شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰

سینماگران از لزوم بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور می گویند؛

تأکید بر لزوم به کارگیری نیروهای متعهد به نظام و انقلاب اسلامی در عرصه های فرهنگی/ انقلاب در ساختارها ضروری است

عظیمی میرآبادی-سیدزاده-اردکانی-بهمنی-علی اکبری- فارسیجانی-اسلاملو-قهرمانی-شاهمرادی زاده-آقامحمدیان-فهیم-اصغری-سربخش-شاه حسینی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در پی اولین دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با اعضای هیأت دولت سیزدهم و تأکید ایشان در خصوص لزوم بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور تأکید کردند: اولین اقدام انقلابی مسئولان وزارت ارشاد باید تعیین تکلیف خانه سینما باشد. سینماگران همچنین متذکر شدند: مدیران سینمایی نباید فریب زرق و برق جشنواره ها غربی و نخل طلا و اسکار و... را بخورند و در بغل غربی ها غش کنند!

به گزارش سینماپرس رئیس جمهور و اعضای دولت سیزدهم، شنبه ششم شهریور ۱۴۰۰ با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخشی از این دیدار با تأکید بر اهمیت مسئله «فرهنگ و رسانه»، ساختار فرهنگی کشور را دارای اشکال و نیازمند بازسازی انقلابی خواندند و افزودند: حرکت انقلابی یعنی حرکتی بنیانی، خردمندانه، عاقلانه و برخاسته از اندیشه و حکمت، نه حرکت بی‌هوا و بی‌حساب.

حضرت آیت‌الله با اشاره به نقش زیربنایی و نرام‌افزاری فرهنگ، بسیاری از خطاها مانند اسراف، تقلید کورکورانه و سبک زندگی تجملاتی را ناشی از ریشه‌های فرهنگی دانستند و با تأکید بر ضرورت اصلاح این انحرافها با استفاده از ابزارهای فرهنگی، گفتند: ابزارهای فرهنگی و هنری مانند سینما، رسانه‌های صوتی و تصویری، مطبوعات و کتاب را واقعاً شکوفا کنید.

ایشان با ابراز خرسندی از رویش لشکر عظیمی از جوانان علاقه‌مند در حوزه فرهنگ، بخش‌های فرهنگی دولت را موظف به حمایت هوشمند از این جوانان و طرح‌های ابتکاری آنان خواندند و خاطرنشان کردند: استعدادهای جوان را کشف، و آزادی آنها را در چارچوب قانون تضمین کنید، البته با فساد اخلاقی و فساد در زمینه فرهنگ نیز بدون رودربایستی مقابله کنید.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: راه اصلی مواجهه با جنگ نرم دشمن، حمایت از حرکت‌های صحیح در زمینه فرهنگ و تشویق آنها، و ایستادن در مقابل حرکت‌های غلط است، چرا عرصه فرهنگ و رسانه آوردگاهِ «صلاح و فساد، و حق و باطل»، و عرصه‌ی جنگ فرهنگی با گسترش‌دهندگان فساد در دنیا است.

در همین راستا ۱۴ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: مهدی عظیمی میرآبادی، سیدسعید سیدزاده، جواد اردکانی، حمید بهمنی، محسن علی اکبری، پرویز فارسیجانی، محمدرضا اسلاملو، محمد قهرمانی، ماشاالله شاهمرادی زاده، شفیع آقامحمدیان، آرش فهیم، ابراهیم اصغری، علیرضا سربخش و سرکار خانم: انسیه شاه حسینی با ما گفتگو کردند که ماحصل نطرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

مهدی عظیمی میرآبادی مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در پی اولین دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با اعضای هیأت دولت سیزدهم و تأکید ایشان در خصوص لزوم بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور گفت: برای دستیابی به منویات مقام معظم رهبری نیاز به مدیریتی آگاه، فهیم، دلسوز و انقلابی در سینما و سایر حوزه های فرهنگی و هنری داریم؛ وقتی ایشان تأکید می کنند که «ابزارهای فرهنگی و هنری مانند سینما، رسانه‌های صوتی و تصویری، مطبوعات و کتاب را واقعاً شکوفا کنید» ما ناچاریم به بحث مدیریت به عنوان یک قاعده موثر و جهت ده دقت کنیم و مدیرانی را برای تمامی امور فرهنگی و هنری به کار بگماریم که دغدغه های شان اجرایی کردن منویات رهبری باشد. کسانی که مسئولیت بخش های مدیریتی در حوزه فرهنگ و هنر را بر عهده می گیرد باید کسی باشد که به حساسیت و ضرورت هنر به ویژه فیلم و سینما واقف باشند تا بتوانند طرحی نو درانداخته و معضلات فرهنگی و هنری کشور را برطرف کنند.

