دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱

هنرمندان از لزوم ایجاد تحول در ساختار و رویکرد رسانه ملی گفتند؛

درخواست برای چابک سازی سازمان صدا و سیما/ رسانه ملی باید مطالبات برحق رهبری را به صورت جدی دنبال کند

مولایی-افخمی-شلیلیان-بقایی-قناد-مهام

سینماپرس: تعدادی از دست اندرکاران تولید در سازمان صدا و سیما در پی انتصاب پیمان جبلی به ریاست سازمان صدا و سیما در خصوص لزوم ایجاد تحول در ساختار و رویکردهای رسانه ملی متذکر شدند: این سازمان بسیار عریض و طویل شده و بودجه های زیادی را می بلعد از این رو باید مدیر جدید آن دست به تعدیل نیروی گسترده و چابک سازی این نهاد بزند؛ هنرمندان همچنین با بیان اینکه رسانه ملی باید مطالبات برحق رهبری را به صورت جدی دنبال کند خواهان آن شدند که نگاه تبعیض آمیز و بی مهری نسبت به یک عده هنرمندان از بین برود.

به گزارش سینماپرس اگر تا همین چندسال قبل تلویزیون تنها وسیله ای برای سرگرم ساختن و پر کردن اوقات فراغت خانواده ها محسوب می شد امروزه این رسانه به عنوان یکی از بزرگترین، مهمترین و تأثیرگذارترین ابزارهایی شناخته می شود که می تواند در جهت پیشبرد اهداف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... هر کشور و حکومتی تأثیر جدی داشته باشد. در واقع امروزه تلویزیون تعریف پیچیده ‌ای یافته و حضور برنامه ‌های ماهواره ‌ای بر این پیچیدگی افزوده است. در حال حاضر مبحث مهم مخاطب شناسی تعریف اول تلویزیون های جهانی است و اصولاً تعریف تلویزیون بدون توجه به مخاطب تعریفی ناقص جلوه می ‌کند.

اهمیت این رسانه به حدی است که مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی های مکررشان به اهمیت و جایگاه آن اشاره کرده اند؛ ایشان در بخشی از سخنان شان در رابطه با جایگاه تلویزیون گفته اند: «دستگاه رادیو تلویزیون چنانکه من کراراً گفته‌ ام، دستگاهی است که حساس ترین دستگاه های تبلیغاتی هر کشوری است که هم از طریق بصر و هم از طریق سمع از آن مردم استفاده می‌ کنند. و آنطوری که به رادیو و تلویزیون توجه می ‌کنند مردم، به هیچ دستگاهی آنطور توجه نمی ‌کنند. از دستگاه کوچکی که برای بچه ‌ها گذارده می‌شود با آن برنامه‌ هایی که برای دیگران. اگر این دستگاه اصلاح بشود و برنامه ‌های آن برنامه‌ های اصلاحی باشد، امید است که یک مملکت اصلاح بشود. و اگر این دستگاه دستگاهی باشد که نظیر همان زمان طاغوت باشد، مردم به همان حال باقی می‌مانند.»

ایشان در جای دیگری فرموده اند: «توجه کنید که فیلمها یک فیلم های انحرافی نباشد. فیلم هایی نباشد که مثلاً فرض کنید یک منظره ‌هایی که سابقاً بود، و انحرافات برای جوانهای ما ایجاد می‌کرد... د. حتی آنی که برای بچه ‌ها نمایش داده می‌شود، باید یک جوری باشد که این بچه از اول یک طوری بار بیاید که مستقل باشد در فکر. مستقیم باشد و متعهد بار بیاید. و همینطور فیلمهای بالاتر باید خیلی توجه به آن بشود که رسیدگی بکنید، نظارت بکنید. نگذارید دست اشخاصی که متعهد نیستند. اگر پیدا شدند اشخاص، باید به آنها حالی کنید. اگر نمی‌شوند تصفیه کنید. و این اَمر یک امر ضروری و لازم است.»

در همین رابطه ۶ تن از دست اندرکاران تولید در تلویزیون آقایان: مجید مولایی، علیرضا افخمی، عبدالرحمن شلیلیان، بهروز بقایی، مجید قناد و علی مهام ضمن گفتگو با سینماپرس نظرات خود را با ما در میان گذاشتند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

درخواست برای چابک سازی سازمان صدا و سیما/ رسانه ملی باید مطالبات برحق رهبری را به صورت جدی دنبال کند

مجید مولایی تهیه کننده سینما و تلویزیون در پی انتصاب پیمان جبلی به ریاست سازمان صدا و سیما در خصوص لزوم ایجاد تحول در ساختار و رویکردهای رسانه ملی گفت: متأسفانه صدا و سیما به شدت دچار افول شده و تنها راه نجاتش توجه به نیازهای روز جامعه و تغییر و تحولات جدی ساختاری و محتوایی است و مدیران سازمان باید بدانند اگر همچنان اصرار به ادامه روش های سابق داشته باشند و به صورت سلیقه ای در خصوص تولیدات رسانه ملی تصمیم گیری کنند به زودی قافیه را خواهند باخت و باید در مواجهه با رقبای شان اعلام تسلیم شدن کنند! تلویزیون نیاز به تحول جدی دارد. دیگر سازوکار سابق و مسیری که پیش از این صدا و سیما در آن پیش می رفت و حرکت می کرد قابل ادامه دادن و تکرار نیست مگر اینکه شرایط جدید را بپذیرد و تحول ایجاد کند. همه کارشناسان به خوبی واقفند که جایگاه صدا و سیما در حوزه تولیدات نمایشی و... دچار افول جدی شده و این در حالی است که این رسانه یک زمان قدرت بلامنازع بود!

