شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹

با اعطای «جایزه فیپرشی»؛

«ونیز» ترسیم وجهه‌ای خرافه پرست از «ملت ایران» در «زالاوا» را ستود

فیلم سینمایی «زالاوا»

سینماپرس: فیلم «زالاوا» ساخته ارسلان امیری جایزه اصلی بخش هفته منتقدان بین‌المللی فیلم جشنواره فیلم ونیز و جایزه فیپرشی این بخش را از آن خود کرد.

به گزارش سینماپرس، بخش موازی و مستقل هفته منتقدان بین‌المللی فیلم ونیز ۲۰۲۱ که از سوی اتحادیه ملی منتقدان فیلم ایتالیا در کنار جشنواره فیلم ونیز برگزار می‌شود و بخش جدایی ناپذیر این جشنواره است شب پیش با اهدای جایزه اصلی خود به یلم «زالاوا» نخستین تجربه کارگردانی ارسلان امیری به کارش خاتمه داد.

فیلمی ضد دین و شریعت توحیدی که در تعارض و مواجهه با اصول ایمانی مطرح در سبک زندگی اسلامی و به صورت مشخص ایمان به غیب برآمده و سعی ویژه خود را بر خِرفت نشان دادن و خُرافه‌پرست معرفی نمودن انسان ایرانی گُمارده بود. فیلمی که محتوای آن توانست نظر صندوق فیلم گوتنبرگ که با پشتیبانی وزارت امور خارجه «سوئد» اداره می شود را به خود جلب نماید و در فهرست دومین دوره حمایت مالی این صندوق قرار گیرد.

جایزه اصلی این بخش به اولین ساخته بلند امیری یعنی «زالاوا» اهدا شد که داستانش در دهکده‌ای کوچک در سال ۱۹۷۸ می‌گذرد؛ جایی که روستاییان ادعا دارند دیوی در میان‌شان زندگی می‌کند. این فیلم هم جایزه بزرگ هفته منقدان بین‌المللی فیلم را برد و هم جایزه فیپرشی این بخش به آن اهدا شد.

در بیانیه اهدای جایزه اعضای هیات داوران شامل کلودیو کوپلینی، وانیا کلاودجرسیک و ساندرین مارکوس، استعداد تر و تازه این کارگردان را تحسین کردند و در کنار آن زبان سینمایی بازیگوشانه وی و فراخوان عمیقش برای مقابله با خرافه و جهل را ستودند.

در عین حال این شب برندگان دیگری هم داشت و جایزه باشگاه فیلم ورونا به اویسه روانپزشکی سیاسی «پاک کردن فرانک» ساخته گابور فابریکیوس اهدا شد. جایزه بهترین مشارکت تکنیکی به هلنا گیرون و ساموئل ام. دلگادو برای «آنها مرگ حمل می‌کنند» محصول مشترک اسپانیا و کلمبیا رسید. جایزه ویژه برای زنان فیلمساز زیر ۴۰ سال نیز که برای گرامیداشت مستندساز فقید والنتینا پدیکینی اهدا می‌شود به اکاترینا سلنکیانا برای «مسیرهای انحرافی» اهدا شد. در نهایت جیانلوکا ماتارسی برای «آخرین فصل» برنده جایزه شیر کوئیر شد.

جایزه بهترین فیلم کوتاه به «اینچی» ساخته فدریکو دیماتی از ایتالیا اهدا شد و جایزه بهترین کارگردان فیلم کوتاه را هم همین کارگردان یعنی فدریکو دیماتی از آن خود کرد.

جایزه بهترین مشارکت تکنیکی در فیلم کوتاه هم به کیارا کاترینا برای «افسونگری» اهدا شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.