شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱

دبیر مجمع طراحان گرافیک انقلاب اسلامی:

در محتوا دچار کمبود هستیم و واقعاً محتوای خلاقی نداریم تا بتوانیم فرم خلاق ایجاد کنیم!

گرافیک

سینماپرس: مجتبی مجلسی دبیر مجمع طراحان گرافیک انقلاب اسلامی معتقد است محتوای خلاقی نداریم تا بتوانیم فرم خلاق ایجاد کنیم و این ضعفی است که باید در مراکز دینی و حوزه‌های علمیه به آن پرداخت.

به گزارش سینماپرس، پس از جنگ ۳۳ روزه غزه، احساس بی‌تفاوتی درباره وقایع روز سبب شد جرقه‌ای در ذهنِ جمعی از هنرمندان گرافیست اصفهان برای تولید محتوا زده شود. این فکر سبب شد دست به انتشار فراخوان طراحی پوستر با رویکرد فاجعه انسانی بزنند. این اقدام از آنجا که نتایج خوبی در بر داشت، سبب تشویق این تیم برای تداوم فعالیت‌ها در قالب‌های متنوع شد. حالا این مجمع با بیش از ۳۰۰ نفر عضو، درصدد گسترش اثرگذاری و درگیری در مورد مسائل روز جهان و کشور است. از تغییر چهره گلزار شهدای اصفهان گرفته تا بزرگداشت شهدای مدافع حرم و حتی خشک شدن زاینده رود، از نگاه هنرمندانه این تشکل دور نماند. حضور طیف گسترده از طراحان گرافیک با ظواهر و عقاید متنوع اما یکدل در این گروه، ضمن آنکه بر تنوع کارها افزوده، نوعی وفاق را در جبهه هنری اصفهان ایجاد کرده است.

شاخه‌ای از جریانی که به نام نهضت مردمیِ پوستر انقلاب در مشهد مقدس و با رهبری محمدرضا میری آغاز شد، به نوعی با پیگیری مجتبی مجلسی مدرس هنری، هنرمند طراح گرافیک و دبیر مجمع طراحان گرافیک انقلاب اسلامی به اوج رسید.

مجتبی مجلسی هنرمند طراح گرافیک و دبیر مجمع طراحان گرافیک انقلاب اسلامی درباره مجمع طراحان گرافیک انقلاب اسلامیِ آیه به خبرنگار مهر گفت: ماجرا از این قرار است که جمعی از طراحان گرافیست اصفهانی به صورت خودجوش و انقلاب و بر اساس چالش‌های روز کشور و حتی جهان، تصمیم گرفتند وارد عرصه هنر شوند؛ از آنجا که این فعالیت‌ها اثربخش بود و نتایج خوبی را در بر داشت و هنرمندان وفاق مناسبی با یکدیگر داشتند، بحث شبکه‌سازی، شناسایی و آموزش به سرعت انجام شد.

وی بیان کرد: این شبکه، هم یک شبکه گسترده است و به نهضت مردمیِ پوسترهای انقلاب که به صورت شبکه‌ای در کشور فعالیت دارند، وصل می‌شود. اینها هم زیر نظر استاد مسعود نجابتی فعالیت دارند. ما بیشتر در جنبه آموزش فعالیت داشتیم و سعی کردیم با فعالیت‌های گسترده‌ای که داریم، باری را از دوش بقیه برداریم. الان که کرونا است، خیلی گردهمایی‌هایی نداریم و اکثراً دوره‌ها و نشست‌ها به صورت انجام می‌شود.

دبیر مجمع طراحان گرافیک انقلاب اسلامی با بیان اینکه ما برای طراحی گرافیک در کنار محتوای خلاق، نیاز به فرم خلاق هم داریم، گفت: هیچ وقت فرم خلاق به وسیله محتوای غیر خلاق به وجود نمی‌آید؛ بنابراین ما در محتوا دچار کمبود هستیم و واقعاً محتوای خلاقی نداریم تا بتوانیم فرم خلاق ایجاد کنیم. این ضعفی است که باید در مراکز دینی و حوزه‌های علمیه به آن پرداخت.

مجلسی با تاکید بر اینکه محتوای ما سنتی هستند و به روز رسانی نشده‌اند، اظهار کرد: این چالش سبب می‌شود گاهی خود هنرمندان دست به محتوا ببرند. این امر شاید ما را با دست‌اندازهای خطرناک اعتقادی مواجه کند، چرا که هنرمند علمش را ندارد و همیشه این ضعف‌ها برای ما مشکل‌ساز بوده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.