درخواست برای چابک سازی سازمان صدا و سیما/ رسانه ملی باید مطالبات برحق رهبری را به صورت جدی دنبال کند

عبدالرحمن شلیلیان کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این باره اظهار داشت: توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص «تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی» و «ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی» باید سرلوحه کار رئیس جدید رسانه ملی باشد چرا که کشور ما جمهوری اسلامی ایران است و ما مدعی یک سری مولفه های انقلابی و آموزه های دینی و اخلاقی هستیم و به تبع آن رسانه رسمی کشور نیز باید پا به پای این مولفه ها حرکت کند. مدیران رسانه ملی هرگز نباید مغلوب تفکرات و ایده هایی که توسط دشمنان تحمیل می شود باشند و باید با تعهد و باور به ولایت فقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در مسیر راست حرکت کنند و آموزه های اصیل دینی و ایرانی را که هویت جامعه ما را شکل داده ترسیم نمایند.

درخواست برای چابک سازی سازمان صدا و سیما/ رسانه ملی باید مطالبات برحق رهبری را به صورت جدی دنبال کند

علیرضا افخمی نویسنده و کارگردان تلویزیون نیز در گفتگو با سینماپرس متذکر شد: تولیدات ارزان قیمت اما بی کیفیت باعث ریزش جدی مخاطبان رسانه ملی شده است؛ همه ما می دانیم که تلویزیون در مضیقه شدید مالی است اما باید به کیفیت آثار توجه ویژه داشته باشد و از این رو نیاز است تا بودجه بیشتری به سازمان صدا و سیما تزریق شود تا آثارش بتوانند با کیفیت بیشتری تولید شده و نزد مخاطبان اقبال عمومی گسترده تری داشته باشند. وضعیت ممیزی در آثار رسانه ملی به نحوی است که آدمی این فکر را می کند که بازبینان یک شابلونی روی آثار می اندازند و بر اساس یک سری کهنه کلیشه ها محصولات را ارزیابی می کنند. این اتفاق نه تنها در زمان پخش که در زمان تصویب فیلمنامه ها نیز وجود دارد و بسیار تلخ و خطرناک است و می تواند در درازمدت باعث ریزش شدیدتر مخاطبان رسانه ملی شود.

درخواست برای چابک سازی سازمان صدا و سیما/ رسانه ملی باید مطالبات برحق رهبری را به صورت جدی دنبال کند

بهروز بقایی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در پی انتصاب پیمان جبلی به ریاست سازمان صدا و سیما در خصوص لزوم ایجاد تحول در ساختار و رویکردهای رسانه ملی گفت: متأسفانه همواره نگاه تبعیض آمیز و بی مهری نسبت به یک عده هنرمندان در رسانه ملی وجود داشته و همیشه تنها تعدادی افراد خاص محبوب مدیران بوده اند از این رو امیدوارم مدیر جدید رسانه ملی بدون جناح بندی نگاه یکسانی به همه هنرمندان داشته باشد. مردم دیگر گرایش چندانی به تولیدات رسانه ملی به ویژه آثار نمایشی آن ندارند چرا که آنقدر فضا رقابتی شده و رسانه های متعدد دیگری وجود دارد که بدون سخت گیری های رایج در تلویزیون محصولاتی باب میل مخاطب امروز ارائه می کنند که مردم به سمت آن ها گرایش پیدا کرده اند.

مجید قناد تهیه کننده، کارگردان و مجری برنامه های کودک و نوجوان نیز به سینماپرس گفت: خوشبختانه دکتر جبلی در ابتدای امر از همه هنرمندان، پیشکسوتان و دست اندرکاران تولیدات هنری دعوت کردند تا با رسانه ملی آشتی کرده و در جهت پیشرفت صدا و سیما به میدان بیایند و بی شک دعوت از همه هنرمندان با هر طیف فکری و تولیدات متعدد می تواند نجات بخش رسانه ملی باشد. کارشناسان و مدیران و مشاوران و دست اندرکاران هنری باید دست در دست هم بدهند و نیاز کودکان و نوجوانان را برطرف کنند. اگر ما حرکت نکنیم نمی توانیم درست بچه ها را هدایت کنیم و آن ها اسیر فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای غربی و سیاست های بیگانگان خواهند شد و این اتفاق برای آینده کشورمان بسیار خطرناک است.

علی مهام تهیه کننده سینما و تلویزیون در پی انتصاب پیمان جبلی به ریاست سازمان صدا و سیما در خصوص لزوم ایجاد تحول در ساختار و رویکردهای رسانه ملی گفت: تمام دست اندرکاران سازمان صدا و سیما باید به صورت جدی مطالبات برحق رهبر انقلاب را دنبال کنند؛ «تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی»، «پراکندن امیدو نشاط» و «ترویج سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی» از جمله مسائل مهمی است که حضرت آقا در حکم دکتر جبلی به آن ها اشاره کرده اند و تمامی این مسائل باید به صورت عاجل در تولیدات سازمان صدا و سیما پیاده سازی شود. مطالبی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکم دکتر جبلی به آن اشاره کرده اند همواره مورد نیاز سازمان صدا و سیما بوده و بی شک باید تلاش جدی صورت گیرد تا همه این مسائلی را که حضرت آقا از مدیران خواسته اند به درستی اتفاق بیفتد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.