سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر:

مسئولیتی نسبت به واکسیناسیون هنرمندانی که عضو صندوق نیستند، نداریم

واکسن کرونا

سینماپرس: مدیرعامل صندوق اعتباری هنر تاکید کرد وزارت بهداشت بدون اطلاع و هماهنگی قبلی تفکیک سنی برای واکسن هنرمندان را اعمال کرد.

به گزارش سینماپرس، بعد از فراز و نشیب بسیار در نهایت با دستور وزیر بهداشت، واکسیناسیون هنرمندان با همکاری صندوق اعتباری هنر آغاز شد، طرحی که در ابتدا توسط صنوفی مانند خانه سینما در راستای تلاش برای اولویت قراردادن واکسیناسیون هنرمندانی که مشغول به کار هستند، دنبال می‌شد اما سرنوشتی متفاوت پیدا کرده است.

هرچند وزارت بهداشت اعلام کرد که هنرمندان نیز در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار گرفته‌اند، اما روند واکسیناسیون کاملاً براساس رده بندی سنی بود که از سوی دولت برای همه اقشار مختلف جامعه اعلام می‌شد و شاید تنها از نظر سنی تا ۵ سال با اعلام رده بندی ملی فاصله داشت و برهمین اساس هنرمندانی که در رشته‌های مختلف مشغول به کار هستند، همچنان در معرض ویروس کرونا قرار دارند. سیدحسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر درباره اینکه چرا اولویت بندی لازم برای واکسن هنرمندان صورت نگرفته است، توضیحاتی را ارائه کرد.

سیدحسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در گفتگو با مهر در ابتدا درباره اهمیت واکسیناسیون هنرمندان توضیح داده و گفت: تلاش ما بر این بود که همه هنرمندانی که عضو صندوق اعتباری هنر هستند، یک جا واکسن بزنند، برای اینکه احساس کردیم که رنج بیماری هنرمندان مردم را بسیار ناراحت می‌کنند. درست است که همه مردم در معرض کرونا، آسیب می‌بینند و بسیاری از خانواده‌ها در شرایط پیچیده‌ای قرار می‌گیرند، باتمام این احوال زمانی که یکی از اعضای فرهنگ و هنر درگیر کرونا می‌شود و اخبار آن در رسانه‌ها منتشر می‌شود، گروه قابل توجهی از مخاطبان و مردم این ناراحتی و رنج را حس می‌کنند، به همین دلیل فکر می‌کردیم هنرمندان باید زودتر واکسینه شوند تا حال عمومی مردم نیز بهتر شود.

وی ادامه داد: درست است که هنرمندان و مردم در اقشار مختلف جامعه از نظر اهمیت سلامت در یک رده قرار دارند، اما این را باید قبول کرد که برخی از جوامع ناخودآگاه مرجع هستند و مسائل آنها در جامعه نفوذ بیشتری دارد و بسیاری از موارد را باید بیش از دیگران رعایت کنند.

سیدزاده با اشاره به اینکه وقتی برای واکسیناسیون هنرمندان اقدام کردیم، اینکه کدام یک از هنرمندان و گروه‌ها مشغول به کار هستند در اولویت ما نبود، گفت: همه افراد در رشته‌های مختلف هنری مشغول به کار هستند و همه هنر ایران به تئاتر یا سینما محدود نمی‌شود، به همین دلیل تفکیک هنرمندان برای واکسیناسیون به بی کار و مشغول به کار اصلاً حرفه‌ای نبود. در حالی که به ما اعلام کردند که همه هنرمندان بدون رده بندی سنی می‌توانند واکسن دریافت کنند.

وی تاکید کرد: مشکلی که این میان پیش آمد این بود که با کمبود واکسن مواجه شدیم و به همین دلیل وزارت بهداشت به ما اطلاع داد تا در این مرحله فعلاً هنرمندانی که به رده سنی ۴۰ سال رسیده‌اند واکسینه می‌شوند و دیگر هنرمندان نیز با توجه به اینکه واکسن مورد نظر به زودی تامین می‌شود، به زودی دوز مورد نظر را دریافت می‌کنند.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر توضیح داد: این صندوق، یک مجموعه صنفی نیست و مجموعه‌های صنفی خودشان یک مسئولیت‌هایی را برعهده دارند و همه آنها برای واکسیناسیون اعضای خود تلاش کرده‌اند، ما هم به موازات آنها تمام تلاش خود را در این زمینه کرده‌ایم، اما مساله این است که زمانی که ما اعلام کردند اسامی هنرمندان را برای واکسیناسیون در نظر بگیریم، هیچ اولویت بندی وجود نداشت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا صندوق اعتباری محدودیتی برای اولویت بندی داشت و یا اصلاً به مساله اولویت بندی هنرمندانی که مشغول به کار هستند، فکر نکرده بود، بیان کرد: هیچ محدودیتی برای اولویت بندی واکسیناسیون هنرمندان برای صندوق اعتباری هنر از سوی نهادهای مربوطه اعلام نشده بود، مساله این است که در تاریخ یکم شهریور، لیست ۸۴ هزار نفری هنرمندان را به وزارت بهداشت ارائه کردیم، اما نمی‌دانستیم که وزارت بهداشت بلافاصله تفکیک سنی برای واکسیناسیون هنرمندان را بدون اطلاع ما اعلام می‌کند. این در حالی است که از ابتدا قرار بود هنرمندان بدون محدودیت سنی واکسینه شوند.

سیدزاده در پایان گفت: در حال حاضر ملاک اصلی برای واکسن هنرمندان عضویت در صندوق اعتباری هنر است و مسئولیتی نسبت به واکسیناسیون هنرمندانی که عضو صندوق نیستند، نداریم. همچنین با توجه به رایزنی‌هایی که انجام داده‌ایم امیدواریم طرح واکسیناسیون هنرمندان هرچه سریع‌تر جلو رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.