یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲

نابسامانی فعالیت سینماگران در بحران کرونا/۱

نیک ذات: اکثر قراردادهای سینمایی یک سویه و به نفع تهیه کنندگان هستند/ تا زمانی که قرارداد تیپ اجرایی نشود شاهد استثمار فزاینده هنرمندان خواهیم بود

ساعد نیکذات

سینماپرس: ساعد نیک ذات فیلمبردار سینما گفت: اکثر قراردادهای سینمایی یک سویه و به نفع تهیه کنندگان هستند! سینمای ایران همواره دست اندرکاران خود را استثمار کرده، این مورد کرونا یک مورد تازه ای است که به باعث شده کمی حساسیت رسانه ها به این استثمار همیشگی زیاد شود!

مدیر فیلمبرداری فیلم های سینمایی «تنهای تنهای تنها» و «مهتاب روی سکو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه قراردادهای سینمایی حتی در معانی کلمات که بار حقوقی دارند نیز دارای مشکل هستند. متأسفانه حتی در جملات و کلمات اغلب قراردادها ما رعایت ادب و احترام نسبت به هنرمندان را نمی بینیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال تهیه کننده در قراردادها «طرف اول» نامیده می شود و دست اندرکاران سینما با عنوان «طرف دوم» خطاب می شوند. در جملات اینطور نوشته می شود که طرف اول «متعهد» و طرف دوم «موظف» است! خوب بی تردید این واژه «موظف» واژه محترمانه ای نیست!

نیک ذات سپس با بیان اینکه ما بارها تلاش کردیم و نوشتیم و مصاحبه کردیم که باید قرارداد تیپ برای پروژه های سینمایی ارائه شود اما هیچ وقت این اتفاق نه توسط خانه سینما و نه وزارت ارشاد به سرانجام نرسید اظهار داشت: تا زمانی که قرارداد تیپ اجرایی نشود شاهد استثمار فزاینده هنرمندان خواهیم بود. نگارش یک قرارداد تیپ واقعاً کاری ندارد. یک وکیل می تواند بر اساس قوانین کار اجرایی و حقوقی متن محترمانه ای را تنظیم کند تا منافع دو طرف قرارداد لحاظ شود.

این سینماگر تأکید کرد: قراردادها نباید به گونه ای باشند که برخی تهیه کنندگان از آن سوءاستفاده کرده و برای خودشان مشروعیت ایجاد کنند که هر کاری دوست دارند با عوامل پروژه ها بکنند. این قراردها چون از سمت تلویزیون به صورت ناآگاهانه وارد سینما شده بندهایی دارد که مربوط به سینما نمی شود مانند بند «حسن انجام کار» که با شخصیت حقیقی هنرمند ارتباطی ندارد چرا که هنرمند کالای هنری تولید می کند نه یک کار ساختمانی که بخواهد در آن از مصالح مرغوب یا ضعیف استفاده کند.

این فیلمبردار سینما خاطرنشان کرد: متأسفانه در اغلب قراردادها هیچ زمانی برای استراحت پروژه ها تعیین نمی شود و این اتفاق در حالی است که ما هم یک انسان هستیم که نیاز به استراحت داریم و مثلاً در یک پروژه دو ماهه نمی توانیم هر روز بدون هیچ استراحتی کار کنیم. ما هم مانند سایر اقشار جامعه دارای خانواده هستیم. نیاز داریم تعطیلی داشته باشیم اما خوب کمتر کسی به این خواسته های ما توجه می کند.

مدیر فیلمبرداری فیلم های سینمایی «تیک آف» و «نفس» متذکر شد: وقتی عوامل نمی توانند یک روز در هفته رفع خستگی داشته باشند، تنش در پشت صحنه زیاد می شود. خوب همه این ها می تواند با یک قرارداد تیپ درست و اصولی صورت نگیرد. من کاملاً به قوانین سینمای جهان آشنا هستم. تا الآن نشنیدم مثلاً یک بازیگر خارجی بگویند تا پولم را ندهید سر صحنه نمی آیم یا مثلاً یک فیلمبردار دوربین را در منزلش گرو نگه دارد و بگوید تا پولم را ندهید دوربین را پس نمی دهم! اما متأسفانه از این دست اتفاقات در سینمای ما زیاد رخ می دهد که به هیچ عنوان در شأن هنر و هنرمندان نیست.

نیک ذات در خاتمه این گفتگو افزود: وکلای صنوف باید با نمایندگان وزارت کار وارد میدان شوند تا تکلیف قرارداد تیپ روشن شود. در خانه سینما با توجه به انتقاداتی که داریم بخش شورای داوری فعالیت صادقانه دارد و این بخش جزو فعال ترین بخش خانه سینما است و پرونده های زیادی در آن وجود دارد. من تردید ندارم وجود یک قرارداد تیپ می تواند تمامی این قبیل معضلات و مشکلات را برای همیشه در سینمای ایران ریشه کن کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.