سه‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۶

سعید الهی:

انتظار می‌رود که در آینده وزارت ارشاد تولیدات بصری و نمایشی را با استناد به باورها و ارزش‌های حاکم بر جامعه هدایت کند

سعید الهی

سینماپرس: یک کارشناس سینما و رسانه معتقد است دولت آینده با توجه به شعارها و وعده‌ها و افرادی که در کابینه معرفی شده‌اند به خصوص وزارت ارشاد وظیفه بسیار دشواری در تعالی سینمای ایران در مسیر حقیقی خود بر عهده دارد و انتظار می‌رود که تولیدات بصری و نمایشی را با استناد به باورها و ارزش‌های حاکم بر جامعه هدایت کند.

به گزارش سینماپرس، سعید الهی همزمان با فرارسیدن ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی به تسنیم توضیح داد: معرفت کافی نسبت به هویت قیام عاشورا و شخصیت و منش رفتاری و گفتاری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و اهل بیت‌شان در واقعه کربلا، می‌تواند منجر به استخراج شاخص‌ها و مؤلفه‌هایی شود که هر کدام امکان بسط تصویری و فیلمسازی را در قالب یک قصه و روایت پیدا خواهد کرد.

وی اظهار داشت: بی‌تردید مفاهیم عاشورایی تنها محدود و منحصر به چند واژه کلی و مرسوم همچون عدالتخواهی، ایثار و آزادیخواهی نیست و با دانش و شناخت تاریخی و دینی نسبت به این رویداد مهم می‌توان به نکات بسیار کلیدی و پر اهمیت دست یافت که در بستر یک فیلمنامه و متناسب با شرایط روز، قابلیت تبدیل شدن به یک فیلم سینمایی را داشته باشد.

این مدرس دانشگاه تأکید کرد: کافیست که سینماگران ما به ویژه در حوزه سینمای اجتماعی به جهت تقویت بنیه دینی جامعه و صدور آنها به اقصی نقاط جهان قائل به بازنمایی مفاهیم ملهم از واقعه عاشورا در آثار خود باشند تا ازین پس بجای سیاه‌نمایی در فیلم‌ها امید و زیبایی در زندگی را به بیننده القا کنند.

وی گفت: اشکال مدیریت سینمای کشور در طول سال‌های گذشته عدم اهتمام جدی و عملی به این موضوع و برگزاری بی‌نتیجه انواع همایش‌های پرهزینه در این زمینه بوده است، حال اینکه با اعتماد به جوانان فیلمساز انقلابی و معتقد به ارزش‌های دینی می‌توانستیم علاوه بر ترویج مفاهیم عاشورایی به لحاظ بصری در کشور صاحب یک سینمای امیدبخش و عزتمند و در عین حال عاقلانه و معتدل باشیم.

الهی به ضرورت بهره‌گیری از دیدگاه‌های علمی و مستند صاحبنظران در رشته‌های علوم دینی و انسانی در محیط‌های حوزه و دانشگاه اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: دایره ذهن یک نویسنده و فیلمنامه‌نویس مانند هر انسانی محدودیت خاصی دارد مگر با مشورت، مطالعه و انعطاف در پذیرش نظرات دیگران. طبیعی است که با اتکا به معلومات اندک و چه بسا سطحی نمی‌توان انتظار داشت یک مفهوم تبدیل به سوژه و روایت داستانی شود.

این تهیه کننده با تأکید بر نقش صنوف سینمایی اصلی مانند کانون فیلمنامه‌نویسان، تهیه‌کنندگان و کارگردانان بیان داشت: اطلاق صنف به یک بنگاه تأمین کننده نیازهای رفاهی و معیشتی اعضای خود یک اشتباه راهبردی است. حال اینکه صنوف در عرصه فرهنگی به ویژه تولید محصولات و صنایع هنری می‌توانند به روش‌های مختلف مرتبطین خود را با آنچه که مورد نیاز سلامت روح و روان جامعه است آشنا کرده و نقش اجتماعی خود را ازین طریق ایفا کنند.

وی تصریح کرد: دولت آینده با توجه به شعارها و وعده‌ها و افرادی که در کابینه معرفی شده‌اند به خصوص وزارت ارشاد وظیفه بسیار دشواری در تعالی سینمای ایران در مسیر حقیقی خود بر عهده دارد و انتظار می‌رود که تولیدات بصری و نمایشی را با استناد به باورها و ارزش‌های حاکم بر جامعه هدایت کند.

این کارشناس فرهنگی در پایان از دکتر اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست با تسلط کامل و مشاوره وسیع در بخش جریان‌شناسی حوزه فرهنگ و هنر نسبت به انتصاب مدیران متدین و متعهد واقعی به اهداف امام و انقلاب اسلامی، قانونمدار، آشنا به حوزه‌های تخصصی و از همه مهمتر افراد باذکاوت، غیرمنفعل و مسلط بر سواد و هوش رسانه‌ای به ویژه در بخش ریاست سازمان سینمایی اقدام نماید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.