سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴

در سی‌وهشتمین دوره؛

آغاز رسمی جشنواره فیلم کوتاه تهران

جشنواره فیلم کوتاه تهران

سینماپرس: سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با برگزاری افتتاحیه به طور رسمی آغاز شد.

به گزارش سینماپرس، صبح امروز سه‌شنبه ۲۷ مهرماه مراسم افتتاحیه سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در سالن ۸ پردیس سینمایی «ایران مال» برگزار شد.

در ابتدای این مراسم الهام عادلی مجری مراسم از دبیر جشنواره دعوت به سخنرانی کرد. سیدصادق موسوی دبیر جشنواره به روی صحنه آمد و گفت: سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران مثل هر سال در ۲ بخش ملی و بین‌الملل برگزار می‌شود. امسال از سوی آکادمی اسکار نیز تاییدیه گرفتیم تا در خاورمیانه سومین کشور و در آسیا هفتمین کشوری باشیم که به این مهم دست یافته است.

وی افزود: امسال ۱۲۸ کشور جهان با ۶۴۰۲ فیلم در دبیرخانه آثار خود را ثبت کردند. در بخش ملی نیز ۱۷۷۵ فیلم ثبت‌نام کردند و بعد از رقابت تنگاتنگ ۷ درصد افراد توانستند به این دوره از جشنواره راه پیدا کنند که در بخش داستانی ملی به ۴ درصد و در بخش بین‌الملل به کمتر از ۱ درصد می‌رسد.

دبیر جشنواره ادامه داد: به قصد دانش‌افزایی ۲۰ نشست تخصصی رایگان نیز از طریق پلتفرم‌ها برگزار خواهد شد.

وی عنوان کرد: با تمرکز بر غنای تئوریک سینمای تجربی در این دوره تمرکز جشنواره به این حوزه معطوف شده است و امیدواریم که این رویداد سینمایی فرصت مغتنمی برای کشف استعدادهای تازه به شمار بیاید. از تمامی فیلمسازان سراسر گیتی و به‌خصوص ایران که فرصت اکران آثارشان را به هر دلیلی نداشتیم، عذر می‌خواهیم و امیدواریم که فرصت دیده شدن و تشویق شدن را در سایر رویدادها پیدا کنند.

او در ادامه پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه را قرائت کرد.

در این پیام آمده بود: «هنر، بازآفرینی واقعیت است و اندیشه‌ای که با واقعیت زندگی پیوند نخورد، درختی بی ریشه است. هنر، گزارش واقعه است و هنرمند، گزارنده و جوینده راهگشا. طرح نوساخته‌ای که هنرمند از واقعیت پدید می‌آورد آینه‌ای است در مقابل جامعه و سینما هنری راهبردی، هنری متعالی و رسانه‌ای تاثیرگذار، نافذ و سریع‌الامضاست و در عصر حاضر معرف تاریخ، فرهنگ و تمدن کشورهاست. فیلم کوتاه، سرآغاز حرکت‌هایی سازنده و ثمربخش است و جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران خاستگاه چشم‌گیر معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه بوده و به دلیل ارتباط تنگاتنگش با نسل جوان و نوگرای کشور، افق نگاه آن می‌بایست مبتنی بر نگاهی ملی و انقلابی باشد و امروز در دومین گام انقلاب، با حضور نسل جوان متعهد کار آزموده دانا و پرانگیزه سبب شکوفایی و بالندگی فرهنگ ایرانی اسلامی و زمینه ساز تمدن نوین اسلامی خواهد شد. به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب «هنر سینما بلاشک یک هنر برتر است؛ یک روایت‌گر کاملاً مسلط-که هیچ روایت‌گری تاکنون در بین این شیوه‌های هنری روایت یک واقعیت و یک حقیقت، تا امروز به این کارآمدی نیامده-و یک هنر پیچیده و پیشرفته و متعالی. برای هنرمندان و سینماگران سرزمینم، ایران عزیز، موفقیت و سربلندی را آرزومندم.»

در ادامه تیزر این رویداد ساخته بهمن ارک با نقش‌آفرینی سینماگرانی همچون حامد سلیمان‌زاده، تی‌یام یابنده، امید شمس و… به مناسبت آغاز جشنواره سی و هشتم پخش شد.

سپس با پخش یک کلیپ، از هنرمندانی که سال گذشته جان خود را از دست دادند، یاد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.