دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۶

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری:

امسال همایش بین المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین را برای پنجمین سال برگزار می‌کنیم

مستند «مسیر بهشت»-پیاده روی اربعین

سینماپرس: مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: بازیگران مطرح طاقت شرایط سخت همراهی ما در تعزیه‌خوانی پیاده‌روی اربعین را ندارند.

به گزارش سینماپرس، کوروش زارعی بازیگر تئاتر و مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، در گفت و گو با خبرنگاران جوان، گفت: امسال همایش بین المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین را برای پنجمین سال برگزار می‌کنیم. هر سال حدود ۲۰۰ هنرمند با ما همراه می‌شدند. در چهار سال قبل ۲ روز در نجف، ۴ روز در مسیر پیاده‌روی اربعین و یک روز در کربلا، اجرای تئاتر خیابانی، تعزیه به زبان‌های عربی، ترکی و فارسی، نقالی، پرده خوانی و مقتل خوانی داشتیم. امسال کمیته فرهنگی اربعین به دلیل سهمیه بندی و صرفه جویی در هزینه‌ رفت و آمد سهمیه‌ ۶۰ نفری به ما دادند.

وی در پاسخ به اینکه آیا هنرمند یا بازیگر مطرح و شناخته شده از سینما یا تلویزیون در این جمع وجود دارد، گفت: بازیگران مطرح طاقت این شرایط را ندارند؛ اذیت می‌شوند و قادر به همراهی ما نیستند. بیشتر آن‌ها با هواپیما، اتوبوس کولردار و اسکان در هتل‌های خوب به کربلا می‌آیند. من و سایر بچه‌ها در حسینیه‌ها و خیلی اوقات حتی روی زمین می‌خوابیدیم. من گاهی روی کارتن مقوایی می خوابیدم. ما هم عاشق اهل بیت و عاشقانه مشتاق خدمت به آن‌ها هستیم. همه‌ هنرمندان اعزامی به این اجراها، از افراد حرفه‌ای تئاتر و مطرح در حوزه تعزیه کشور هستند.

زارعی اظهار کرد: اشتیاق به تعزیه‌های عربی و آشنا بودن اکثر زائرین به این زبان، باعث اجرا شدن اکثر برنامه‌ها به زبان عربی می‌شود. امسال در پیاده روی اربعین، ۶ تعزیه به زبان عربی، ۱ تعزیه به زبان ترکی و ۱ تعزیه به زبان فارسی برای اجرا در نظر گرفتیم. موکب‌های عراقی استقبال خیلی بیشتری از اجرای تعزیه و نقالی نسبت به موکب‌های ایرانی دارند. متأسفانه موکب‌های ایرانی بیشتر دغدغه آب، غذا و پذیرایی از زائرین را دارند و درگیر مسائل فرهنگی نیستند. عراقی‌ها خیلی هنری‌تر به ماجرا نگاه می کند. در سال‌های قبل بسیاری از تئاترهای عربی در هر ساعتی از روز که اجرا می شد، حدود ۲۰۰۰ نفر تماشاچی داشت.

این هنرمند درباره زمان اعزام هنرمندان به پیاده روی اربعین برای اجرای تعزیه گفت: امروز پاسپورت‌ها برای دریافت ویزا تحویل داده شد و ان شاءالله چهارشنبه به سمت کشور عراق حرکت می‌کنیم. امیدواریم امسال هم با استقبال زائران روبرو شویم.

زارعی در پایان در رابطه با برنامه‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در هفته دفاع مقدس گفت: مجوز اجراها هنوز داده نشده؛ ۴ کار خیابانی با موضوع دفاع مقدس تولید کرده ایم که احتمالاً در هفته بسیج و سالگرد حاج قاسم سلیمانی ارائه می شوند.

نظرات

  • فریبا ۱۴۰۰/۰۶/۳۰ - ۰۸:۴۳
    0 0
    عجیب توجیهی برای بازیگران تئاتر امسال که فقط از طریق هواپیما باید سفر اربعین صورت بگیرد

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.