جمعه ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰

محمدرضا شریفی‌نیا:

به لحاظ بازیگری کامل‌ترین نقشی که بازی کردم نقش «ولید» در سریال «امام علی(ع)» است

محمدرضا شریفی نیا

سینماپرس: محمدرضا شریفی‌نیا در «سریالیست»، با ردِ نظرِ فریبا کوثری که در همین برنامه، از پخش چندین‌باره سریال «مختارنامه» ابراز نارضایتی کرده بود، گفت: ««مختارنامه» سریال بسیار باارزش و جذابی است. آدم‌های زیادی برایش تلاش کردند. من حس می‌کنم هر بار که پخش می‌شود می‌توانیم ببینیمش و چه اشکالی دارد این سریال را یکی، دو شبکه نشان دهند؟!»

به گزارش سینماپرس، محمدرضا شریفی‌نیا، بازیگر سینما و تلویزیون مهمان برنامه «سریالیست» با اجرای پدرام کریمی شد که در دهه نخست محرم هر شب ساعت ۱۹:۳۰ روی آنتنِ زنده شبکه یک می‌رود.

او در این برنامه درباره اهمیت ساخت سریال‌های تاریخی ـ مذهبی گفت: «کار تاریخی و اعتقادی را نمی‌توان سبک نگاه کرد. کسی که می‌خواهد نذری درست کند بهترین مواد را انتخاب می‌کند. در ساخت یک سریال اعتقادی همه چیز باید درست باشد. اساس یک فیلم و سریال متن است؛ بعد عوامل، ساختار، جزییات، تحقیقات پیرامون لباس و تیکه کلام و در نهایت انتخاب بازیگران. وقتی در قامت یک شخصیت تاریخی، بازیگر درجه چندم می‌گذاریم، نشان می‌دهد برایمان اهمیتی ندارد. در فیلم «محمد رسول‌الله» برای نقش عموی حضرت محمد بازیگر بزرگی گذاشتند تا دیده شود. باید همه چیز با دقت انتخاب شود. این وظیفه ماست وقتی کار تاریخی و به‌ویژه اعتقادی می‌کنیم همه چیز را به بهترین شکل انجام دهیم.»

شریفی‌نیا درباره پرداختن به شخصیت‌های تاریخی و مذهبی و استفاده از عنصر تخیل در کارهای تاریخی نیز توضیح داد: «گاهی چند مستند با نگاه‌های متفاوت درباره یک واقعه ساخته می‌شود و ما از بین نگاه‌هایی که در ارتباط با تاریخ تحقیق کردند و آن را به تصویر کشیدند، حقیقت را کشف می‌کنیم. دلیل این که نمی‌توانیم به خیلی از چیزها نزدیک شویم، این است که وقتی به سمت شخصیت‌هایی می‌رویم که نشان دادن تصویرشان هم ممنوع است، کار سخت می‌شود. دلیل شکل‌گیری عنصر تخیل آن است که اجازه نداریم و ندادیم به برخی چیزها نزدیک شویم. اگر بخواهیم مستندی درباره امروز جامعه بسازیم نگاه‌های مختلفی از جمله نگاه مردم، مسوولان و ... است که باید از زوایای مختلف جامعه را تصویر کرد تا تماشاگر خودش تصمیم بگیرد. وقتی به سمت تاریخ می‌رویم که از نظر ما نمی‌توان به آن‌ نزدیک شد، ماجرا عوض می‌شود زیرا اگر عنصر تخیل را هم به کار ببریم باز دستمان بسته است چرا که باید براساس مستنداتی باشد.»

او همچنین یادآوری کرد: «فیلم‌های مختلفی درباره حضرت عیسی مسیح (ع) ساخته شده است که نگاه‌های مختلفی هم دارد اما برای ما همواره سدی وجود دارد که شاید هم درست باشد و نباید به ساحت این شخصیت‌ها خیلی نزدیک شد.»

این بازیگر که برخلاف نظر فریبا کوثری که در همین برنامه، «سریالیست»، از پخش چندین‌باره سریال «مختارنامه» ابراز نارضایتی کرده و گفته بود «کاش به جای آن، چندین «مختارنامه» ساخته بودیم»، این تکرار را بلامانع دانست و گفت: «سریال «مختارنامه» سریال بسیار باارزش و جذابی است. آدم‌های زیادی برایش تلاش کردند. من حس می‌کنم هر بار که پخش می‌شود می‌توانیم ببینیمش، زیرا هر بار نگاه‌مان عوض می‌شود. کتابی را در ۲۰ سالگی می‌خوانیم، بعد در ۳۰ سالگی همان را می‌خوانیم اما انگار کتاب جدیدی است. «مختارنامه»‌ای که امسال می‌بینیم با پنج سال پیش متفاوت است، زیرا نگاه ما عوض می‌شود. چه اشکالی دارد این سریال را یکی، دو شبکه نشان دهند. همه ما فیلم «محمد رسول‌الله» را بارها دیده‌ایم ولی امسال اگر پخش شود باز نگاه می‌کنیم. چون کار ثابت است اما ما تغییر می‌کنیم. مفاهیمی که امروز از «مختارنامه» می‌گیرم متفاوت است. توصیه می‌کنم سریال‌های ارزشمند را چندباره ببینید. هر چه سن‌تان بیشتر می‌شود، بیشتر از سریال‌ها خوش‌تان می‌آید.»

او در پاسخ به این سوال که کدام نقش تاریخی- مذهبی که تاکنون ایفا کرده است را بیشتر دوست دارد؟ گفت: «به لحاظ بازیگری کامل‌ترین نقشی که بازی کردم نقش ولید در سریال «امام علی(ع)» است. من همه لحظه‌های زندگی یک شخصیت منفی را در این سریال بازی کردم؛ جنگ‌آوری، شجاعت، عاشق‌شدن، نامردی و همه‌چیز بود. بخشی از آن شخصیت در متوکل عباسی هم بود آن را هم دوست دارم.

شریفی‌نیا که ابتدا قرار بود در سریال «مختارنامه» به جای رضا کیانیان نقش عبدالله‌بن زبیر را بازی کند، در این زمینه توضیح داد: «ابتدا درباره نقش زبیر صحبت کرده بودیم اما من سر کار «کلاه پهلوی» بودم و برای همین قرار شد نقشی کوتاه کار کنم که نقش محمد حنفیه را بازی کردم. این کاراکتر گریم سختی داشت. شش تا هفت ساعت گریم می‌شدم. آقای اسکندری خیلی زحمت کشیدند. رضا کیانیان در نقش زبیر بازی درخشانی داشت.»

برنامه «سریالیست» به تهیه‌کنندگی محمد باریکانی و مجتبی فرجی و با اجرای پدرام کریمی کاری از گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک است که در دهه نخست محرم هر شب ساعت ۱۹:۳۰ روی آنتنِ زنده می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.