تأکید بر لزوم به کارگیری نیروهای متعهد به نظام و انقلاب اسلامی در عرصه های فرهنگی/ انقلاب در ساختارها ضروری است

جواد اردکانی کارگردان سینما نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: بنده معتقدم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مثل بسیاری از وزارتخانه ها همان ساختار زمان رژیم ستم شاهی را دارد که فقط عنوانش عوض شده است از این رو ما اگر در پی بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگی کشور هستیم باید تغییرات بنیادین ایجاد کنیم و امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند انقلاب در ساختار وزارت ارشاد و نهادهای تابعه اش هستیم چرا که اگر با همین ساختار جلو برویم تغییری حاصل نمی شود. من تصور نمی کنم تا زمانی که اراده ای برای اقدامات ریشه ای و اصلاح ساختاری حوزه فرهنگ و هنر وجود نداشته باشد و دولت دنبال کار زودبازده و ارائه رزومه و بیلان باشد اتفاقی بیفتد از این رو تأکید می کنم دولتمردان نباید دنبال کارهای زودبازده و انجام کارهای ظاهری برای ارائه رزومه و بیلان کاری باشند!

تأکید بر لزوم به کارگیری نیروهای متعهد به نظام و انقلاب اسلامی در عرصه های فرهنگی/ انقلاب در ساختارها ضروری است

ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان سینما نیز تصریح کرد:: اولین اقدام انقلابی مسئولان وزارت ارشاد باید تعیین تکلیف خانه سینما باشد چرا که این خانه نه وجودش قانونی است و نه هیچ دستاورد موثری برای سینما داشته و تنها به مرکزی برای دادن بیانیه های سیاسی و جناحی بدل شده است! خانه سینما به وجود آمد که به بی بضاعت های سینما خدمت کند اما نه تنها این اتفاق هیچ گاه رخ نداد بلکه بودجه های سنگین دولتی که طی تمامی سال ها به این نهاد تعلق گرفت تنها بین برخی افراد خودی تقسیم شد و دست اهالی بیکار و بخت برگشته سینما همیشه از این بودجه ها خالی ماند.

تأکید بر لزوم به کارگیری نیروهای متعهد به نظام و انقلاب اسلامی در عرصه های فرهنگی/ انقلاب در ساختارها ضروری است

شفیع آقامحمدیان کارگردان سینما و مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: طی سال های اخیر حوزه فرهنگ و هنر به ویژه سینما به واسطه ندانم کاری ها و نابخردی های سیاست گذاران و مدیران فرهنگی به قهقرا رفت؛ باعث شرمساری است که در سینمای امروز ایران نه صحبتی از انقلاب است و نه نشانی از انسانیت!؛ فرزندان انقلاب انتظار دیگری از این ابزار فرهنگ ساز داشتند که در ۴ دهه اخیر این اتفاق نیفتاد و حالا باید با تمام قوا به فرمان ولی امر مسلمین جهان این سینما را انقلابی کنیم. حضرت آقا هرچه اشتباه در گذشته رخ داده بود را با نظم و ترتیب کنار هم قرار دادند و یک منشور تعریف کردند. در این منشور به عدالت خواهی، ظلم ستیزی، رسیدگی به اقتصاد همه اقشار و شکوفایی هنر به مفهوم عام توجه شده است.

