شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶

ادعای جالب «دبیر انجمن‌های صنفی شرکت‌های نمایش ویدئویی برخط»:

عسگرپور: اگر ممیزی در پلتفرم ها ادامه داشته باشد دیگر انگیزه ای برای مردم باقی نمی ماند و به سمت ماهواره ها می روند/ در کشور ما چیزی قابل پیش بینی نیست!

محمدمهدی عسگرپور

سینماپرس: محمدمهدی عسگرپور دبیر انجمن صنفی شرکت های نمایش ویدیویی آنلاین (VOD) در نشست خبری عنوان کرد: ممیزی شنزاری است که گسترش پیدا می‌کند و ما باید در این نهاد صنفی از این موضوع مراقبت کنیم؛ اگر ممیزی در پلتفرم ها ادامه داشته باشد دیگر انگیزه ای برای مردم باقی نمی ماند و به سمت ماهواره ها می روند.

به گزارش سینماپرس نشست خبری محمدمهدی عسگرپور دبیر صنف VOD امروز با حضور اهالی رسانه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

محمدعلی یوسفی زاده رئیس انجمن صنفی شرکت های نمایش ویدیویی آنلاین در ابتدای این نشست خبری گفت: از سال گذشته تاکنون جلسات متعددی داشتیم؛ این صنعت تحولاتی را در حال رقم زدن دارد. اعضای صنف که در حال ارائه خدمت به جامعه هستند با توجه به اینکه فرهنگ ما خاص است باید با همت و دقت بیشتری همراهی داشته باشیم و سرویس ها را برای مردم تعاملی کنیم؛ باید این صنف را توسعه دهیم و برنامه ریزی صحیحی برای آن داشته باشیم.

وی ادامه داد: اولین نکته ای که اهمیت دارد و از اعضایی که حضور ندارند دعوت می کنیم تا در کنار هم باشیم تا مشکلات را بررسی کنیم؛ در خصوص پیگیری ها و رفع موانع باید با هم یار باشیم. مقرر شد کمیسیون هایی را ذیل انجمن داشته باشیم؛ از نحوه ارائه سرویس و تأمین محتوا و…؛ مورد بعدی نرخ گذاری بود و ما چون می دانیم شرایط سختی را مردم تجربه می کنند می خواهیم با کمترین هزینه بهترین کیفیت را به مردم ارائه دهیم. بسته به تعداد محتوای تأثیرگذاری که پخش می شود و اینکه تبلیغات دارند یا نه پلتفرم ها می‌توانند نرخ گذاری کنند.

یوسفی زاده خاطرنشان کرد: اعضای هیأت مدیره با اشخاص متعددی صحبت کردند، با آقای عسگرپور به جمع بندی نهایی رسیدیم و ایشان قبول کردند دبیر صنف شوند تا هدایت و مدیریت کنند تا ان شاالله بتوانیم با این مصوبه هیأت مدیره موارد صنف را روان تر کنیم. ساز و کار انجمن ممکن است تشکل مستقلی برای خود داشته باشد تا همه اعضا به طور روزمره با انجمن ارتباط داشته باشند و انجمن هم بتواند با ساختارهای بیرونی ارتباط داشته باشد. برای ایجاد هماهنگی پیش بینی شد دبیرخانه به طور مستقل و با ساز و کار مشخص مدیریتی خارج از اعضا تشکیل شود و دفاع لازم را داشته باشد.

عسگرپور دبیر انجمن‌های صنفی VOD اظهار داشت: برگزاری مراسم در چنین شرایطی که داریم، سخت است؛ شرایطی که خیلی از عزیزان را از دست دادیم اما چاره ای نیست و نمی شود زندگی را متوقف کرد.

