یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹

انتظار هنرمندان از وزیر ارشاد دولت سیزدهم/۵

سبط احمدی: فیلم های مستهجن تجاری هیچ منفعتی برای سینما و جامعه ندارند/ فرهنگ یک جامعه را به سرعت می توان نابود کرد اما درست کردن آن سال ها زمان می برد

علیرضا سبط احمدی

سینماپرس: علیرضا سبط احمدی تهیه کننده سینما و تلویزیون در خصوص انتظار هنرمندان از وزیر ارشاد دولت سیزدهم گفت: در چند سال گذشته به جای آنکه فیلم هایی با آموزه های فرهنگی تولید کنیم فقط فیلم های مستهجن تجاری ساختیم و مدیران سینمایی تنها به پی کسب درآمد و پول از سینما بودند غافل از آنکه این درآمد و چرخش اقتصاد سینما جز اثرات مخرب چیزی برای جامعه در پی ندارد؛ مدیران فرهنگی باید بدانند فیلم های مستهجن تجاری هیچ منفعتی برای سینما و جامعه ندارند و ما باید در پی تولید فیلم های فرهنگی باشیم تا همگان از منافع آن بهره مند شوند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «شیر تو شیر» و «مصائب چارلی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما صاحب فرهنگ و هنر و تمدن چند هزار ساله ای بر پایه منطق و اصول اسلامی و انسانی هستیم از این رو بنده به عنوان یک فعال فرهنگی از وزیر محترم ارشاد و معاونان شان انتظار دارم منابعی که در حوزه فرهنگ وجود دارد عادلانه تقسیم کنند و هرگز از یاد نبرند که رئیس جمهور محترم شعار اصلی شان در این دولت درستی و پاکدستی بوده است.

وی ادامه داد: مدیران باید به گونه ای سیاست گذاری کنند که هر کس به اندازه اثرگذاری اش در حوزه فرهنگ و هنر بتواند از منابع کشور و بیت المال استفاده کند نه این روابط بر ضوابط چیره شوند و برخی افراد بدون داشتن شایستگی لازم بتوانند بودجه های هنگفت بگیرند و آثاری تولید کنند که نه تنها در راستای تعالی فرهنگ و هنر نیست بلکه فرهنگ جامعه را به شدت تخریب می کند.

سبط احمدی با بیان اینکه امروزه بزرگترین مشکل ما در کشورمان مشکل فرهنگی است اظهار داشت: برخی افراد بر این باورند که معضل مهم امروز کشور مسأله اقتصادی است در صورتی که این بینش و تفکر از اساس غلط است. ما در روزگاری زیست می کنیم که پایه ها و ستون های فرهنگ مان آسیب دیده است. ما نباید فراموش کنیم وقتی فرهنگ هر اجتماعی درست باشد افراد آن جامعه می توانند بر هر مشکلی از جمله مشکلات اقتصادی فائق آیند اما با پول نمی توان فرهنگ را اصلاح کرد.

این سینماگر متذکر شد: از این رو برای رشد و ارتقای فرهنگ و هنر کشور همه ارگان های فرهنگی مثل صدا و سیما و حوزه هنری باید با وزارت ارشاد متحد شوند تا فرهنگ مردم درست شود.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «نغمه» و «زمانی برای دوست داشتن» خاطرنشان کرد: مدیران فرهنگی باید از خود سوأل کنند که فیلمسازان فرهنگی و سایر هنرمندان اصیل تئاتر و موسیقی کجا هستند؟ سینمای فرهنگی، تئاتر فرهنگی، موسیقی اصیل و سنتی کجاست؟ چرا این گنجینه ها از بین رفته اند و جای آن ها را کسانی گرفته اند که درکی از فرهنگ و هنر ندارند؟

سبط احمدی در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها در فرمایشات متعددشان بحث فرهنگی را مقدم بر هر مسأله ای دانسته اند. ایشان به عنوان بزرگترین مقام کشور چون در رأس هرم هستند می دانند که کشورمان از نظر فرهنگی چقدر آسیب دیده اما افسوس که فرمایشات معظم له هیچ گاه به درستی مورد توجه قرار نگرفته و مدیران فرهنگی راه خطای خود را ادامه داده اند.

وی در پایان این گفتگو تأکید کرد: طی سال های اخیر مدیران با غلطک از روی فرهنگ مردم رد شده اند و مدیران فعلی باید این مسأله را اصلاح کنند. البته همه ما به این نکته واقفیم که فرهنگ یک جامعه را به سرعت می توان نابود کرد اما درست کردن آن سال ها زمان می برد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.