سه‌شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸

وضعیت بحران زده حوزه فیلم کوتاه/۵

جمالی: متولیان باید اجازه آزاد اندیشی بیشتری به فیلمسازان بدهند/ حواشی همه ساله در روند برگزاری جشنواره اصلاً به نفع سینمای کوتاه کشور نیست

رضا جمالی

سینماپرس: رضا جمالی کارگردان همزمان با برگزاری سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در خصوص وضعیت بحران زده حوزه فیلم کوتاه گفت: متولیان باید اجازه آزاد اندیشی بیشتری به فیلمسازان بدهند تا در آینده شاهد آثار فاخر و اثرگذاری از فیلمسازان نوظهور و جدید باشیم البته با رعایت قوانین و مقررات تعریف شده در برگزاری جشنواره که قطعاً همگی فیلمسازان نسبت به آن آگاه هستند.

کارگردان فیلم های کوتاه «اجاره خانه» و «خدا می بیند» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: هر حاشیه ای در حوزه سینمای کوتاه است اصلاً پسندیده نیست. در بحث سینمای کوتاه نباید چنین فضایی به وجود می آمد و صدای معترضانش بالا می گرفت؛ امیدوارم مدیران محترم تدبیری بیاندیشند تا تلاش فیلمسازان ضایع نشود مخصوصا باید توجه داشت که آثار در شرایط سخت کرونایی تولید شده است. البته خودم در باب سانسور در فیلم کوتاه و عدم اکران آن موافق نیستم .

وی ادامه داد: با توجه به اینکه فیلمسازان نیاز دارند که آثارشان به اکران برسد به نظر من تنها جشنواره فیلم کوتاه تهران نمی تواند جوابگوی این همه تولیدات فیلم کوتاه در سال باشد. به اعتقاد من در کنار این جشنواره باید جشنواره های معتبر دیگری را هم تقویت کنیم تا فیلمسازان با دلگرمی بیشتری به ساخت و تولید فیلم های شان بپردازند. با این کار مدیران کمک می کنند تا فیلم های ساخته شده در حوزه فیلم کوتاه به اکران در بیاید و فیلمسازان با انگیزه فراوان به ادامه ساخت فیلم کوتاه بپردازند.
جمالی تأکید کرد: با توجه به اینکه سینمای کوتاه سینمای شریفی است باید اکران آن را آسان گرفت تا آثار ارزشی که تولید می شوند برای علاقه مندان و مخاطبان خاص خود به نمایش در بیاید.
این فیلمساز با بیان اینکه به عقیده من جایگاه انجمن سینمای جوان در سطح بسیار بالایی است زیرا از دل این سینمای جوان، سینماگران بزرگی پا به عرصه سینمای جهان گذاشته اند اظهار داشت: به جرأت می توان گفت که انجمن سینمای جوان مهد پرورش سینماگران جریان ساز کشوری و حتی جهانی بوده است؛ از میان این فیلمسازان موفق، به راحتی می شود به اصغر فرهادی اشاره کرد که افتخارات زیادی را در عرصه بین الملل برای سینمای ایران کسب کرده است. البته ما امروزه شاهد ظهور فیلمسازان خوش فکر و خوش آتیه از انجمن های سینمای ایران در سراسر کشور هستیم و به این مهم افتخار می کنیم.
جمالی متذکر شد: نمی شود گفت انجمن در حل معضلات موفق نبوده ولی هر ساله ما شاهد حواشی مختلفی در آستانه برگزاری جشنواره از قبیل عدم انتخاب آثار از سوی فیلمسازان بوده ایم و این تازگی ندارد و موضوع اصلاً به نفع سینمای کوتاه کشور نیست و نباید زیاد به این مسائل دامن زد.
وی در پایان این گفتگو افزود: در باب اینکه تعدادی از فیلمسازان ادعا دارند فیلم شان خوب است ولی دیده نشده است مدیران وقت جهت جلوگیری از تضییع حق این هنرمندان، باید از باندگرایی و انتخاب فیلم دوری کنند تا همه ساله شاهد کشف چهره ها و استعداد های جدید فیلمسازی در کشور باشیم. با دقت در ترکیب هیأت انتخاب و عدم گرایش به هر نوع خصوصی خواهی می توانیم کمک شایانی را به برگزاری جشنواره خوب در حد کشور ایران نماییم تا مشکلات و معضلات برگزاری جشنواره کاهش یابد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.