یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹

روی آنتن شبکه مستند؛

نگاهی متفاوت به بناهای تاریخی ایران در «ایران باستان»

شبکه مستند

سینماپرس: مجموعه مستند ۷ قسمتی «ایران باستان» به کارگردانی پژمان مظاهری پور با نگاهی متفاوت به بناهای تاریخی کشورمان در شبکه مستند تهیه و آماده پخش شده است.

دربه گزارش سینماپرس، مجموعه مستند «ایران باستان» از دوشنبه ۲۵ مرداد روی آنتن شبکه مستند می رود.

مظاهری‌پور ضمن معرفی سوژه‌ این مستند گفت: «ایران باستان» به تاریخ مطالعات باستان‌شناسی بناهای تاریخی کشورمان می‌پردازد. در این فیلم مستند، تعدادی از بناهای تاریخی ایران را انتخاب کرده و از دریچه ای متفاوت به آنها نگاه می‌کنیم.

وی بیان کرد: تاکنون مستندهای زیادی از نقاط دیدنی و تاریخی کشورمان ساخته شده است، اما اکثر این آثار در سطح معرفی و جذابیت های بصری باقی مانده اند. ما به باستان شناسی ایران پرداختیم. در این فیلم مستند، تاریخ باستان‌شناسی تعدادی از آثار باستانی کشورمان را بررسی کرده‌ایم و یا به کاوش های باستان شناسی توجه کردیم.

این مستندساز گفت: در مجموعه مستند «ایران باستان» صرفا قرار نیست قاب‌های زیبایی را از بناهای تاریخی ایران ببینیم بلکه در کنار پرداخت به این بناهای شگفت‌انگیز می‌خواهیم دانش مخاطبان را هم بالا ببریم. به همین دلیل به عملیات کاوش‌ و نگهداری بناها نیز پرداخته‌ایم. در یکی از قسمت‌های این مجموعه مستند، به تخت جمشید که از بناهای تاریخی معروف کشورمان است، سفر کرده‌ایم. تاکنون مستندهای زیادی از تخت جمشید ساخته شده است اما از منظر مطالعات باستان‌شناسی کمتر بدان نگاه شده است. اینکه بنای مهمی مثل تخت جمشید چگونه شناسایی و رمزگشایی شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر تخت جمشید سراغ سد سمیره در استان ایلام هم رفته‌ایم. در پشت این سد آثاری چند هزار ساله وجود داشت که همراه باستان شناسان با این آثار آشنا می شویم. کاوش های فصل ۲۲ تپه های هگمتانه بخش دیگری از مجموعه ایران باستان است. همچنین گورهای کلان سنگی در ارتفاعات رامسر، جلوه و دید گاهی متفاوت از ارزش ها و آثار باستانی سرمین ایران ارائه می دهد. در قسمت پایانی نیز سراغ کشتی بازمانده از دوران صفویه می‌رویم که در سواحل کاسپین پیدا شده است.

کارگردان و تهیه‌کننده مستند «ایران باستان» با اشاره به روند تولید این مستند افزود: برای ساخت «ایران باستان» به تمام مناطق مدنظر سفر کردیم، برای تهیه تصویر و آرشیوها وقت زیادی صرف شد. همین موضوع باعث شد تا روند تولید این مستند کمی طول بکشد. علاوه بر این، لزوم ارائه مطالعات باستان‌شناسی دقیق و مبتنی بر واقعیت کارمان را سخت‌تر کرد. شهرام درخشان گوینده باسابقه کشورمان راوی این مجموعه مستند است.

مظاهری‌پور در پایان با اشاره به اهمیت ساخت مستندهای باستان‌شناسی گفت: بسیاری از مردم با بناهای تاریخی کشورمان آشنا هستند اما مطالعات باستان‌شناسی کمی درباره آنها دارند؛ از این منظر ضروری است که در قالب چنین مستندهایی این مفاهیم بیان شود. در سینمای مستند، مستندهای باستان‌شناسی کمی داریم که البته این ژانر را نباید با مستندهای معماری میراث فرهنگی و تاریخی اشتباه گرفت. این مجموعه به تمام باستان شناسان ایران تقدیم می شود که برای محوطه های باستانی ایران از جان مایه می گذارند.

تهیه کنندگی این مجموعه را پژمان مظاهری پور و مریم حق پناه بر عهده دارند و از دیگر عوامل آن می توان به تصویربرداران: مهدی باقری، بابک بهداد، تدوین: مریم حق پناه، بابک بهداد، گوینده: شهرام درخشان، صداگذار: مریم حق پناه و کارشناسان: محمدرضا خلعتبری، شاهرخ رزمجو، مهرداد ملک زاده، لی لی نیاکان و حسین توفیقیان اشاره کرد.

مستند ۷ قسمتی «ایران باستان» از روز دوشنبه ۲۵ مرداد هر هفته ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.