌های صورت گرفته باعث شده است که سازمان سینمایی به این جمع‌بندی برسد که این دو جشنواره به صورت واحد و یکپارچه و هم‌زمان خصوصاً با توجه به حضور مهمانان خارجی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و همین‌طور رسانه‌ای از سرتاسر جهان در کشور به دلیل ایام دهه فجر انقلاب، برگزار شوند. در دروه قبل از جداسازی این رویداد سینمایی، به اذعان بسیاری از سینماگران و کارشناسان، ظرفیت و امکان معرفی تولیدات داخلی به میهانان حاضر در جشنواره مهیّاتر بوده است. البته تردید نکنیم که عزیزان میرکریمی، عسگرپور و رضاداد در ادوار برگزاری این جشنواره زحمات بسیاری کشیدند و قطعاً، از نتایج تجربیات آن عزیزان در ساختار جدید استفاده خواهد شد. یادمان باشد که سینمای ایران از بستر جشنواره فجر، میهمانان و بازار آن، در سال‌های دورتر فیلم‌های زیادی را به دنیا معرفی کرده است.

وی در پایان بیان کرد که شکّی ندارم که منتقدین معدود این طرح دلسوزانه نگران ظرفیت بین‌الملل سینما هستند. به شخصه از این عزیزان تشکر می‌کنم اما حواسمان باشد به اشتباه با استفاده از کلیدواژه‌های غلط مانند "انحلال" به برخی جریانات ضد ایرانی آدرس ندهیم. با همفکری و خردجمعی و با کمک دبیران پیشین فجر جهانی و مدیران خبره عرصه بین‌الملل، مزیت‌های نسبی این رویداد سر جایش می‌ماند مگر اینکه برخی با غرض‌ورزی و شیطنت‌های ژورنالیستی بخواهند آب به آسیاب دشمن بریزند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.