یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۱

اردوکشی بازنشستگان صدا و سیما به «وزارت میراث‌فرهنگی»؛

«علی دارابی» رسما قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی و گردشگری شد

بیچارگی صدا و سیما در چهل سالگی انقلاب

سینماپرس: مراسم تکریم و معارفه معاونان سابق و جدید وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با حضور سید عزت‌الله ضرغامی برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی امروز ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ در مراسم تکریم و معارفه معاون میراث‌فرهنگی گفت: اسم آقای طالبیان را از قدیم شنیده بودم، او ازجمله مدیرانی است که شرف المکان بالمکین است و با تلاش بسیار، معاونت میراث‌فرهنگی را اداره کرده است، از آقای طالبیان خواستم که حکم مشاورت وزیر را قبول کنند، شخصیت آقای طالبیان محفوظ است و از ایشان بابت تمام تلاش‌هایشان تشکر می‌کنم، امروز همه از او به خیر و خوبی یاد می‌کنند.

حضور دارابی، فرصتی برای معاونت میراث‌فرهنگی است

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اضافه کرد: آقای دارابی نیز دوست و برادر خوب من است و لطف کرده و این مسئولیت را قبول کردند، او دارای سوابق بسیار طولانی در صداوسیما است و به خدمات آقای دارابی در آنجا هنوز نیاز بود، اما بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که برای این وزارتخانه دارم لازم است از ایشان استفاده شود.

مهندس ضرغامی افزود: آقای دارابی دارای شخصیتی فرهنگی و تألیفات زیادی است، همچنین سوابق رسانه‌ای بسیار خوبی دارد، در راه‌اندازی شبکه‌های مختلف سیما نقش ایشان بسیار ارزنده بوده، ایشان هم مسئولیت قائم‌مقامی را در وزارتخانه دارند و نیز معاون میراث‌فرهنگی خواهد بود که به نظرم این یک فرصت برای معاونت میراث‌فرهنگی است که در سطح و ساختار بالاتری مأموریت‌های این معاونت پیگیری شود.

میراث‌فرهنگی روح این وزارتخانه است

او تصریح کرد: میراث‌فرهنگی نه‌تن‌ها هویت ملی و شناسنامه ماست، بلکه هویت و روح این وزارتخانه به شما می‌رود، ما پیشینه غنی داریم و افرادی که این پیشینه را دوقطبی کردند به ملت خدمت نکردند. همه پیشینه تمدنی ما دارای اهمیت است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اضافه کرد: میراث‌فرهنگی حوزه بسیار مهمی به لحاظ تمدنی و فرهنگی برای زندگی مردم است. هزاران اثر ملموس و ناملموس داریم که حوزه ناملموس نیز دارای اهمیت بسیاری است، باید بتوانیم این سبک زندگی را به‌خوبی معرفی کنیم.

ضرغامی گفت: آقای دارابی در این حوزه‌ها دارای تجربیات بالایی است و این حوزه را به‌خوبی می‌شناسد، با کمک مدیران و کارشناسان حوزه معاونت میراث‌فرهنگی برای این حوزه و ارتقای این معاونت تلاش خواهد کرد.

روابط تیره دیپلماتیک با گردشگری بهبود می‌یابد

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همچنین در مراسم تکریم و معارفه معاون پیشین و جدید گردشگری این وزارتخانه گفت: گردشگری حق همه مردم در همه جای دنیا است و نقش ویژه‌ای در دیپلماسی عمومی دارد، این صنعت می‌تواند روابط تیره دیپلماتیک را بهبود بخشد و روابط حسنه را بین دولت‌ها پایدار کند.

سید عزت‌الله ضرغامی اظهار کرد: با صحبت‌هایی که با رئیس‌جمهوری داشتم منع صدور روادید نیز برداشته خواهد شد، ایشان نیز این موضوع را قبول کرده و البته نگرانی‌هایی درباره ویروس کرونا داشتند که توضیحات لازم را به آقای دکتر رئیسی ارائه کرده‌ام. بسیاری از کشورهای دنیا صدور روادید را شروع کرده‌اند و بهتر است ما نیز این موضوع را شروع کنیم.

گردشگری بهترین راهکار برای توسعه دیپلماسی عمومی است

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به سفر خود به همراه رئیس‌جمهوری به تاجیکستان در آخر هفته گذشته اشاره کرد و افزود: یکی از موضوعاتی که در این سفر دنبال می‌کردیم موضوع گردشگری بود. اعتقاد من بر این است که گردشگری بهترین پوشش و راهکار برای توسعه دیپلماسی عمومی است، بسیاری از مردم صرف‌نظر از نوع حکومت‌ها در کشورهای مختلف تمایل دارند به آن کشور سفر کنند.

او در ادامه به تلاش‌های تیموری در دوران معاونت گردشگری اشاره کرد و افزود: از تلاش‌های ارزشمند آقای تیموری تشکر می‌کنم ایشان یک مدیر توانمند هستند.

مهندس ضرغامی خاطرنشان کرد: بسیاری از اهداف بزرگ نظام و خدمت‌رسانی به مردم از طریق گردشگری ممکن است و همه مدیران این معاونت باید کمک کنند تا این صنعت روزبه‌روز رونق بیشتری بگیرد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: آقای شالبافیان نیروی جوان و با انگیزه است که عضو هیئت‌علمی بوده و در این حوزه دارای سابقه و تجربه بوده و فردی از همین خانواده است.

