چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰

در چهاردهمین دوره؛

جزئیات برگزاری جشنواره موسیقی نواحی اعلام شد

جشنواره موسیقی نواحی ایران

سینماپرس: برنامه‌های جشنواره موسیقی نواحی صبح امروز در دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت ارشاد تشریح شد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری جشنواره موسیقی نواحی صبح امروز در دفتر موسیقی وزارت ارشاد با حضور محمدعلی مرآتی دبیر جشنواره، محمد علیزاده دبیر اجرایی جشنواره موسیقی نواحی و نیکنام مدیرعامل انجمن موسیقی کشور برگزار شد.

در این مراسم، علیزاده دبیر اجرایی جشنواره، با اشاره به اینکه برگزاری هرساله جشنواره موسیقی نواحی، جایگاه موسیقی نواحی را آشکارتر می‌کند، اظهار کرد: باعث افتخار است چنین جشنواره‌ای با تمام فراز و فرودهایش به چنین درجه‌ای از کمال رسیده است. در دو سال گذشته با توجه به شرایط کرونا برپایی این رویداد فرهنگی با تردید مواجه شد؛ چون باید با تجمع مردم برگزار می‌شد اما با همت هنرمندان و مسئولان چراغ جشنواره موسیقی نواحی محدود نشد و جشنواره موسیقی نواحی سال گذشته به صورت مجازی برگزار شد.

وی ادامه داد: امسال علیرغم مشکلات متعدد و بیماری کرونا با همت مدیران عالی استان کرمان، شاهد برگزاری این جشنواره در این استان هستیم. با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، میزبان ۱۱۰ نفر از هنرمندان و عوامل اجرایی خواهیم بود.

دبیر اجرایی جشنواره موسیقی نواحی با اشاره به اینکه با توجه به وجود متنوع‌ترین فرهنگ‌ها و سنن گوناگون و غنی در استان کرمان، شاهد سیزده دوره برگزاری جشنواره در استان کرمان بودیم، بیان کرد: برگزاری جشنواره در بیش از چند دوره باعث افزایش هنرمندان و علاقه‌مندان به موسیقی نواحی شده است. طبق برنامه‌های سال‌های گذشته، هماهنگی‌ها و اقداماتی در سطح استان کرمان داشتیم طبق تفاهم نامه‌ای که با معاونت هنری سابق وزارت ارشاد داشتیم نحوه و شیوه اجرای جشنواره در استان کرمان نهایی شد. امسال برخلاف دو سال گذشته، جشنواره موسیقی نواحی در باغ موزه وزیری کرمان برگزار می‌شود. این بنا بیش از صد و هفتاد سال قدمت دارد و مرمت شده است. از این رو فضای شایسته‌ای را برای برگزاری موسیقی نواحی داریم. هماهنگی‌هایی برای پخش و ضبط اجراها فراهم کردیم و بخشی از اجراها از طریق صدا و سیما و پلتفرم‌هاست. قرار شد تمام ظرفیت‌های گردشگری استان کرمان در اختیار جشنواره قرار بگیرد. امسال از فضای باز در سه شهر رفسنجان، سیرجان و شهربابک با هماهنگی ستاد کرونایی استفاده کنیم. جشنواره از ۲۹ مهر تا دوم آبان ماه برگزار می‌شود و محل برگزاری اختتامیه در باغ موزه وزیری است.

محمدعلی مرآتی دبیر جشنواره موسیقی نواحی گفت: امسال برای نخستین بار موسیقی نواحی با موضوع وحدت در کثرت موسیقی اقوام برگزار می‌شود. محورهایی برای جشنواره انتخاب کردیم که علاوه بر بحث‌های سنت و اصالت با توجه به آفرینش‌هایی که در دل سنت رخ می‌دهد، به آفرینش‌های موسیقی اقوام در جشنواره اهمیت می‌دهیم.

وی ادامه داد: همچنان مهمترین متر و معیار ما در جشنواره موسیقی نواحی اصالت است. توانستیم با کمک انجمن موسیقی ایران، سامانه‌ای پیش‌بینی کنیم که اجراهای این دوستان را در فضای مجازی بیاوریم؛ چون این بزرگان شناسنامه فرهنگی ایران هستند. از سوی دیگر باید بتوانیم رصدی از تمام فعالان موسیقی اقوام داشته باشیم. شاید ثبت اسامی حدود سیصد نفر کفایت نکند، اما شروع خوبی است از سوی دیگر دبیرخانه انجمن موسیقی ایران به صورت دستی این اسامی را ثبت کردند. امسال اجراهای جشنواره موسیقی نواحی با یک روز تاخیر ضبط و در سامانه جشنواره بارگذاری می‌شود. به دلیل غیررقابتی بودن جشنواره، بزرگان موسیقی اقوام قضاوت نمی‌شوند. امسال هفتاد نفر در جشنواره اجرا دارند. به دلیل مشکلات ناشی از کرونا هر روز چهار نفر در جشنواره موسیقی نواحی اجرا می‌کنند.

در این نشست خبری نیکنام، مدیرعامل انجام موسیقی ایران از تلاش این انجمن برای معرفی بسیاری از بزرگان موسیقی به صندوق اعتباری هنر خبر داد و ابراز کرد تمام تلاش ما این است که سامانه را راه اندازی کنیم تا بتوانیم اطلاعات تکمیلی تمام هنرمندان را داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.