دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱

راهکار برون رفت از رکود سینما/۴

فرید: نگاه انقباضی، معضلات اقتصادی و کوچک شدن سفره خانواده ها و... باعث دوری مردم از سینماها شده است

مهرداد فرید در نشست خبری فیلم سینمایی « بن بست وثوق»

سینماپرس: مهرداد فرید تهیه کننده و کارگردان سینما در خصوص راهکارهایی برای برون رفت از رکود سینما گفت: مسأله رکود سینماها تنها به کرونا و حواشی آن مربوط نمی شود چرا که قبل از کرونا هم سینماها آنطور که باید رونق نداشتند؛ بنده معتقدم نگاه انقباضی، معضلات اقتصادی و کوچک شدن سفره خانواده ها و... باعث دوری مردم از سینماها شده است جدا از این مسأله عدم وجود سالن های سینما در شهرستان ها یکی دیگر از عواملی است که دسترسی مردم را به فیلم و سینما بسیار محدود کرده است.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «جن زیبا» و «بن بست وثوق» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از مهمترین مسائلی که ما با آن روبرو هستیم این است که جز تعدادی از شهرهای اصلی و بزرگ کشور که دارای سالن سینما هستند مابقی شهرها و شهرستان های کوچک سینما ندارند و همین مسأله به خودی خود باعث می شود تا ساکنان آن شهرها نتوانند به سینما بروند.

وی ادامه داد: سالن های گذشته دیگر کفاف جمعیت امروز را نمی داد و ما اگر در همین شهر تهران هم توجه کنیم می بینیم که مردم بیشتر از پردیس های سینمایی استقبال می کردند چرا که علاوه بر تماشای فیلم سایر نیازهای روزمره خود را در مجتمع این پردیس ها برآورده می ساختند.

این سینماگر یکی از دلایل عمده و با اهمیت دوری مردم از سالن های سینما را مشکلات شدید اقتصادی عنوان کرد و در این باره اظهار داشت: مردم وقتی دغدغه نان شب شان را داشته باشند دیگر نمی توانند برای فعالیت های فرهنگی مانند سینما رفتن یا خرید کتاب و مطبوعات و... هزینه کنند و طبیعی است که این مسأله باعث می شود تا درصد زیادی از جامعه نتوانند هرگز به سینما بروند.

فرید متذکر شد: در کنار این اتفاقات سیاست های دولت ها که نگاه انقباضی و سخت گیرانه به اهل فرهنگ داشتند باعث شده بود مردم در آثار فرهنگی خودشان را پیدا نکنند و از فیلم هایی که در سینماها اکران می شود استقبال نکنند.

کارگردان فیلم های سینمایی «دعوتنامه» و «بیتابی بیتا» در خاتمه این گفتگو افزود: کرونا در واقع مزید علت شد تا سینماها دچار رکود مطلق شوند البته این پدیده نه تنها در کشور ما که در بسیاری از کشورهای پیشرفته و صاحب صنعت سینما به وجود آمد که کماکان هم کشورها با آن درگیر هستند. از این رو بنده معتقدم برای دوران پساکرونا مدیران و مسئولان فرهنگی و سینمایی باید با عبرت گرفتن از جمیع اتفاقاتی که در این سال ها باعث دوری مردم از سالن های سینما شده سعی در بهبود سیاست گذاری ها و نحوه عملکردشان باشند تا از این طریق بتوانیم شاهد رشد و احیای مجدد سینما در کشورمان باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.