دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷

با اعلام محمود شالویی؛

کرمان میزبان دائمی جشنواره موسیقی نواحی شد

جشنواره موسیقی نواحی

سینماپرس: مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی شامگاه یکشنبه دوم آبان ماه با حضور سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست دفتر موسیقی در باغ موزه وزیری کرمان برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی شامگاه یکشنبه دوم آبان ماه با حضور استاندار کرمان، مدیرکل صدا و سیمای کرمان، سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرپرست دفتر موسیقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و تعدادی دیگر از مدیران استان در باغ موزه وزیری کرمان برگزار شد.

از امشب چشم انتظار می‌مانیم...

محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در این مراسم گفت: امشب و در شب ولادت پیامبر مهربانی و لبخند در طلیعه طلوع دلیل خلقت کائنات، شادمان هستیم که صفحه دیگری از کتاب جشنواره موسیقی نواحی ایران را با یکدیگر ورق می‌زنیم.

وی افزود: در حالی که با بیم و امید به عقب نشینی ویروس کرونا چشم دوخته‌ایم کرمان میزبان جشنواره‌ای بود که تلالو رنگ‌هایش و طنین ترنم آوازش چند روزی استان و کشور را در برگرفته و فرصتی فراهم ساخته که بعد از ماه‌های خاکستری کرونا دل به موسیقی اقوام ایران بزرگ خوش داریم و رنگین کمان رنگارنگ اقوام مختلف کشور را در آسمان شهر کرمان نظاره گر باشیم. با همه سختی‌ها و چالش‌ها خوشحالی ما مضاعف می‌شود وقتی می‌بینیم نقش، جایگاه و تاثیر جشنواره موسیقی نواحی هر سال آشکارتر شده و میزان اعتبار خود جشنواره افزون‌تر می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان بیان گرد: امشب و در پایان دور دیگری از جشنواره موسیقی نواحی مسروریم که چنین جشنواره‌ای با همه فراز و فرودش به این درجه از کمال و جایگاه رسیده است. این شکوفایی و بالندگی را می‌توان در همه ارکان پیدا و پنهان جشنواره موسیقی نواحی ایران دید و به آن دل خوش بود. البته طی دو سال گذشته و پس از محدودیت‌های ناشی از کووید ۱۹ برپایی جشنواره موسیقی نواحی مورد تردید قرار گرفت. اما به همت تعدادی از هنرمندان و مسئولان نگذاشتیم که چراغ جشنواره خاموش شود و در محدودیت‌های شدید کرونایی بازهم به مدد فضای مجازی و تصاویر و پخش همزمان اجراهای جشنواره در پلتفرم‌های رایج، هنرنمایی هنرمندان موسیقی نواحی ایران پیش چشم مردم ایران و دنیا قرار داد.

مدیر اجرایی چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران ادامه داد: امسال و در دوره‌ای جدید، جشنواره به رغم محدودیت‌های کرونایی و با رعایت همه دستورالعمل‌های بهداشتی با دعوت و میزبانی از حدود هفتاد هنرمند در قالب گروه‌های برگزیده برپا شد. و خدای بزرگ را شکر می‌گوییم که توانستیم این مهم را به شکل شایسته ای به گواه نظر هنرمندان شرکت‌کننده و مخاطبان جشنواره به انجام برسانیم. بی شک بر پایی جشنواره‌ای با این ابعاد و عظمت جز با همراهی و همیاری دستگاه‌ها و نهادهای استان میسر نبود که لازم است از تک تک کسانی که ما را در برپایی چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران یاری کردند تشکر و قدردانی کنم.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود بیان کرد: در پایان انتظار ما و مردم دیار کریمان این است که این برند کرمان با ایجاد و راه اندازی دبیرخانه دائمی در کرمان ماندگار شود. این گونه ما و همه دست‌اندرکاران جشنواره فرصت تعامل بیشتر و برنامه‌ریزی هدف مند تر برای ارتقای شاخص‌های کیفی جشنواره را خواهیم داشت و می‌شود با طراحی و اجرای برنامه‌های متعدد و پیوسته ارتباط گسترده‌تری با اهالی فرهنگ و هنر، استادان و پیشکسوتان و هنرمندان متین موسیقی نواحی سراسر کشور فراهم ساخت. این خواسته البته نه از سر بیان احساسات بلکه به دلیل برگزاری چهارده دوره جشنواره موسیقی نواحی و تبدیل آن به درختی ثمر ده عنوان می‌شود. بنابراین چشم انتظار می‌مانیم تا با راه اندازی دبیرخانه جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران در کرمان خون تازه ای در رگ‌های این جشنواره اصیل، نجیب و هنری دمیده شود.

