چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳

سینماگران از لزوم ساماندهی صنوف سینمایی در دولت سیزدهم گفتند؛

تأکید بر ناکارآمدی و صنفی عمل نکردن خانه سینما/ اهالی سینما مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته‌اند

میرشکاری-توحیدپرست-یوسفیان-نعمت زاده-پورصمدی-معصومی-صبرکن

سینماپرس: تعدادی از سینماگران مطرح کشور در خصوص لزوم ساماندهی صنوف سینمایی در دولت سیزدهم با بیان اینکه در ۸ سال گذشته جز ریاکاری، خطا و فریب چیز دیگری را شاهد نبودیم متذکر شدند: تخانه سینما هیچ خدمتی به سینماگران ارائه نمی کند و بود و نبودش برای ما اهمیتی ندارد. این نهاد در صورت ادامه حیات نیاز به تغییرات جدی در ساختار و هویت خود دارد و دولت جدید نباید به آن اعتماد داشته باشد.

به گزارش سینماپرس سالیان متمادی است که اکثریت اهالی سینما نسبت به وضعیت اداره فاجعه آمیز خانه سینما خشمگین و معترضند! انتقادات به جای سینماگران نسبت به ناکارآمدی این نهاد ضدصنفی به اوج خود رسیده و مسائلی مانند عدم تقسیم عادلانه عیدی های میلیاردی وزارت ارشاد طی سال های اخیر میان اهالی سینما، بی توجهی به رفع بحران های معیشتی سینماگران، بیمه ناکارآمد و ضعیف این نهاد و... شعله خشم سینماگران را فروزان تر از قبل کرده است.

خانه سینما که وجودش سرشار از خلاءهای قانونی بود در اواخر عمر دولت دهم توسط جواد شمقدری رئیس وقت سازمان سینمایی تعطیل و سپس همزمان با روی کار آمدن دولت یازدهم بازگشایی شد اما نکته قابل تأمل اینجا است که آنقدر در این ۸ سال به صنوف بی توجهی شده و آنقدر این خانه فشل و بی هویت بوده که بسیاری از مدافعان بازگشایی اش امروزه خواهان تعطیلی همیشگی این نهاد شده اند.

امروزه چشم امید اهالی سینما به دولت سیزدهم است که یا برای همیشه این نهاد ضدصنفی، ضدفرهنگی و ضدهنری را که طی سال های اخیر به جایگاهی برای ارائه بیانیه های سیاسی برخی افراد بدل شده بود ببندد یا اینکه در ساختار و هویت آن تغییرات چشمگیر ایجاد کند.

در همین راستا ۸ تن از سینماگران مطرح کشورمان خانم ها و آقایان: داود توحیدپرست، جهانگیر میرشکاری، داود یوسفیان، راحله نعمت زاده، مرتضی پورصمدی، پروانه معصومی و مهوش صبرکن با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی سینماپرس در ذیل نقل شده است.

تأکید بر ناکارآمدی و صنفی عمل نکردن خانه سینما/  اهالی سینما مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته‌اند

داود توحیدپرست کارگردان سینما نیز در این باره به سینماپرس گفت: اغلب هنرمندان و سینماگران نه کار دارند، نه مسکن، نه بیمه... و نه حتی مورد تکریم و احترام قرار می گیرند از این رو بی تردید وظیفه دولت جدید در قبال سینماگران و هنرمندان توجه به رفع مشکلات، معضلات و موانع پیش روی زندگی آن ها است. من متأسفم که امروزه فقط تزویر و ریا و پاچه خواری ارج و قرب دارد و کسانی که کمترین انتقادی نسبت به عملکرد مدیران دارند نادیده گرفته می شوند!؛ بنده به عنوان هنرمندی که ۱۰ سال است بیکار و مستأجر هستم و بیمه درست و درمانی هم ندارم به دولت جدید عرض می کنم که مرد عمل باشید و مشکلات مردم و هنرمندان را ریشه کن کنید در غیر این صورت باید در محضر عدل الهی پاسخگوی اعمال تان باشید.

جهانگیر میرشکاری صدابردار پیشکسوت سینما نیز با انتقاد شدید از بی تدبیری در خصوص رفع معضلات صنفی سینماگران اظهار داشت: اهالی سینما سال ها است مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته اند و از این رو فکر نمی کنم واقعاً مدیری دغدغه اش رفع معضلات و مشکلات متعدد زندگی سینماگران باشد چرا که اگر این گونه بود در این همه وقت کسی به فریاد ما می رسید؛ هزاران نفر از اعضای خانه سینما با معضلات جدی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند و این اتفاق تنها مربوط به یکی دو صنف نمی شود! خانه سینما استقلال ندارد و هیچ کاری برای بهبود اوضاع معیشتی اعضایش نکرده است. صنف به معنای واقعی در سینمای ما وجود ندارد چرا که اگر صنف به شکل مرسوم سایر کشورها وجود داشت باید به اعضای صنوف کمک های مادی معیشتی می شد.

