چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷

جواد نوروزبیگی:

«خون‌شد» بسیار کم فروخت/همین میزان از فروش هم بخاطر نام «مسعود کیمیایی» بود

فیلم سینمایی خون شد

سینماپرس: جواد نوروزبیگی، تهیه کننده فیلم «خون شد»، فروش دو میلیارد ریالی (۲۰۰ میلیون تومانی) برای این فیلم را در اکران سینماها کم نمی‌داند، بلکه معتقد است در شرایط فعلی، همین میزان از فروش هم به‌خاطر نام مسعود کیمیایی بوده است.

به گزارش سینماپرس، جواد نوروزبیگی تهیه کننده «خون‌شد» باور دارد که فروش دومیلیارد ریالی (۲۰۰ میلیون تومانی) فیلم هرچند که کم بوده، اما با توجه به شرایط سینما قابل قبول است و نمی‌توان این میزان از مخاطب را شکستی برای فیلم دانست.

به همین بهانه خبر آنلاین به گفت‌وگو با این تهیه کننده نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

از زمانی که صحبت از باز شدن سینماها به میان آمد، فیلم سینمایی «خون شد» به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی روی میز اکران قرار گرفت، آن هم در شرایطی که هیچ اعتمادی به فروش گیشه نبود. چرا این ریسک را انجام دادید؟

مسئله اصلی اینجاست، شرایط موجود برای همه فیلم‌ها یکسان است و چاره‌ای هم نیست، نمی‌توان با وجود اینکه سینماها باز است فیلمی را اکران نکرد. باید همین‌گونه ادامه دهیم تا سینماها برقرار بمانند. نه فقط من بلکه تمام تهیه‌کنندگان با این شرایط درگیر هستند، می‌دانیم که ضرر می‌کنیم اما باید برای روشن نگه‌داشتن چراغ سینماها حرکتی انجام می‌دادیم. این اتفاق هم شامل حال همه سازنده‌ها می‌شود. چون یک رقم حدودی برای فروش فیلمشان درنظر گرفته بودند ولی، با شرایطی که به وجودآمد همه چیز به هم خورد. اما کسب‌وکار ماسینماست و نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم.

فیلم «بی‌همه‌چیز» یکی دیگر از کارهای شماست که پربازیگر است و در جشنواره هم مخاطب زیادی داشت. ضمن این‌که بخاطر بازیگران و داستان متفاوت امکان فروش این فیلم بیش‌تر از «خون‌شد» بود. چرا برای روشن نگه‌داشتن چراغ سینما این فیلم را اکران نکردید؟

تصمیم اکران «بی‌همه‌چیز» در اختیار پخش کننده‌است وگرنه برای من تفاوتی ندارد. او تصمیم می‌گیرد که فیلم را چه زمانی اکران کند. ولی این احتمال وجود دارد که «بی‌همه‌چیز» امسال اکران شود.

فکر می‌کنید «بی‌همه‌چیز» بتواند فروش بهتری نسبت به «خون شد» داشته باشد؟ اگر جوابتان مثبت است، چرا؟

امیدواریم این اتفاق رخ‌دهد. فکرمی‌کنم در زمان اکران «بی‌همه‌چیز» قطعا مردم بیشتری واکسینه شدند و از حضور در سینماها استقبال خواهند کرد.

اسم مسعود کیمیایی هر زمانی که پشت یک اثری بوده فروش خوبی را برای فیلم رقم زده است. اما با توجه به فروش یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومانی، چرا این‌بار اسم این کارگردان نتوانست «خون شد» را تبدیل به یک فیلم پرفروش و پرمخاطب کند؟

نمی‌گویم میزان هشت هزار و ۵۰۰ مخاطب برای این فیلم رضایت‌بخش است، اما همین تعداد هم دوستداران آقای کیمیایی بودند که به سینما آمدند. ولی دیگر افرادی که به سینما علاقه دارند، منتظر اکران آنلاین ماندند. اکران آنلاین هم که شروع شد، فیلم بلافاصله قاچاق شد اما به هرحال دوست‌داران سینما آن را تماشا کردند. در مجموع نیز نمی‌توانیم بگوییم که فیلم با شکست مواجه شده است، مگر بقیه فیلم‌ها چه‌قدر فروش داشته‌اند؟

شرایط فعلی سینما نابه‌سامان است. همه فیلم‌ها فروش ناموفق داشته‌اند اما برای سرپا نگه داشتن سینما باید فیلم‌هایمان را اکران کنیم و این ضرر را به جان بخریم

فقط فیلم سینمایی «دینامیت» فروش خوبی داشته است که فکرمی‌کنم آن هم باتوجه به تخمین سازندگانش با شکست مواجه شده است. تمام فیلم‌ها به همین وضعیت دچار شدند، حتی فیلمی مانند «شنای پروانه» ساخته محمد کارت، موفقیتی در اکران سینمایی به دست نیاورد اما در اکران آنلاین در دو روز اتفاقات ویژه‌ای برای آن رقم خورد.