معیار انتخاب هنرمندان در دوره چهاردهم

محمد علی مرآتی دبیر چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران هم در این مراسم با ابراز خرسندی از برگزاری این رویداد موسیقایی در شهر کرمان بیان کرد: خدا را شاکرم به عنوان عضو کوچکی از جامعه بزرگ و اندیشمند موسیقی ایران افتخار دبیری یکی از مهم‌ترین رویدادهای موسیقی کشورم را داشته باشم. «وحدت در کثرت موسیقایی اقوام ایران» کلید وصل ما بود و این جشنواره فصلی بود در روییدن و تجلی تنوع اقوام ارزشمند ایران و بر خود وظیفه می‌دانم از همه کسانی که در این دوره پر افتخار دست یاری دادند کمال تشکر را داشته باشم.

محمود شالویی: بنده با پیشنهاد تشکیل دبیرخانه دائمی جشنواره موسیقی نواحی در استان کرمان دایر بشود موافقت می‌کنم وی با قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در تهران و کرمان توضیح داد: امروز دوم آبان مصادف با ولادت پیامبر (ص) اختتامیه چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران را نظاره گر هستیم. این جشنواره غیر رقابتی اما منسجم در انتخاب‌ها بر اساس محورهای سنت، اصالت، آفرینش‌های درون قومی و برون قومی در یک رنگین کمان موسیقایی نظم و تحقق یافت.

مرآتی درباره نحوه انتخاب گروه‌های شرکت‌کننده در این دوره گفت: معیار ما در این دوره دعوت از هنرمندان نخبه و کمتر دیده شده، نسل جوان و نوجوان که ادامه دهندگان مسیر موسیقی اقوام خود بوده‌اند، بوده است. قطعاً جشنواره امکان دعوت از همه عزیزان و نخبگان موسیقی اقوام را نداشت. اما حضور هفتاد نفر به مثابه نمایندگان رنگین کمان موسیقی ایران عزیز را غنیمت می‌شماریم.

دبیر چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی اظهار کرد: خوشبختانه به همت دولت سیزدهم و ریاست محترم جمهوری در تمهیدات واکسیناسیون که به سرعت در حال انجام است، شاهد افق‌های روشنی از بازگشت اجراهای موسیقی اقوام و حمایت از این هنرمندان آسیب دیده از کسانی که به حق از شریف‌ترین اعضای پیکر ایران عزیزمان باشیم.

مرآتی در پایان صحبت‌های خود یاد و خاطره بانوی لالایی ایران زنده یاد پروین بهمنی را که بیست و نهم مهرماه همزمان با آیین افتتاحیه جشنواره از دنیا رفت را گرامی داشت.

آینده ایران فرهنگی به خطر می‌افتد اگر...

علی زینی وند استاندار کرمان هم در این برنامه با قدردانی از تمامی دست‌اندرکاران برگزاری چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران گفت: به همه شما هنرمندان عزیزی که از همه مناطق جغرافیای ایران به کرمان کهن و صاحب رشادت آمده‌اند، خوش آمد می‌گویم. به سرزمینی که سرزمین حاج قاسم سلیمانی است، سرزمینی که یک کودک عشایری را تبدیل به سردار سلیمانی کرد که محصول کرمان عزیز است و من امیدوارم برگزاری جشنواره موسیقی نواحی کرمان گشایشی برای دیگر فعالیت‌های فرهنگی هنری کرمان بعد از دوران سخت کرونا باشد.

