یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰

انتظار هنرمندان از وزیر ارشاد دولت سیزدهم/۳

فهیم: وزارت ارشاد در تمامی بخش ها نیازمند تحول اساسی است/ توجه به رونق تولید آثار فرهنگی و معیشت هنرمندان باید اولین اولویت وزیر ارشاد و معاونین ایشان باشد

محمدتقی فهیم

سینماپرس: محمدتقی فهیم منتقد سینما در خصوص انتظار هنرمندان از وزیر ارشاد دولت سیزدهم گفت: وزارت ارشاد در تمامی بخش ها نیازمند تحول اساسی است چرا که ما در همه بخش های فرهنگی و هنری از هنرهای تجسمی گرفته تا حوزه مطبوعات و رسانه ها و سینما و تئاتر و... دچار مشکل و معضلات جدی هستیم البته بنده معتقدم سینما ویترین و تابلوی نمایش رونق فرهنگ و هنر هر کشوری است و اگر معضلات سینما برطرف شود به خودی خود سایر بخش های نیز مشکلات شان برطرف خواهد شد.

این کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: واقعیتی که نمی توان منکر آن شد این است که دولت های مختلف طی تمامی سال هایی که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد در حوزه فرهنگ و هنر بد کار کرده اند. به عنوان مثال در هیچ دولتی رضایت صد در صدی از سینما وجود نداشته است. حتی دولت هایی که به گفتمان انقلاب اسلامی نزدیک بودند و هدف شان رسیدن به سینمای مطلوب بود نتوانستند به درستی این امر را محقق کنند.

وی ادامه داد: شعار دولت سیزدهم «دولت مردمی» است و بحث تحقق عدالت در آن مطرح است. همین اتفاق نویدبخش آن است که ما بتوانیم شاهد تحولات اساسی و جدی در تمامی حوزه ها باشیم. ما نباید فراموش کنیم که انقلاب اسلامی ایران قرار بود شرایط زیستی متفاوتی را به لحاظ فرهنگی، هنری، اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی و... به مردم ایران هدیه دهد اما این اتفاق نیفتاد و به خصوص در حوزه اقتصاد ما با شکاف های طبقاتی بسیاری روبرو هستیم و امیدواریم که این معضل اساسی در دولت سیزدهم از بین برود.

این منتقد سینما خاطرنشان کرد: شعارهایی که آقای رئیسی از بدو نامزد شدن شان دادند همان شعارهای اصلی عدالت خواهانه انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ است. از این رو همه ما امیدواریم به زودی بتوانیم شاهد تحولات مثبت و اساسی در حوزه های مختلف کشور به ویژه حوزه فرهنگ و هنر باشیم.

فهیم در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه بحث اشتغال جامعه سینماگران بسیار مهم است اظهار داشت: سینماگران باید بتوانند در یک محیط امن فرهنگی و اخلاقی و عادلانه کار و فعالیت داشته باشند؛ متأسفانه طی سال های اخیر ما با اتفاقات بسیار دردآور و متأثرکننده ای روبرو بودیم نظیر آنکه برخی از پیشکسوتان سینما و حتی بسیاری از سینماگرانی که سال ها برای رشد و توسعه سینمای انقلاب و دفاع مقدس فعالیت کرده بودند مشغول به مسافرکشی در اسنپ شده اند!

وی تصریح کرد: توجه به رونق تولید آثار فرهنگی و معیشت هنرمندان باید اولین اولویت وزیر ارشاد و معاونین ایشان باشد. این درد کمی نیست که یک هنرمند ارزنده این کشور برای غم نان و تأمین معاش روزانه اش مجبور شود در شهر مسافرکشی کند! این وظیفه متولیان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است تا کاری کنند که سینماگران زیر چتر رحمت انقلابی قرار بگیرند.

این کارشناس فرهنگی متذکر شد: برقراری عدالت در ارائه پروژه ها به سینماگران بسیار مهم است. اینکه عده ای بیکار باشند غلط است. بنده معتقدم به جای اختصاص دادن بودجه های کلان به برخی انجمن ها بهتر است تدبیری برای حمایت از معیشت و بیمه هنرمندان شود. دولتمردان باید تمام تلاش خود را به کار ببرند تا شأن هنر و هنرمند را حفظ کنند.

فهیم در بخش دیگری از این گفتگو مشکلات حوزه سینما را بی شمار برشمرد و در همین راستا گفت: هر کس سکان اداره سینمای کشور را در دست بگیرد با مشکلات عدیده ای روبرو است و باید قطعاً برنامه جامعی برای رفع بحران داشته باشد در غیر این صورت به هیچ عنوان نمی تواند قدم مثبتی در سینما بردارد. بنده باز هم تأکید می کنم اگر قرار باشد دسته بندی کنیم که اول چه چیزی باید برطرف شود که شامل مرور زمان نشود، بحث معیشت و بیکاری هنرمندان است.

وی افزود: همچنین باید در این دولت اساساً تکلیف سینما معلوم شود. ما باید از همین ابتدای امر بدانیم چه نوع سینمایی می خواهیم؟ در واقع استراتژی سینمای کشور باید از همین ابتدا به صورت صریح و شفاف تبیین شود. ما باید بدانیم آیا مجدداً با سینمایی روبرو خواهیم بود که دولت مرتب در آن پول پاشی کند و فیلم های به درد نخوری در آن تولید شوند که به انبارها بروند یا می خواهیم به بغل غربی ها غش کنیم و فیلم های جشنواره پسند برای آن ها بسازیم و...؟

فهیم تأکید کرد: اصلی ترین و کلیدی ترین نکته رفع معضلات سینما این است که هدف گذاری جامع و دقیقی در این راستا صورت بگیرد. ما اگر می خواهیم بخش انبوهی از مردم را که سال ها است از سالن های سینما قهر کرده اند به سینما بازگردانیم باید اعتماد آن را جلب کنیم. مسئولان به هر فیلمنامه ای نباید پروانه ساخت بدهند. فرمایش اصلی رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز همواره همین بحث اعتمادسازی و ترمیم اعتماد مردم بوده و این شاه کلید رفع معضلات حوزه فرهنگ و هنر بالاخص سینما است.

وی ادامه داد: سینما اگر در مدار درست قرار بگیرد روی سایر بخش های فرهنگ و هنر تأثیر می گذارد. تردید نداشته باشید اگر سینمای کشور رونق بگیرد و ما بتوانیم مردم را با سالن های سینما آشتی دهیم خود به خود آن مردم به سمت گالری ها، سالن های اجرای تئاتر، کنسرت های موسیقی و... نیز خواهند رفت.

فهیم در پایان این گفتگو افزود: مسئولان وزارت ارشاد از همین روزهای آغازین فعالیت شان باید به فکر تحول اساسی در این وزارتخانه باشند. ما در همه بخش های وزارت ارشاد دچار مشکل هستیم به عنوان مثال در حوزه مطبوعات نیز این معضلات دیده می شود. یک زمانی مردم صبح زود جلوی در روزنامه فروشی ها صف می کشیدند تا روزنامه بخرند الآن دکه های روزنامه فروشی بدل به مکانی برای خرید و فروش مواد دخانی و خوراکی شده است! این قبیل اتفاقات و یا تولید انبوه سریال های بی مایه در تلویزیون و یا شبکه نمایش خانگی تبعات منفی زیادی برای جامعه در پی دارد که تأثیر آن ها در دراز مدت مشخص خواهد شد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.