جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶

مهرداد خوشبخت:

اینکه ما مدام تکنیک را در قالب دروس خود به ذهن بچه‌های فیلمساز حقنه می‌کنیم محل اشکال است

مهرداد خوشبخت در نشست رسانه‌ای سریال تلویزیونی«غیرعلنی»

سینماپرس: مهرداد خوشبخت کارگردان سینما بیان کرد که ما در فیلم کوتاه ضعف آموزش داریم.

به گزارش سینماپرس، مهرداد خوشبخت کارگردان سینمای ایران در آستانه برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در گفتگو با مهر درباره تایید اعتبار این رویداد توسط آکادمی اسکار گفت: هر اتفاقی که موجب شود ارتباط ما سینما و فیلمسازان جهان بیشتر شود اتفاق خوبی است. یکی از این راه‌های ارتباطی همین جشنواره‌ها هستند که کمک می‌کنند به‌صورت مستقیم با سینمای دنیا در ارتباط باشیم. این اتفاق باعث می‌شود هم درخواست حضور از سوی فیلمسازان خارج از کشور بیشتر شود و فیلمسازان بیشتری فیلم خود را برای ما ارسال کنند و هم فیلمسازان ما با آن‌ها ارتباط بیشتری داشته باشند. این اتفاق بزرگی است که به همت آن‌ها که پیگیر ماجرا بوده‌اند، رقم خورده است و واقعاً جای گفتن دست‌مریزاد دارد.

وی افزود: کسب این اعتبار قطعاً موجب رشد فیلمسازان ما می‌شود. ما در مراسم اسکار که رویداد معتبری در جهان است، از نظر فرهنگی جایگاهی معتبر پیدا خواهیم کرد. تصویر غالب از ما در جهان تصویر اشتباهی است که به‌واسطه تبلیغات غلط به وجود آمده و رویدادهایی از این دست می‌تواند تأثیر مثبتی بر نگاه دنیا نسبت به ما و فیلمسازی ما داشته باشد.

خوشبخت درباره وضعیت امروز سینمای کوتاه ایران گفت: اشکال بزرگ فیلمسازی کوتاه ما به بخش آموزش بازمی‌گردد. من در دانشگاه هم که تدریس می‌کنم، متوجه نقاط ضعف بچه‌ها می‌شوم. فکر می‌کنم اشکال اصلی در بخش آموزش است. اینکه ما مدام تکنیک را در قالب دروس خود به ذهن بچه‌های فیلمساز حقنه می‌کنیم، محل اشکال است. متاسفانه امروز گویی فیلمسازی کوتاه ما یک گرته‌برداری از فیلمسازی بلند و حرفه‌ای است، در حالی که فیلمسازی کوتاه خودش هویت مستقل دارد. زمانی که ما فیلم کوتاه می‌ساختیم، فیلم‌هایی که مضامین قوی و نگاه قوی‌تری داشتند می‌توانستند به سینمای بلند هم کمک کنند.

وی با اشاره به فیلم کوتاه خود با نام «جنایت موجه» گفت: این فیلم یک فیلم‌کوتاه درباره قتل‌های ناموسی در میان اعراب بود و آنقدر در آن زمان تأثیر گذاشت که زنده یاد خسرو سینایی فیلم «عروس آتش» را با نگاهی بر آن ساخت. در فیلمنامه هم اعلام کرد که فیلمش را تحت تأثیر یک فیلم کوتاه ساخته است. این اتفاق مهمی بود. این تحت‌تأثیر بودن مربوط به تکنیک فیلم من هم نبود، بلکه مربوط به نگاه و موضوع فیلم بود.

این کارگردان سینما درباره جسارت فیلمسازان کوتاه در پرداختن به برخی سوژه‌های اجتماعی هم گفت: فیلم‌های کوتاهی داریم که در پرداختن به مسائل اجتماعی و سوژه‌هایی که ممکن است در سینمای بلند به دلیل ممیزی، سخت‌تر بتوان به آن‌ها پرداخت، خوب عمل کرده‌اند اما فیلم کوتاه قرارش همین است. فکر می‌کنم اگر فیلم‌های کوتاه آن زمان خودم را امروز ارائه می‌کردم، اساساً پذیرفته نمی‌شد! از سویی دیگر ما نباید در این حوزه همان نظارت سخت‌گیرانه موجود در سینمای بلند را داشته باشیم، ولی گاهی داریم. هدف ما در جشنواره باید تبادل نظرها و چالش میان فیلم‌ها باشد.

وی در پایان مطرح کرد: ممیزی باعث می‌شود تفکر و ایده جدیدی باقی نماند. اتفاقاً در سینمای کوتاه قرار بر دیده شدن ایده‌ها و افکار تازه است.

سی وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) برگزار می‌شود. این رویداد برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران واجد شرایط تایید آکادمی اسکار شناخته و معرفی شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.