چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲

به کارگردانی «مسعود کارگر»؛

رونمایی «سازمان هنری رسانه‌ای اوج» از «خانه کابل»

مستند «خانه کابل»

سینماپرس: مستند «خانه کابل» به کارگردانی مسعود کارگر عصر روز گذشته سه‌شنبه ۱۲ مردادماه، در سازمان هنری رسانه‌ای اوج رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، روز گذشته سه‌شنبه ۱۲ مردادماه، مراسم رونمایی از مستند «خانه‌کابل» و یادبود شاعر افغانستانی زنده یاد محمد سرور رجایی عصر سه شنبه در کافه نخلستان این مجموعه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حسین قرایی شاعر و نویسنده با گرامیداشت یاد و خاطره زنده یاد محمدسرور رجایی، پیرامون فعالیت‌های اخیر وی، گفت: در ۸ سال اخیر زنده یاد رجایی به شدت دلداده ادبیات کودک و نوجوان شده بود و به صورت خیلی جدی روی این حوزه کار کردند. روزی نشریه‌ای را برای ما آورد به اسم نشریه «باغ» که در همین حوزه نوشته بود و بسیار نشریه خوبی بود. دلیل این دلدادگی را نمی‌دانستم اما قطعاً خلاء مهمی در فضای ادبیات کودک و نوجوان افغانستان احساس کرده بود که به طورجدی این فضا را دنبال می‌کرد.

وی ادامه داد: روزگاری که وی در خانه ادبیات افغانستان مشغول به کار بود، زنده یاد رجایی را می‌شناختم؛ مدام دنبال شاعرانی مثل بی دل و فضای سبک‌هندی هم بود. من احساس می‌کنم در این سال‌های اخیر محمدسرور رجایی به پختگی رسیده بود. ما سال‌های پیش در همین مکان برای شاعران خوب افغانستانی مثل محمدکاظم کاظمی و سیدابوطالب مظفری بزرگداشت‌هایی را گرفته بودیم. محمد سرور رجایی را ضلع دیگری می‌دانم که با دغدغه مدیریتی بیشتر، درحال ضریب دادن به ادبیات افغانستان در ایران بود و مهم‌ترین تفاوت وی با دیگر شاعران داشتن فضای اجرایی در کنار فضای فکری بود. وی به معنای واقعی برای ادبیات و فرهنگ افغانستان دوید و هیچ‌وقت از این دویدن‌ها خسته نشد.

در ادامه مراسم شاعر محمدمهدی عبداللهی با سرودن اشعاری درباره زنده یاد محمدسرور رجایی، یاد و نام این هنرمند بزرگ افغانستانی را گرامی داشت و درباره زنده یاد رجایی، گفت: محمدسرور رجایی شاعری انقلابی، آتش به اختیار و خستگی‌ناپذیر بود؛ شاعری که شهیدانه زندگی کردند، شهیدانه زیستند و در روز عید غدیر مصادف با شب جمعه، مهمان مولا شدند.

سیدجمال عودسیمین تهیه‌کننده مستند «خانه‌کابل» نیز در ادامه مراسم به سخنرانی پرداخت و پیرامون این مستند، گفت: در دنیای جدید مرز بندی بین کشورها ایجاد شده است که در نگاه الهی چنین چیزی وجود ندارد. به راحتی می‌توان بین این ۲ کشور ایران و افغانستان فارغ از مسائل این روزها، گرایشات عاطفی، فرهنگی و معنوی بسیاری را پیدا کرد و ما نیز با همین نگاه بخشی از ظرفیت مجموعه را به تولیدات درباره کشور افغانستان اختصاص دادیم که تا الان ۵ کار در این حوزه تولید شده است.

«خانه کابل» هم یکی از همین مستندها است و می‌توانم بگویم یکی از شیرین‌ترین تجربه‌های ما تولید این مستند در کنار خانواده اکبری بود.

در ادامه مراسم موسی اکبری، هنرمند افغانستانی و مدیر «خانه‌کابل» به سخنرانی پرداخت و گفت: بسیار خوشحالم که در چند سال اخیر توجه به کشور افغانستان بیشتر شده است. ما در کنار تمام مشکلاتی که برای راه‌اندازی کسب و کار برای افغان‌ها وجود داشت که اصلی‌ترین مشکل آن نبود هیچ قانون و حتی منع قانونی بود، توانستیم «خانه کابل» را راه‌اندازی کنیم و در این مسیر به جرات می‌گویم اگر همسر، دختر و پسرم نبودند این رستوران یک روز هم دوام نمی‌آورد.

در پایان مراسم پوستر مستند «خانه کابل» با حضور محمدعلی باشه‌آهنگر، سیدرضا حسینی میثم، صادق روحی‌صفت، سیدجمال عودسیمین و موسی اکبری به امضا رسید و در ادامه نیز با پخش این مستند از آن رونمایی شد.

مستند «خانه کابل» روایتی از راه اندازی کافه‌ای با فضای افغانستانی توسط یک خانواده افغان را روایت می‌کند. این مستند در پلتفرم‌های اینترنتی در دسترس کاربران قرار گرفته است و به زودی از تلویزیون روی آنتن می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.