دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴

در شرایط ولنگاری فرهنگی؛

آیا «قبله عالم» اقدام جدید «محمدی‌ها» برای تعرض و «هجو حاکمیت جمهوری اسلامی» خواهد بود؟!

سریال «قبله عالم»

سینماپرس: «قبله عالم» به صورت برجسته در شخصیت ویژه و قابل مطالعه فردی همچون منوچهر محمدی در مقام تهیه کننده اثر خلاصه می‌شود. فردی که مبدع گونه‌های ویژه‌ای از تابو شکنی در سینمای ایران پس از انقلاب بوده و اقسام تابوشکنی از جامعه اسلامی ایران و بالاخص در موضوعات سیاسی را با تمرکز بر هجو حکومت و حاکمیت جمهوری اسلامی را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است.

به گزارش سینماپرس، انتشار سریال جدیدی با عنوان «قبله عالم» در شبکه نمایش خانگی واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت. در این میان برخی به جوانب جنسی و ابعاد اروتیک این اثر توجه ویژه نموده و با اشاره به این مهم که معمولا قسمت اول سریال‌ها همراه است با غافلگیری‌هایی که مخاطب را ناچار به دیدن ادامه مجموعه می‌کند به تحلیل این سریال پرداخته و متذکر شدند که «قبله عالم در قسمت ابتدایی خود جز حجم زیادی از صحنه‌های جنسی، آورده‌ای برای مخاطب خود نداشته است»

البته این قبیل تحلیل ها از «قبله عالم» با شناخت مختصر از مدل فیلمسازی حامد محمدی در مقام نویسنده و کارگردان کاملا صحیح بوده و «غلظت بالای دیالوگ‌ها و حرکات جنسی» قطعا از جمله موضوعاتی است که در قسمت‌های بعدی این سریال پررنگ‌تر خواهد شد. اما باید توجه داشت که جوانب جنسی و ابعاد اروتیک همه ماجرای «قبله عالم» نخواهد بود و «قبله عالم» به صورت برجسته در شخصیت ویژه و قابل مطالعه فردی همچون منوچهر محمدی در مقام تهیه کننده اثر خلاصه می‌شود. فردی که مبدع گونه‌های ویژه‌ای از تابو شکنی در سینمای ایران پس از انقلاب بوده و اقسام تابوشکنی از جامعه اسلامی ایران و بالاخص در موضوعات سیاسی را با تمرکز بر هجو حکومت و حاکمیت جمهوری اسلامی را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است.

موضوعی که سبب شد تا تحلیل‌گر و مدرس دانشگاهی همچون سعید الهی نسبت به آینده چنین سریالی واکنش نشان داده و با انتشار توییتی بنویسد:

با وجود تهیه کننده‌ای مانند منوچهر محمدی در راس سریال نمایش خانگی «قبله عالم» نمی‌توان به سادگی از این مجموعه طنز گذشت.

آیا نقد حکمرانی قاجار و شخصیت «ناصرالدین شاه» دستمایه جدید این سینماگر برای طرح بی‌پرده کنایه‌های سیاسی با ارکان اصلی نظام جمهوری اسلامی است یا مردم!؟

باید منتظر ماند...

آیا «قبله عالم» اقدام جدید «محمدی‌ها» برای تعرض و «هجو حاکمیت جمهوری اسلامی» خواهد بود؟!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.