استفاده از ظرفیت‌های بی‌نظیر میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس

در ادامه این مراسم، علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «از حسن اعتماد وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تشکر می‌کنم. سالیان درازی در کنار مهندس ضرغامی هم کار کردم و هم زندگی کردم، کار با آقای مهندس ضرغامی دنیای جدیدی است، پاکدستی، کارآمدی، مردم‌داری و ... اوصاف برجسته ایشان است و هرچه درباره اوصاف شخصی و مشی و مرام مهندس ضرغامی بگوییم کم است، از رئیس‌جمهوری و نمایندگان مجلس برای انتخاب ایشان تشکر می‌کنیم و به زودی خواهیم دید که دوران خوبی برای این وزارتخانه رقم می‌خورد.»

دارابی ادامه داد: «آقای ضرغامی خودشان یک رسانه هستند، عصر منزلت دوران صداوسیما در دوران ایشان شروع شد بنابراین از حسن انتخاب ایشان تشکر می‌کنم.»

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی اضافه کرد: «در حوزه میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس دارای طرفیت‌های بی‌نظیری هستیم، همچنین ثبت جهانی آثار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.»

او تصریح کرد: «اگر می‌خواهیم در دوران پسامدرن نسل جوان با هویت تاریخی خود بیش‌ازپیش آشنا شود همین آثار تاریخی، فرهنگی و تمدنی به بازشناسی هویت تمدنی در جوانان و نوجوانان کمک می‌کند.»

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی اظهار کرد: «امروزه دیپلماسی عمومی و دیپلماسی فرهنگی در حوزه میراث‌فرهنگی نقش مهمی را ایفا می‌کند، این حوزه نقش تمدنی دارد و درعین‌حال نقش امنیتی را نیز ایفا می‌کند.

بازدید از موزه‌ها نباید حرکت سمبلیک باشد

دارابی با اشاره به اهمیت آشنایی دانش آموزان و نوجوانان با موزه‌ها گفت: «بازدید از موزه‌ها نباید تنها یک حرکت سمبلیک باشد چراکه بازدید از موزه‌ها قدم زدن در تاریخ است.»

حداکثرسازی فعالیت بخش خصوصی و رفع مداخلات دولتی در حوزه گردشگری

علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در این نشست گفت: «با توجه به فضایی که دولت سیزدهم برای حوزه گردشگری فراهم کرده است همه باید باهم کمک کنیم تا شاهد رونق هرچه بیشتر این صنعت در کشور باشیم.»

شالبافیان اظهار کرد: «ظرفیت بسیار خوبی در معاونت گردشگری وجود دارد که امیدوارم بتوانیم از آن به نحو مطلوب استفاده کنیم که البته این ظرفیت تنها مربوط به معاونت گردشگری نیست بلکه در سطح ذی‌نفعان نیز شاهد این ظرفیت‌ها هستیم. اکنون ذی‌نفعان به این خودباوری رسیده‌اند و به این نتیجه دست یافته‌اند که باید هم‌صدا و هماهنگ باهم در این حوزه کار کنیم.»

معاون گردشگری کشور، حداکثرسازی فعالیت بخش خصوصی و رفع مداخلات دولتی را یکی از مهم‌ترین موضوعات در حوزه گردشگری دانست و تصریح کرد: «گاهی اوقات به‌واسطه عدم هماهنگی شاهد هستیم که با وجود علاقه‌مندی برای رونق گردشگری این امر محقق نمی‌شود. این در حالی است که مشارکت ذی‌نفعان مختلف در حوزه گردشگری یکی دیگر از راهبردهای ما و اولویت‌های برنامه‌هایی است که باید پیگیری شود.»

او ادامه داد: «بهبود کسب‌وکار در فضای گردشگری سومین محور فعالیت‌های من در معاونت گردشگری خواهد بود.»

شالبافیان در ادامه به استفاده از فرصت‌های به وجود آمده در حوزه بین‌المللی اشاره و اظهار کرد: «در چند روز گذشته شاهد پیوستن و عضویت ایران در سازمان همکاری شانگ‌های بودیم که یک فرصت مهم بین‌المللی است و یکی از مهم‌ترین فرصت‌ها در این اجلاس فرصت گردشگری است.»

محمدحسن طالبیان معاون سابق میراث‌فرهنگی، نیز در سخنانی با اشاره به سوابق آقای دارابی گفت: «میراث‌فرهنگی هویت کشور است و به امنیت کشور و به دیپلماسی فرهنگی کمک می‌کند، امید دارم آقای دارابی بتواند مأموریت‌های این حوزه را به‌خوبی پیش ببرد.»

او با اشاره به سوابق ۲۸ ساله خود گفت: «برای صدور حکم مشاور از سوی آقای ضرغامی تشکر می‌کنم من در موقعیت‌های مختلف کار کردم و اکنون هم مانند یک سرباز در خدمت این مجموعه و این وزارتخانه هستم.».

ولی تیموری معاون سابق گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در این نشست به ارائه گزارشی از عملکرد خود و همکارانش پرداخت و با قدردانی از تلاش‌های همکاران خود در معاونت گردشگری برای معاون جدید آرزوی موفقیت کرد.

عیسی فرهادی فرماندار تهران نیز در این مراسم با ایراد سخنانی گفت: «اهمیت حوزه میراث‌فرهنگی به‌گونه‌ای هست که لازم بود شخصیتی همچون مهندس ضرغامی در رأس این وزارتخانه قرار گیرد.»

او ادامه داد: «در حوزه این وزارتخانه سه مقوله مختلف وجود دارد که بخش عظیمی را در حوزه اشتغال و درآمدزایی دارد، با حضور مهندس ضرغامی به‌طور حتم شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.»

او سپس به خسارت‌های واردشده به صنعت گردشگری در دوران کرونا اشاره کرد و افزود: «بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان به حوزه گردشگری در دوران کرونا خسارت وارد شده که ۱۱ هزار میلیارد تومان آن مربوط به تهران است و امید دارم با حضور آقای مهندس ضرغامی این خسارت‌ها جبران شود.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.