وی ادامه داد: مخصوصاً این روزها که سریال‌هایی در VOD ها ساخته و پخش می شود، بحث‌هایی درباره آن‌ها بوجود می آید. این صنف فعالیت جدی خود را به شکل رسمی آغاز کرده است. ما با تکنولوژی جدیدی مواجهیم، درست است ۱۰ سال از ظهور شبکه نمایش خانگی می‌گذرد اما در اصل این انجمن نوظهور است. برخی ها معتقدند این همان ادامه شبکه نمایش خانگی است و برخی ها هم می گویند پدیده مستقلی است.

عسگرپورادامه داد: رابطه خوبی بین بخش های نظارتی و سیاست گذاری با پدیده های جدید وجود ندارد؛ در این حوزه هم همین مسأله وجود دارد. الآن در مقطعی هستیم که اختلاف نظرها شکل می گیرد.

وی متذکر شد: ما تنها کشوری هستیم که تلویزیون ما کاملاً دولتی است. در چنین کشوری که مونوپلی جدی وجود دارد ساختار خاص خود را هم دارد. این ساختار به روز هم نشده است و این را به عنوان برنامه ساز و سریال ساز می‌گویم. نکته اینجا است که این جریان که عهده‌ داری مجموعه خودش برایش سخت شده، آیا توان اداره مجموعه دیگری هم دارد؟ و این سوال اصلی است و ممکن است سوءتفاهم بوجود بیاورد و مشخص است که شما دچار اختلاف خواهید شد.

عسگرپور خاطرنشان کرد: ساترا یا هر سازمان مشابه دیگری به بن بست خواهد رسید؛ اگر مخاطب از دست برود همه چیز از دست می رود؛ در کشور ما بیشتر سیاسی و امنیتی فکر میدشود نه فرهنگی و هنری!

وی ادامه داد: در کشور ما چیزی قابل پیش بینی نیست! در فرهنگ ما این گونه است که اگر کسی می گوید آمدم به شما کمک کنم از او میترسیم! مدیرانی که کمتر حرف می زنند را بیشتر می پسندم! مدیران باید کمتر حرف بزنند و بیشتر عمل کنند! این پدیده محل منازعه بوده؛ فعالان این حوزه باید حضور داشته باشند در غیر این صورت با هم دچار مسأله می شوند.

عسگرپور افزود: اینکه گفتم زورمان به ساترا نمی‌رسد بحث مالی بزای بازبینی آثار بود و اینکه گفتند برای بازبینی پول دریافت می‌کنند. اینجا خزانه صداوسیما است و احتمالا مفاسدی را هم خواهد داشت. ممیزی در کشور ما انتها ندارد. اولین اتفاقی که می افتد می‌گویند ما برای کمک به شما آمدیم و بعد برخی آثار منتشر می شود که می گویند مگر قرار نبود نظارت کنید؟ باز ممکن است برآورده نشود. باز این فشار منتقل می شود و به جایی می رسیم که مثل دهه ۶۰ تست گریم ها را باید ببینند. ممیزی شن‌زاری است که گسترش پیدا می‌کند و ما باید در این نهاد صنفی از این موضوع مراقبت کنیم. ااگر ممیزی در پلتفرم ها ادامه داشته باشد دیگر انگیزه ای برای مردم باقی نمی ماند و به سمت ماهواره ها می روند.

وی درباره پیش بینی تغییر مدیران صداوسیما نیز گفت: نمی شود پیش بینی کرد و می شود حدس و گمان هایی زد و در شرایطی هستیم که نمی شود خیلی پیش بینی کرد. حتی برخی ها که می گویند آمدیم تا ممیزی ها را کمتر کنم بیشتر می ترسم. اما در حوزه دولت افرادی که کمتر حرف می زنند را بهتر می شود قبول داشت. وزارت ارشاد به قوانین تصویب شده‌اش استنا می کند و صداوسیما هم همین طور. بحث تنظیم گری مسائلی دارد که باید از ابعاد مختلف به آن توجه شود. فرقی ندارد مسائل در صداوسیما باشد یا ارشاد و متخصصین باید درباره مسائل نظر دهند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.