تأکید بر لزوم به کارگیری نیروهای متعهد به نظام و انقلاب اسلامی در عرصه های فرهنگی/ انقلاب در ساختارها ضروری است

سیدسعید سیدزاده تهیه کننده سینما در پی تأکید رهبر معظم انقلاب در خصوص لزوم بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور گفت: آنچه در بحران کنونی حوزه فرهنگ و هنر بسیار حائز اهمیت است انتخاب مدیرانی انقلابی، متعهد و ولایتمدار در تمامی بخش ها و ارکان فرهنگی و هنری کشور است؛ وزیر ارشاد با انتخاب مدیران متعهد، ولایتمدار، انقلابی و ارزشی عیار انقلابی بودنش را مشخص می کند و ما امیدواریم که افرادی که به عنوان مدیران فرهنگی و هنری معرفی می شوند تماماً چهره های انقلابی باشند چرا که ما بچه های انقلاب تنها پشت انقلابی ها هستیم و از کسانی که درکی از انقلاب نداشته باشند حمایت نخواهیم کرد! شخص وزیر ارشاد و مدیرانی که به زودی ایشان معرفی می کنند باید بدانند اگر خوب عمل کنند ما بچه های انقلاب پشتیبان شان هستیم و شبانه روزمان را می گذاریم تا کارهای آن ها به نتیجه برسد. ما فرزندان انقلاب و امام (ره) و رهبری هستیم و تنها به عملکرد افراد نگاه می کنیم. من امیدوارم وزیر ارشاد بدانند که در چه پست کلیدی و مهم و حساسی مشغول به خدمت هستند؛ ایشان نباید فکر کند به همین سادگی با گذاشتن مدیران متوسط می تواند مسیر را طی کند چرا که قطعاً نوع انتخاب ایشان قضاوت می شود.

تأکید بر لزوم به کارگیری نیروهای متعهد به نظام و انقلاب اسلامی در عرصه های فرهنگی/ انقلاب در ساختارها ضروری است

حمید بهمنی کارگردان سینما نیز در این راستا به سینماپرس گفت: سینما دچار ولنگاری شده و وظیفه دولتمردان سیزدهم این است که با بارگزاری اندیشه های رهبری در فیلم ها به سینما خوی انقلابی گری بدهند و این کار زمانی به سرانجام می رسد که آقای وزیر مدیرانی متعهد، ولایتمدار و انقلابی را برای معاونت های زیرمجموعه وزارت ارشاد انتخاب کنند و در پی حضور افرادی نباشند که تنها ظاهر و ویترین خوبی دارند. آنچه بسیار حائز اهمیت است اینکه رزومه کاری افراد در حوزه سینما نباید ویترینی باشد و ما هرگز نباید دنبال اسم و ظاهر افراد باشیم چرا که آنچه ما را به شدت دچار آسیب کرده همین توجه به ظاهرسازی ها و ظاهرگرایی ها طی سال های اخیر بوده؛ پس در وهله اول امیدواریم آقای وزیر از افرادی که همیشه در همه دولت ها در اینجا و آنجا مدیر بوده اند و جشنواره برگزار کرده اند و... دعوت به کار نکنند.

محسن علی اکبری تهیه کننده سینما نیز تأکید کرد: مقام معظم رهبری طی سال های اخیر هر چند وقت یک بار مباحث مهمی را در قالب های گوناگون مطرح می کردند؛ تهاجم فرهنگی، نفوذ فرهنگی، شبیخون فرهنگی، ولنگاری فرهنگی و... از جمله مواردی بوده که ایشان در سخنرانی های متعددشان به آن اشاره کرده اند اما متأسفانه گوش شنوایی برای شنیدن پیام های شان در بدنه مسئولان وجود نداشت. ما باید در سینما فیلم هایی را تولید کنیم که همگی آن ها مردم و جامعه را به سمت فرهنگ انقلاب اسلامی سوق دهند. درست است که باید در هر ژانری فیلم داشته باشیم اما باید میزان و معیار دقیقی برای آن در نظر گرفته شود. به عنوان مثال در سینمای بدنه تنها سالی ۲-۳ فیلم کفایت می کند در حالی که متأسفانه طی سال های اخیر اگر تولید سینما را سالی ۱۰۰ فیلم در نظر بگیریم نزدیک به ۷۰ فیلم متعلق به سینمای بدنه بوده اند که کاری بسیار غلط است.