تأکید بر ناکارآمدی و صنفی عمل نکردن خانه سینما/  اهالی سینما مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته‌اند

داود یوسفیان تدوین گر پیشکسوت سینما در خصوص لزوم ساماندهی صنوف سینمایی در دولت سیزدهم گفت: در ۸ سال گذشته جز ریاکاری، خطا و فریب چیز دیگری را شاهد نبودیم و این مسأله نه تنها باعث بروز بحران جدی در عرصه فرهنگ و هنر که باعث بروز بحران در کل کشور و جامعه شد! از این رو امیدوارم مدیران دولت سیزدهم هرگز جا پای مدیران قبلی نگذارند و با افکار به روز و مترقی تمام تلاش خود را به کار ببرند تا آحاد افراد جامعه از بیچارگی که مدیران دولت قبل برایشان درست کردند رهایی پیدا کنند. من امیدوارم تمامی کسانی که در دولت قبل مقام و مسئولیتی داشتند به زودی دادگاهی شوند. آن ها باعث و بانی معضلات اساسی مردم بوده و هستند و نباید فکر کنند که قسر در رفته اند!

تأکید بر ناکارآمدی و صنفی عمل نکردن خانه سینما/  اهالی سینما مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته‌اند

راحله نعمت زاده عضو انجمن چهره پردازان سینما نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: امروزه اهالی سینما با گرسنگی و بیکاری مفرط دست به گریبان هستند! بسیاری از چهره های مطرح سینمایی حتی توان تأمین مخارج درمان خود را ندارند، دیگری در اجاره خانه اش مانده و آن یکی نمی تواند معاش روزانه اش را تأمین کند از این رو تأمین بن خرید ماهیانه، احداث مرکز درمانی مختص سینماگران و تأسیس صندوق بیمه بیکاری باید جزو اولویت های مدیران دولت سیزدهم باشد تا شاید از این رهگذر بخشی از معضلات سینماگران که مسببان آن مدیران دولت قبل و مسئولان خانه سینما بودند برطرف گردد. خانه سینما نهادی ناکارآمد است که هیچ وقت به داد اعضایش نرسیده و آن ها را به حال خود رها کرده است. باندبازی در این نهاد بیداد می کند و این خانه که قرار بوده خانه ای برای تمامی سینماگران باشد خانه کسانی شده که یک عمر هرآنچه متعلق به یکایک سینماگران بوده را خوردند و بردند!

مرتضی پورصمدی فیلمبردار پیشکسوت سینما در خصوص لزوم ساماندهی صنوف سینمایی در دولت سیزدهم گفت: خانه سینما اگر قرار است به شکل واقعی به سینماگران خدمات صنفی ارائه کند نیاز به تغییرات ماهوی دارد؛ دولتمردان جدید اگر واقعاً به صنف اعتقاد دارند باید در تضاد با رفتار نمایشی دیگران تکلیف این نهاد را یک بار برای همیشه روشن کنند و با تغییر اساسنامه و ساختار خانه سینما مکانی امن برای سینماگران تأمین کنند که به آن ها خدمات صنفی و رفاهی واقعی ارائه کند. ما برای اینکه در سینمای ایران یک نهاد صنفی واقعی داشته باشیم باید از ژست و شعار دوری کنیم. در این سال ها همه چیز بر اساس ژست و شعار پیش رفته و به همین علت هم خانه سینما نهادی به شدت ناکارآمد بوده که حتی هیچ گاه نتوانسته به درستی مشکلات ساده و اختلافات جزئی و پیش پاافتاده اعضایش را برطرف کند.

تأکید بر ناکارآمدی و صنفی عمل نکردن خانه سینما/  اهالی سینما مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته‌اند

پروانه معصومی بازیگر پیشکسوت سینما نیز با انتقاد شدید از عملکرد ضدصنفی خانه سینما گفت: خانه سینما هیچ خدمتی به سینماگران ارائه نمی کند و بود و نبودش برای ما هیچ اهمیتی ندارد؛ وقتی این خانه قرار نیست به بخش اعظمی از اهالی سینما خدمتی ارائه کند چرا باید به آن بودجه های هنگفت دولتی اعطا شود؟ این خانه تنها برای برخی جریانات و افراد خاص منافع دارد و دست سایر سینماگران همواره از مواهب این نهاد کوتاه بوده است. متأسفانه مسائل صنفی سینماگران همیشه در کشور ما با معضل و مشکلات جدی روبرو بوده و هست! در سینمای ما همواره فقط عده معدودی افراد زیر چتر حمایتی مسئولان دولتی بوده اند و بخش اعظمی از سینماگران که جزو باند و دسته و گروهی نبوده و نیستند همواره دست های شان از همه چیز خالی بوده و هست!

تأکید بر ناکارآمدی و صنفی عمل نکردن خانه سینما/  اهالی سینما مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته‌اند

مهوش صبرکن بازیگر سینما و تلویزیون نیز در این راستا به سینماپرس گفت: متأسفانه اغلب ادارات، سازمان ها و نهادهای مرتبط با سینما دچار آفت های جدی هستند و این آفت ها باعث می شود تا دست بسیاری از هنرمندان از مواهبی که دولت قرار بوده در اختیارشان بگذارد خالی بماند از این رو معتقدم برای رفع این معضل دولت جدید باید تمام حمایت های مادی و معیشتی را مستقیماً و بدون واسطه گری نهادها و ارگان ها به دست سینماگران برساند و دیگر این نهاد و آن نهاد را واسطه نکند! ارتباط گرفتن با هنرمندان توسط مسئولان وزارت ارشاد و سازمان سینمایی هیچ کاری ندارد! همه ما افراد حقیقی و دارای شماره ملی این مرز و بوم هستیم و به راحتی می توانند لیستی از تمامی فعالان در صنوف مختلف سینمایی تهیه کنند و خودشان به صورت مستقیم و بدون دخالت نهادهایی که عنوان صنف و... را با خود به یدک می کشند با ما ارتباط بگیرند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.