یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵

سعید الهی:

عده‌ای از فیلم‌سازان ایرانی دوست دارند بدون «نگاه ایدولوژیک» درباره موضوع «دفاع مقدس» فقط «فیلم جنگی» تولید کنند

سعید الهی

سینماپرس: سعید الهی در رادیو گفت‌وگو گفت: فیلم‌های سینمایی با موضوع دفاع مقدس فقط برای بیلان‌سازی و پُر کردن روزمه‌های کاری مدیران ساخته می‌شوند

به گزارش سینماپرس، برنامه سینما معیار با موضوع بررسی تبیین و بررسی سینمای دفاع مقدس، در ارتباط تلفنی با سعید الهی (کارشناس و منتقد سینما) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

سعید الهی در گفتگوی تلفنی با برنامه «سینما معیار» گفت: سیستم فرهنگی کشور فقط نهادهای دولتی را پوشش نمی‌دهد و سه بخش «مردم» و «جامعه هنری» و «دستگاه‌های اجرایی» سیستم فرهنگی کشور را شکل می‌دهند.

وی افزود: در سینمای دفاع مقدس ما همیشه جامعه هنری و مردم را نادیده گرفته‌ایم و امیدواریم که دولت سیزدهم این کمبودها را جبران کند.

این منتقد سینما با اشاره به این که ما نوعِ نگاه جامعه هنری به موضوع دفاع مقدس را جدی نمی‌گیریم، عنوان کرد: پس از پایان جنگ دو نگاه «ملی و وطنی» و «انقلابی و ارزشی» به موازات یکدیگر در بین فیلم‌سازان رواج یافتند.

وی ادامه داد: عده‌ای از فیلم‌سازان ایرانی دوست دارند بدون نگاه ایدولوژیک درباره موضوع دفاع مقدس، فقط فیلم جنگی تولید کنند.

سعید الهی با بیان این که مردم از سیاست‌زدگی‌های روز خسته هستند، تصریح کرد: مردم ایران در شرایط فعلی به دلایل متعدد از پیام‌های ایدولوژیک موجود در فیلم خسته شده‌اند.

وی افزود: عموم مردم در زمانی که شرایط اقتصادی و معیشتی خوبی نداشته باشند، حوصله‌ی دیدن باورها و ارزش‌ها در درون فیلم‌های سینمایی را ندارند.

این کارشناس سینما با بیان این که جریان «ملی و وطنی» سینمای دفاع مقدس را پیش می‌برد، اظهار داشت: بسیاری از اهالی سینمای دفاع مقدس – دهه 60 - منتقد فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» هستند و اعتقاد دارند که این فیلم همانند سینمای هالیوود فقط جنگ را به تصویر کشیده است.

وی با اشاره به این که مقام معظم رهبری از سینمای دفاع مقدس به عنوان یک گنجینه یاد می‌کنند، تصریح کرد: فیلم‌نامه‌نویس تا زمانی که اعتقاد واقعی به دفاع مقدس نداشته باشد، نمی‌تواند محتوای مطلوب تولید کند.

سعید الهی افزود: تا زمانی که دولت و هنرمندان دفاع مقدس تعامل درست و موثر ندارند، ما در سینمای دفاع مقدس فیلم‌های خوب تولید نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر فیلم‌های سینمایی با موضوع دفاع مقدس فقط برای بیلان‌سازی و پُر کردن روزمه‌های کاری مدیران ساخته می‌شوند و هیچ یک از این فیلم‌های اخیر برای بازار و رقابت در اکران سینمایی تولید نشده‌اند.

نظرات

  • ۱۴۰۰/۰۷/۰۶ - ۱۵:۲۳
    0 0
    دکتر تو بساز

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.