دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶

وضعیت بحران زده حوزه فیلم کوتاه/۴

قاسمی: هویت جشنواره فیلم کوتاه طی سال های اخیر از بین رفته است/ حوزه فیلم کوتاه جولانگاهی برای رانت خواران و پولداران شده و استعداد و خلاقیت در این حوزه جایی ندارد!

مجتبی قاسمی

سینماپرس: مجتبی قاسمی کارگردان همزمان با برگزاری سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در خصوص وضعیت بحران زده حوزه فیلم کوتاه گفت: هویت جشنواره فیلم کوتاه طی سال های اخیر از بین رفته است! اگر این جشنواره زمانی جایگاهی برای شناسایی استعدادهای درخشان در سینما بود امروز بدل به محلی شده که فیلمسازان جوان مستعد در آن قدرتی برای عرض اندام ندارند و کسی به آن ها اجازه نمی دهد بدون رانت و باند در این جشنواره حاضر شوند!

کارگردان فیلم های کوتاه تحسین شده «کاسکو» و «خوناب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: حوزه فیلم کوتاه جولانگاهی برای رانت خواران و پولداران شده و استعداد و خلاقیت در این حوزه جایی ندارد! پول حرف اصلی را در سینمای کوتاه می زند. بچه پولدارهایی که می توانند عوامل درجه یک و حرفه ای سینما را برای تولید فیلم های شان به کار گیرند در این جشنواره دیده می شوند و جوانانی که پول ندارند فیلم های شان اصلاً دیده نمی شود و به جشنواره راه پیدا نمی کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر عده ای با رانت های دولتی و ارگانی در جشنواره فیلم کوتاه جولان می دهند. طرف اگر فاقد هر استعدادی باشد اما فیلمش توسط فلان نهاد تهیه شده باشد حتماً در جشنواره حضور دارد اما فیلمسازی که وابستگی به جایی ندارد محال است بتواند فیلمش را وارد جشنواره کند. در واقع سر ۹۹ درصد فیلمسازان جوانی که نه پول دارند و نه رانت، بی کلاه می ماند!

این سینماگر تأکید کرد: خود انجمن سینمای جوانان ایران به عنوان متولی اصلی سینمای کوتاه باعث به وجود آمدن این رانت ها شده، در واقع خانه از پای بست ویران است. زمانی که نهاد متولی سینمای کوتاه چنین شود دیگر ما سازندگان آثار کوتاه باید به کجا و چه کسی پناه ببریم؟

قاسمی در بخش دیگری از این گفتگو با انتقاد شدید نسبت به برخی اتفاقات طی سال های اخیر اظهار داشت: این چه قانونی است که فیلم های جشنواره کوتاه تنها می توانند در جشنواره فجر انقلاب اسلامی حضور داشته باشند؟ این قانون اشتباه است و رئیس سازمان سینمایی باید رسیدگی جدی به این روش من درآوردی غیرمنطقی که سرشار از بی عدالتی است داشته باشد.

وی همچنین متذکر شد: متأسفانه یک مورد اسفبار دیگر که طی سال های اخیر به کرات شاهد آن بوده ایم توجه انجمن سینمای جوانان ایران و جشنواره ها به فیلم هایی بوده که فرهنگ و هویت دینی و ملی ایران اسلامی را زیر سوأل می بردند. این اتفاق بسیار تلخ و دردآور است و نهادهای نظارتی مرتبط باید هرچه سریع تر ورود کنند و این معضل جدی را یک بار برای همیشه برطرف نمایند.

این فیلمساز در خاتمه این گفتگو افزود: یکی دیگر از معضلاتی که سینمای کوتاه را طی سال های اخیر بسیار زجر داده وجود مدیرانی بوده که بدون هیچ گونه سبقه سینمایی به واسطه برخی ارتباطات شان پست های کلیدی را در دست گرفته اند و با اعمال سلیقه های شخصی شان سینمای کوتاه را به نابودی کشانده اند. من امیدوارم در دولت جدید مدیرانی برای انجمن سینمای جوانان به کار گرفته شوند که دغدغه مندانه در پی رفع مشکلات و معضلات سینما باشند نه اینکه بیش از پیش به سینما آسیب وارد کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.