سه‌شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸

مدیر عامل جدید بنیاد فارابی:

مناطق آزاد می‌تواند دروازه ورود فناوری‌های نوین و تکنولوژی در حوزه سینما باشد!

سید مهدی جوادی

سینماپرس: نخستین نشست معاونت فرهنگی ـ اجتماعی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد با حضور «سعید محمد» مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی و عضو هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی و جمعی از فعالان صنعت سینمای کشور برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، در بخش نخست این نشست که با هدف معرفی ظرفیت‌های مناطق آزاد کشور با عنوان «فصل تحول» برگزار شد، ابتدا جمعی از اهالی سینما از طیف‌های مختلف به ارائه نقطه‌نظرات خود پیرامون ارتباط سینما و مناطق آزاد و فراز و فرودهای صنعتی شدن سینمای ایران پرداختند.

محمد در این نشست با اشاره به درد و دغدغه مشترک موجود در اهالی هنر و دولتمردان گفت: دغدغه مشترک همه ما آینده فرزندان این سرزمین است. فرزندانی که امروز بخشی از آنها دچار سردرگمی فرهنگی شده‌اند. عده‌ای دوست دارند فرهنگ ایرانی را در مقابل فرهنگ اسلامی قرار دهند و برعکس. در این زد و خورد، این فرهنگ غربی است که گوی سبقت را از آن خود می‌کند و تلاش می‌کند تا دهه هشتادی‌های ما، از فرهنگ ایرانی و اسلامی دور شوند.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در این نشست اظهار داشت: همه ما باید نسبت به آینده فرهنگی فرزندان این سرزمین نگران باشیم و برای بهبود آن برنامه ریزی کنیم.

وی افزود: مناطق آزاد می‌توانند پایلوت فعالیت های فرهنگی در کشور باشند چرا که در این مناطق دسترسی ها بیشتر و تردد آسان‌تر است.

او با اشاره به این واقعیت که در کشور، ۳۲ نهاد فرهنگی داریم، به ارائه تعریف کلان و کاربردی فرهنگ پرداخت و گفت: فرهنگ، به چهار بخش تعریف می‌شود که در طول هم قرار دارند؛ «باورها و اعتقادات» که به «ارزش‌های جامعه» تبدیل می‌شود؛ «ارزش‌ها» که به «هنجارهای جامعه» تبدیل می‌شود؛ و «هنجارها» به «نمادهای جامعه». وقتی می‌خواهیم کار هنری انجام دهیم روی هر چهار سرفصل باید کار کرد. حفظ فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی و الگوسازی با این محور صورت می‌گیرد.

او ادامه داد: در مناطق آزاد به واسطه چابک‌سازی، معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری در دفتر مرکزی و بسیاری از مناطق حذف شده بود و اولین اقدام من، انتصاب این معاونت و احیای آن بود.

محمد در ادامه با ارائه یک بحث تاریخی در غرب اظهار داشت: در دیرباز، دولت‌ها متولی بودند تا مسائل اجتماعی را رصد کنند. وقتی دیدند دولت‌ها نمی‌توانند به تنهایی از عهده این کار برآیند، بخش خصوصی هم ورود پیدا کند. تا سال ۱۹۲۰ وقتی بنگاه‌های اقتصادی شکل می‌گرفت، آنها فقط به فکر سود حداکثری بودند و خود این طرز فکر، یکسری آسیب به وجود آورد. از ۱۹۲۰ تا ۱۹۶۰ صاحبان اقتصاد گفتند اگر به حاشیه و پیرامون خودمان توجه نکنیم، همین سود را هم از دست می‌دهیم. به خاطر این که سودمان حفظ شود، باید به ذینفعان‌مان هم توجه کنیم؛ آنجا بود که یکسری از قوانین و چارچوب‌های جدید را در زمینه بحث بیمه، بازنشستگی، توجه به روحیه و انگیزه پرسنل وضع کردند و گفتند اگر این نگرش را رها کنیم، سودمان را هم از دست می‌دهیم. تقریبا از ۱۹۶۰ به بعد موضوعی در مدیریت کلان بنگاه‌های اقتصادی خودنمایی می‌کند و روز به روز هم دارد قوی‌تر می‌شود و آن اصلی است که امروز به عنوان «توسعه پایدار» تعریف شده و بخشی از توسعه پایدار، موضوع «مسئولیت اجتماعی» بنگاه‌هاست. بنگاه‌ها به این بلوغ رسیده‌اند که اگر بخواهند همه در کنار هم بتوانند فعالیت اقتصادی را ادامه دهند، باید به این نکته توجه داشته باشند که رسیدگی به مشکلات فرهنگی، اجتماعی و معیشتی مردم را اصل قرار دهند.