تأکید بر لزوم به کارگیری نیروهای متعهد به نظام و انقلاب اسلامی در عرصه های فرهنگی/ انقلاب در ساختارها ضروری است

محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما در پی اولین دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با اعضای هیأت دولت سیزدهم و تأکید ایشان در خصوص لزوم بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور گفت: امیدوارم مدیران وزارت ارشاد انقلابی عمل کنند و فریب زرق و برق جشنواره ها غربی و نخل طلا و اسکار و... را نخورند؛ هرچه این سال ها سینمای ما در بغل غربی ها غش کرد دیگر بس است! ما در سینمای ایران نباید دنبال ظاهرسازی و فرش قرمز و... باشیم ما باید تنها و تنها اهداف و آرمان های انقلاب شکوهمند اسلامی را از طریق سینما به مردم دنیا مخابره کنیم. چرا هیچ نشانی از این انقلاب عظیم در سینما، فرهنگ و هنر دیده نمی شود؟ مشخص است چون هنرمندان انقلابی به کار گرفته نمی شوند و این در حالی است که فقط هنرمندان متعهد و انقلابی باید در حوزه فرهنگ فعالیت کنند.

تأکید بر لزوم به کارگیری نیروهای متعهد به نظام و انقلاب اسلامی در عرصه های فرهنگی/ انقلاب در ساختارها ضروری است

پرویز فارسیجانی تهیه کننده سینما و تلویزیون و استاد دانشگاه نیز به سینماپرس گفت: فرهنگ و هنر کشور طی ۸ سال گذشته هدف جنگ نرم دشمنان قرار گرفت و قلع و قمع شد؛ مسئولان با گسترده شدن فضای مجازی و اینترنت بسیار خنثی و ناتوان عمل کردند و از نخبگان انقلاب برای عملکرد جهادی کمک نگرفتند و در عوض کاری کردند تا افراد سطحی نگر و کم عمق با پشتیبانی سفارتخانه های غربی اداره حوزه فرهنگ و هنر کشور را در دست بگیرند و ما روز به روز بیشتر دچار پسرفت شویم. بی توجهی مدیران و مسئولان به قشر نخبه، فرهیخته و انقلابی باعث شده تا افراد سطحی نگر و کم عمق در حوزه فرهنگ و هنر پیشتاز شوند و با توان مالی عجیبی که شاید بخشی از آن از خارج هم تأمین می شود فرهنگ و هنر ایرانی-اسلامی را به یغما ببرند و فرهنگ منحط غربی را جایگزین کنند. سفارش های سفارتی و اهدای جوایز جشنواره ها به برخی فیلم ها طی سال های اخیر ما را به شدت دچار پسرفت و عقبگرد کرد.

تأکید بر لزوم به کارگیری نیروهای متعهد به نظام و انقلاب اسلامی در عرصه های فرهنگی/ انقلاب در ساختارها ضروری است

محمد قهرمانی تهیه کننده سینما در پی اولین دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با اعضای هیأت دولت سیزدهم و تأکید ایشان در خصوص لزوم بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور گفت: سیاست و خط مشی حوزه فرهنگ و هنر باید ترویج ارزش های دینی و انقلابی باشد؛ ما اگر به این سیاست گذاری برسیم می توانیم حوزه فرهنگی و هنری کشور را نجات دهیم و اگر این کار را نکنیم متأسفانه راه به جایی نخواهیم برد و روز به روز بیشتر در منجلاب لودگی و ابتذال فرو خواهیم رفت. ما باید ذوق هنری هنرمندان انقلابی را کشف کنیم؛ شاید برخی از هنرمندان فعال در کشور عامل نفوذی باشند اما بحمدالله اکثریت این گونه نیستند و باید با سیاست گذاری مناسب و اصولی کاری کنیم که هنرمندان متعهد به آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی جایگاه وسیع تری در حوزه فرهنگ و هنر پیدا کنند و بتوانند با تولیدات قوی و موثر خود عملکردی بر ضد جنگ نرم دشمنان داشته باشند.

