چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹

روی آنتن شبکه چهار سیما؛

«زاویه» به بررسی نقش علمی شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی می پردازد

برنامه زاویه

سینماپرس: سیزدهمین قسمت از فصل شانزدهم برنامه زاویه، روز چهارشنبه بیست و هشتم مهرماه، ساعت ۲۲ با اجرای دکتر عطاءالله بیگدلی از شبکه چهار سیما پخش خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، در این قسمت عطاءالله بیگدلی به‌دنبال انتشار و رونمایی از دوره ۱۷ جلدی آثار کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، با حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی، دبیر علمی کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی و نیز رئیس انجمن کلام حوزه علمیه قم، دربارۀ «نقش علمی شیعه و مسائل ما» گفت‌وگو خواهد کرد.

این کنگره که در سال ۱۳۹۷ برپا شد، با طرح بحث از علم و نقش شیعه در پیدایش علوم اسلامی و طبیعی، بنا داشت که به‌دنبال وحدت و یکپارچگی امت اسلامی و تعارف و شناخت متقابل گروه‌ها و فرق اسلامی از یکدیگر باشد.
بحث از نقش علمی شیعه البته می‌توانست امتداد نزاع‌های مدرن و اثبات فرقه‌ای مقابل سایر فرق باشد اما حتی نامگذاری این کنگره، یعنی «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» نشان می‌دهد ایفای نقش شیعه در «علوم اسلامی» مد نظر است، علومی که متعلق به امت واحده اسلامی است.
غیر از اینکه بررسی‌های تاریخی و پژوهش سوابق هرگز از اهمیت خالی نیست و موجب خودآگاهی است؛ جهت‌گیری‌های علمی اگر با دقت نظر و توجه به وضع و مسائل ما همراه شود، می‌تواند مؤثر و رو به جلو باشد و از علم نیز این توقع می‌رود که مشکلات را به مسائل بدل کرده و چاره‌اندیشی کند لذا باید دید نقشی که شیعه سابقاً در پیدایش و گسترش علوم اسلامی داشته است، چه امکاناتی فراهم می‌آورد تا مشکلات مبتلابه ما به‌صورت مسئله صورتبندی شود و نیز تا کجا حل آن مسائل را تمهید می‌کند.
مجله علوم انسانی زاویه کاری از گروه فرهنگ و اندیشه چهارشنبه ها از شبکه چهارساعت ۲۲ به صورت زنده روی آنتن می رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.