دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵

نابسامانی فعالیت سینماگران در بحران کرونا/۲

زرین دست: امیدوارم خانه سینما به وظیفه صنفی خود جامه عمل بپوشاند و در خصوص بند ضدانسانی که برخی تهیه کنندگان به قراردادها اضافه کرده اند ورود کند

علیرضا زرین دست

سینماپرس: علیرضا زرین دست فیلمبردار پیشکسوت سینما در پی شنیده های مبنی بر استثمار سینماگران توسط برخی تهیه کنندگان و اضافه شدن بندی در قراردادها مبنی بر اینکه اگر کرونایی شوند دستمزدی دریافت نخواهند کرد گفت: امیدوارم خانه سینما به وظیفه صنفی خود جامه عمل بپوشاند و در خصوص بند ضدانسانی که برخی تهیه کنندگان به قراردادها اضافه کرده اند ورود کند! در شرایط فعلی وظیفه نهادهای صنفی سینمایی و همچنین مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی صیانت از حقوق انسانی اهالی سینما است و در این راستا نباید اهمال کاری کنند.

مدیر فیلمبرداری فیلم های سینمایی «مزارشریف» و «خارج از محدوده» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: پیش از هر چیز امیدوارم تهیه کنندگانی که عضو خانه سینما هستند جوری در سایر صنوف نفوذ نکرده باشند که حرف دلخواه آن ها را بزنند! چرا که چنین کارهایی در خانه سینما مسبوق به سابقه است.

وی ادامه داد: در این شرایط بحرانی که بسیاری از اهالی سینما شرایط وخیمی دارند وظیفه انسانی و اخلاقی تهیه کنندگان رسیدگی به مشکلات زندگی سینماگران است نه اینکه بخواهند با بی تدبیری دردی به دردهای آن ها اضافه کنند.

این سینماگر با تأکید بر اینکه بنده از زمانی که چنین مطلبی را شنیدم به شدت دچار بهت، تعجب و یأس شدم اظهار داشت: اضافه شدن چنین بندی در قراردادها واقعاً عملی ضداخلاقی و ضدانسانی است. البته خوشبختانه همه تهیه کنندگان سینما به این صورت عمل نمی کنند اما همان تعدادی که این کار را انجام داده و می دهند و به نوعی هنر و هنرمند را استثمار می کنند باید مورد موأخذه قرار بگیرند.

زرین دست خاطرنشان کرد: روایتی است که می گوید یکی از مقدسان قرصی نان در دست داشته که وقتی آن را بین هزاران انسان گرسنه تقسیم می کرده آن قرص نان تمام نمی شده اما امروز در سینمای ما وضیعت برعکس است و برخی تهیه کنندگان تمام قوای خود را به کار گرفته اند تا همان یک تکه قرص نانی که در دست هنرمندان قرار دارد را نیز از آن ها بربایند!

مدیر فیلمبرداری فیلم های سینمایی «پاک باخته» و «تسویه حساب» در خاتمه این گفتگو افزود: سال ها قبل مرسوم بود که اهالی سینما خود را یک خانواده می دانستند و در درد و شادی هم شریک بودند اما افسوس که این اعتقادات امروز کاملاً رنگ باخته و دیگر بویی از آن مهر و محبت ها در سینمای ما وجود ندارد. من امیدوارم بتوانیم به زودی شاهد روزهای خوش و به دور از چنین رفتارهای ضد فرهنگی و ضد هنری در سینمای کشورمان باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.