تأکید بر لزوم به کارگیری نیروهای متعهد به نظام و انقلاب اسلامی در عرصه های فرهنگی/ انقلاب در ساختارها ضروری است

آرش فهیم روزنامه نگار و منتقد سینما نیز در این خصوص اظهار داشت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید زمینه را برای احیاء «سینمای جمهوری اسلامی» فراهم کند چرا که بعد از گذشت ۴۲ سال از برقراری این نظام مقدس، همچنان همان ساختار فرسوده قبل از انقلاب و همان جریان های کهنه و منسوخ بر هنر هفتم در ایران حاکم است. هنوز هم فیلمفارسی بیداد می کند و سینمای شبه روشنفکرانه با رویکرد دوران پهلوی عرض اندام می کند. ما غیر از برخی نمونه های انگشت شمار و تک ستاره هایی که گاهی با فرم و محتوایی تمیز و متعالی در این سینما می درخشند، هنوز هم فاقد یک جریان قدرتمند و فراگیر با عنوان «سینمای جمهوری اسلامی» هستیم. قطعاً یکی از جنبه های بازسازی فرهنگ، احیاء و نوسازی سینما مطابق با شاخص های مترقی و انسان ساز مکتب جمهوری اسلامی است.

تأکید بر لزوم به کارگیری نیروهای متعهد به نظام و انقلاب اسلامی در عرصه های فرهنگی/ انقلاب در ساختارها ضروری است

انسیه شاه حسینی کارگردان سینما در پی اولین دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با اعضای هیأت دولت سیزدهم و تأکید ایشان در خصوص لزوم بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور گفت: طی ۸ سال اخیر سیلابی سهمگین تمامی هنرمند متعهد و انقلابی را از فضای سینما دور کرد از این رو نیاز اصلی ما انتخاب و معرفی یک مدیر متعهد، انقلابی، شایسته و کارآمد است تا بتواند سینمای انقلاب، مقاومت و دفاع مقدس را احیاء کرده و تمام توانش را برای ترویج و توسعه آرمان های انقلاب اسلامی در هنرهفتم به کار گیرد. مدیر جدید سینما باید دست نان به نرخ روز خورها را از سینما کوتاه کرده و دلسوز انقلاب باشد. مدیر جدید سینما نباید محافظه کارانه عمل کند و بدون نفاق و ریا باید تمام توش و توانش را برای رشد سینمای ارزشی و متعهدانه به کار بگیرد.

تأکید بر لزوم به کارگیری نیروهای متعهد به نظام و انقلاب اسلامی در عرصه های فرهنگی/ انقلاب در ساختارها ضروری است

ابراهیم اصغری تهیه کننده سینما نیز در این باره به سینماپرس گفت: متأسفانه سینمای ایران از فضای انقلابی دور شده و مدیران فرهنگی موظفند سینما را به حاشیه امن انقلاب اسلامی بازگردانند؛ این کمترین انتظاری است که سینماگران دلسوز و دغدغه مند و متعهد به نظام و انقلاب اسلامی از مسئولان فرهنگی و سینمایی دارند و امیدوارم این خطا هرچه سریع تر جبران شود. سینما در جمهوری اسلامی ایران باید برگفته از شعائر، اهداف و آرمان های انقلابی باشد اما متأسفانه ما چنین فضایی را در اکثریت قریب به اتفاق فیلم ها شاهد نیستیم و این اتفاق بسیار تلخ و متأثرکننده است.

تأکید بر لزوم به کارگیری نیروهای متعهد به نظام و انقلاب اسلامی در عرصه های فرهنگی/ انقلاب در ساختارها ضروری است

علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی در پی اولین دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با اعضای هیأت دولت سیزدهم و تأکید ایشان در خصوص لزوم بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور گفت: در ۴ سال پیش رو همه آثار فرهنگی و هنری باید در راستای استکبارستیزی و صهیونیست ستیزی باشند! دیگر دوره ترویج خیانت و تلخی و سیاهی در سینما باید به پایان برسد، ما دیگر نباید اجازه دهیم فرهنگ منحط غربی و آمریکایی در آثار سینمایی نشان داده شوند، اینک زمان تغییر ساختار سینما بر اساس مبانی انقلاب اسلامی فرا رسیده است. اگر خدای ناکرده یک فیلم در این ایام تولید شود که همانند سال های قبل سرشار از سیاهی و زشتی و ناامیدی باشد، اگر دوباره شاهد تولید فیلم های شویم که مبانی خانواده و اسلام و انقلاب را زیر سوأل می برند شخص وزیر ارشاد باید در این رابطه پاسخگو باشد چرا که ایشان ملزم و موظف هستند تنها از نیروهایی برای تولید آثار فرهنگی و هنری بهره بگیرند که در راستای ترویج آرمان های انقلاب اسلامی گام برمی دارند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.