وی ضمن ارائه توضیحاتی درباره ویژگی‌های ایران فرهنگی توضیح داد: کسانی که با فرهنگ و هنر اقوام آشنا هستند حتماً می‌بایست ابعاد مختلف ابعاد ایران فرهنگی را مطالعه کنند چرا که اگر همه فرزندان ایران با ایران فرهنگی آشنا شوند آن هویت فرهنگی که سردار سلیمانی‌ها را پرورش داد شکل می‌گیرد. در این شرایط موسیقی به ویژه موسیقی نواحی و موسیقی اصیل ایرانی می‌تواند یکی از مهم‌ترین ابعادی است که در حوزه ایران فرهنگی تعریف شود. پس این گونه رویدادهای فرهنگی مرتبط با موسیقی اقوام می‌تواند فضای تازه ای را برای حوزه‌های تربیتی و فرهنگی جوانان کشور را فراهم کند. بدون تردید همین سرودها و همین نواهای موسیقایی مناطق خود به تنهایی می‌توانند تعریف کننده مناسبی برای ایران فرهنگی باشد.

استاندار کرمان تصریح کرد: نسل جدید ما با تهدید جدی هویتی همراه است و اگر این ادامه دار باشد طبیعتاً آینده ایران فرهنگی به خطر می‌افتد. پس اگر ما به این حوزه توجه بیشتری داشته باشیم طبیعتاً اتفاقات خوبی برای ما می‌افتد. به هر حال امیدوارم هم اکنون شرایط به گونه‌ای باشد که دبیرخانه دائمی جشنواره موسیقی نواحی در کرمان تشکیل شود و ما بتوانیم برای تحقق اهداف فرهنگی مان در حوزه ایران فرهنگی کوشا باشیم. البته که این جشنواره برای میزبانی خواهان زیادی دارد اما ما امیدوارم فضا به شکلی باشد که کرمان بعد از چهارده دوره همچنان میزبان این رویداد معتبر موسیقایی باشد.

قدردانی از دو پژوهشگر فعال موسیقی نواحی ایران

بر اساس این گزارش بعد از صحبت‌های استاندار کرمان، در حضور محمود شالویی و تعدادی دیگر از مسئولان عالی رتبه استان کرمان از پیروز ارجمند آهنگساز و مدرس موسیقی و فواد توحیدی آهنگساز و پژوهشگر موسیقی نواحی قدردانی شد.

فواد توحیدی در این بخش گفت: من در این سال‌ها کاری برای موسیقی نواحی کرمان نکردم اما امیدوارم برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در کرمان باقی بماند.

پیروز ارجمند هم پس از دریافت لوح قدردانی‌اش بیان کرد: بزرگترین لطفی که خداوند به من داشته این بوده که بتوانم به عنوان عضو کوچکی از خانواده فرهنگ و هنر خدمتگزار اهالی موسیقی باشم.

آقای علیزاده با پیشنهاد شما موافقت می‌کنم

محمود شالویی مدیرکل حوزه وزارتی و سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از برگزاری مراسم قدردانی خطاب به حاضران در برنامه گفت: در روز و شب خجسته ای که به نام نامی حضرت محمد (ص) و امام جعفرصادق افتخار حضور در جمع شما عزیزان کرمانی را دارم خیلی خوشحالم که در سرزمین سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی و شاهد برگزاری مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی هستیم.

وی با اشاره به پیشنهاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان مبنی بر تشکیل دبیرخانه دائمی جشنواره موسیقی نواحی ایران گفت: آقای علیزاده بنده با پیشنهاد تشکیل دبیرخانه دائمی جشنواره موسیقی نواحی در استان کرمان دایر بشود موافقت می‌کنم و خواهش می‌کنم ساز و کار تشکیل دبیرخانه را در روزهای آینده فراهم کرده و مطمئن باشید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این موضوع به شدت حمایت خواهد کرد. کرمان این ظرفیت را دارد که بتواند به خوبی از عهده برگزاری جشنواره موسیقی نواحی کرمان بربیاید.

سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: به طور حتم تمرکززدایی از پایتخت جزو برنامه‌های ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم است و این یک سیاست جدی است. پس همین امروز دبیرخانه دائمی کار خود را برای برگزاری جشنواره موسیقی نواحی دوره بعد آغاز خواهد کرد.

تجلیل از چند هنرمند پیشکسوت موسیقی اقوام

بعد از صحبت‌های شالویی از خان محمد آدینه پور، خداداد زنگ شاهی، قدرت الله فتحی، عاشیق حسن اسکندری، هوشنگ کردستانی، بهرام مهر بخش، محمد شکارچی در قالب هنرمندان فعال موسیقی نواحی ایران قدردانی شد.

اجرای چند برنامه موسیقایی توسط هنرمندان و گروه‌های شرکت کننده در چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی از بخش‌های مختلف مراسم اختتامیه بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.