او با اشاره به مناطق آزاد فعال، مناطق آزاد جدید و مناطق ویژه تجاری صنعتی ادامه داد: در بودجه مناطق آزاد از گذشته، ده درصد از گردش مالی مناطق به بحث مسئولیت‌های اجتماعی تخصیص داده شد اما این درصد هم به جای خودش هزینه نشده بود و یا وارد پروژه‌های عمرانی شد. ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا به درک صحیحی از هر منطقه آزاد در کشور دست یابیم.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی مصمم است تا حرکت‌هایی جدی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی صورت دهد و یکی از این حرکت‌ها، ورود به بحث سینما است. به این دلیل سلسله نشست‌هایی تدارک دیده شده که اولینش در حوزه سینما بود و امروز برگزار شد.

محمد در ادامه اظهار داشت: ما باید بتوانیم این ارتباط تازه شکل گرفته را حفظ کنیم و میسر را به‌گونه‌ای تدارک ببینیم که بتوان برای توسعه سینما در مناطق آزاد (البته بر اساس چارچوب‌ها و محدودیت‌های موجود) برنامه‌ریزی کرد و انشالله منابعی که قرار است به این امر و جهت رشد فرهنگی کشور تخصیص داده شود، هدفمند باشد، همه طیف‌های هنرمندان سینما را دربرگیرد.

عضو هیأت امنای بنیاد سینمایی فارابی اظهار داشت: ما قرار نیست برای سینماگران تعیین تکلیف کنیم. ما تخصص خودمان را داریم و باید از تخصص سینماگران استفاده کنیم. در واقع هنرمندان باید بگویند برای رسیدن به این اهداف چه باید کرد. برای دستیابی به این هدف، باید در کارگروه‌ تدارک دیده‌شده و در جلسات نخبگانی، این بحث‌ها تداوم یابد و در آینده نزدیک، به سند راهبردی مناطق آزاد در حوزه فرهنگ با محوریت سینما دست یابیم.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی نیز با اشاره به اینکه فارابی خانه اهالی سینماست و مدیران مستأجر و ساکن موقت این خانه هستند، گفت: ما باید بتوانیم خدمتگزار خوبی برای سینمای ایران باشیم و لازمه رسیدن به این هدف، دستیابی به تغییرات در ساختار این خدمت‌رسانی است.

او افزود: مناطق آزاد فرصت بی‌بدیلی برای جهانی‌سازی سینما است چرا که این مناطق، دالان ارتباطی با حوزه بین‌الملل است و همچنین بحث‌هایی نظیر معافیت‌های مالیاتی و سایر قوانین در مناطق آزاد می‌تواند به این قضیه کمک کند.

جوادی در ادامه گفت: مناطق آزاد می‌تواند دروازه ورود فناوری‌های نوین و تکنولوژی در حوزه سینما باشد. سهم این مناطق در سینمای آینده ایران، سهمی به‌سزاست. بحث فناوری‌ها، جهانی‌سازی، افزایش سهم سینما در بازارهای جهانی می‌تواند بر بستر ظرفیت‌های مناطق آزاد مشخص شود.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در بخشی دیگر از سخنان خود در این نشست اظهار داشت: باید توجه داشت که مناطق آزاد بهترین محمل برای رشد ایده‌های سینمایی در سایه معافیت‌های مقرراتی و دسترسی‌ها از سویی، و تقویت زیرساخت‌های فناورانه در سینما و مبدا و محل ورود تکنولوژی‌های نوین از سوی دیگر خواهد بود.

در بخشی از این نشست، «مهدی حسین‌زاده» معاون فرهنگی ـ اجتماعی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بر تداوم این نشست‌های فرهنگی اجتماعی و تشکیل کارگروه‌های تخصصی تاکید کرد.

او افزود: به عنوان یک معلم دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران معتقدم تفکرات نئولیبرال و پول می‌تواند نه تنها فرهنگ و سینما بلکه مسیر علم و مقالات ISI را نیز تغییر دهد، ما با جهانی‌شدن مشکلی نداریم، ولی می‌خواهیم با ارزش‌های خودمان جهانی بشویم.

بخش ابتدایی این نشست فرهنگی هنری، هنرمندان و چهره‌های فرهنگی هنری سینمایی اختصاص داشت که هنرمندان و چهره‌هایی چون «هوشنگ توکلی»، «احمد نجفی»، «محمدرضا شریفی‌نیا»، «تورج اصلانی»، «مستانه مهاجر»، «محمدرضا مقدسیان»، «سعید الهی»، «حجت قاسم‌زاده اصل»، «محمد معتمدی»، «سعید هاشمی»، «حسن مصطفوی»، «اصغر نعیمی»، «محمدرضا شفیعی»، «رضا سخایی»، «مهدی عظیمی میرآبادی»، «محمدرضا شفاه» به ارائه نقطه‌نظرات خود در خصوص ارتباط مناطق آزاد و سینمای ایران و صنعتی‌شدن سینما پرداختند.

«مرتضی شایسته»، «محمود گبرلو»، «حسین ریگی»، «نازنین پیرکاری»، «مسعودرضا عجمی»، «مهدی قربان‌پور»، «هادی انباردار» و «جلیل شعبانی» از دیگر حاضران در این نشست بودند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.