در حالی که فکر می‌کنیم اکران آنلاین بد است، ممکن است این اکران روی یک فیلم مثل «شنای پروانه» جواب دهد. باید یک کارشناسی درست انجام شود تا سینما را نجات دهیم و مخاطب دوباره به سینما بازگردد. چون عدم ورود تماشاگر به سینما صدمات زیادی دارد.

حواشی که در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر درباره «خون‌شد» رخ داد، ممکن است که درمیزان فروش فعلی فیلم تاثیرگذار بوده باشد؟

نه فکرنمی‌کنم هیچ ارتباطی داشته باشد. آن‌ها حواشی جشنواره بود. تاثیر مستقیمی روی فروش فیلم ندارد.

«خون‌شد» بسیار کم فروخت/همین میزان از فروش هم بخاطر نام «مسعود کیمیایی» بود

معیار انتخاب شما برای حضور در یک فیلم میزان فروش گیشه آن است؟

معیار من فیلمنامه است، این مورد می‌تواند تیم خوبی را دورهم جمع کند ضمن اینکه فیلم اجتماعی با کمدی تفاوت دارد اگر بخواهم فیلم کمدی بسازم قطعا به فروش گیشه آن توجه می‌کنم.

مشکل اساسی اکران آنلاین قاچاق فیلم در همان ساعات ابتدایی است. چرا تهیه کننده‌ها برای جلوگیری از رخ دادن چنین موضوعی هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند؟

این را نباید فراموش کنیم که در کشورما قانون کپی رایت شرایط خاصی دارد. تهیه کننده‌ها همیشه پیگیر این موضوع بودند، اما چون هیچ راه قانونی برای حمایت از ما وجود ندارد، عادت کرده‌ایم سکوت کنیم. همه ما هم بارها این آسیب را دیده‌ایم چون قانون درست و حمایت کننده‌ای نداریم. در نتیجه فیلم‌ها به راحتی پخش می‌شود و مدیران و متولیان سینمایی نتوانستند کاری در این خصوص انجام دهند. حتی پلیس فتا هم نمی‌تواند به این موضوع ورود پیدا کند.

تنها فیلمی که در حال حاضر فروش خوبی دارد «دینامیت» است که آن هم به نسبت خودش در فروش شکست خورده

حسین انتظامی، حدود یک‌ماه پیش توئیتی منتشر کرد و سامانه سمفا (مدیریت فروش و اکران سینما) را مهم‌ترین دست‌آورد در راستای ایجاد شفافیت اعلام کرد. شما موافق وجود چنین سامانه‌ای با این میزان از شفافیت هستید؟ راه‌اندازی شده، چقدر با آن موافق هستید؟ ضمن اینکه این سامانه هنوز نتوانسته مشکل سینماداران و تهیه‌کنندگان را در واریز آنی مبالغ فروش فیلم‌ها برطرف کند.

بله، قطعا با شفافیت موافق هستم اما سامانه سمفا در جشنواره نشان داد که موفق نیست و باعث ایجاد دردسرهایی شد. اما امیدوارم که در ادامه مشکلاتش را برطرف کند تا این شفاف‌سازی جا بیفتد. بسیار موافق سامانه سمفا هستم و اطمینان دارم که یک اتفاق مهم درسینما می‌شود.

مشکل اصلی سامانه سمفا این است که هنوز به مشکل اصلی سینمادارن و تهیه کننده خاتمه نداده است. یکی از اصلی‌ترین اهداف سامانه سمفا، پایان دادن به این مشکلات بود. یکی از بندهای سمفا این بود که به طور لحظه‌ای سهم سینمادار و تهیه کننده را به حسابش واریزکند اما این اتفاق رخ نداد. محقق نشدن این هدف باعث ایجاد چه معضلی شده است؟

مطمئنم که این مشکل حل می‌شود، اگر هم مشکلی وجود دارد از سامانه است باید صبر کنیم. تا اوضاع بهبود پیدا کند. اما همین اتفاق باعث شده است تا دعوا میان سینماداران وصاحبان اثر کماکان ادامه داشته باشد.

دوماه پیش گفتید «میدان‌سرخ» به زودی پخش می‌شود، چرا این اتفاق نیفتاد؟

«میدان سرخ» به موقع اکران می‌شود، تا فیلمبرداری آن آغاز می‌شود، کرونا می‌آید تعطیل می‌شود ودوباره این چرخه ادامه دارد. کارگردان ما آقای بهرامی کرونای جدی گرفت یک بخشی از کار راتعطیل کردیم با آقای تبریزی ادامه دادیم و تمام این موارد به کار آسیب رسانده است البته این اتفاق برای دیگر سریال‌ها هم رخ داده است.

فیلم «خون‌شد» بسیار کم فروخت وهمین میزان از فروش هم بخاطر نام مسعود کیمیایی بود. امیدما به اکران آنلاین بود که آن هم بخاطر قاچاق فیلم نابود شد

اکران فیلم‌سینمایی «آهو» به کجا رسید؟

این فیلم هم پروانه نمایش گرفته است اما اکنون شرایط مناسبی برای اکران نیست. شرایط مساعد فراهم شود تا ببینیم چه تصمیمی می‌توان گرفت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.