دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱

کارگردان مستند «بی تربیت» :

«بی تربیت» در مورد اهمیت بحث «تربیتی» است که دیگر در مدارس دیده نمی‌شود

مستند «بی تربیت»

سینماپرس: کارگردان مستند «بی تربیت» گفت: این مستند در واقع هم گزارش کوتاهی از چگونگی رقم خوردن تاریخ پرپیچ خم آموزش و پرورش قبل و بعد از انقلاب است و هم اهمیت بحث تربیتی که دیگر در مدارس دیده نمی شود.

به گزارش سینماپرس، حسین امام جمعه در گفت وگو با فارس گفت: بحث تعلیم و تربیت در کشور ما از مهمترین و در عین حال از مغفول ترین مباحث است. درست است که وزارت آموزش و پرورش مسئولیت مستقیم نسبت به این امر مهم را دارد و سال هاست که این وزارت خانه با میلیون ها دانش آموزان سر و کار دارد، ولی تا زمانی که تمام دستگاه های کشور این دغدغه را پیدا نکنند و در امر تربیت کنار وزارت آموزش و پرورش قرار نگیرند این امر مهم یعنی تعلیم و تربیت نسل های آینده به درستی رقم نمیخورد و شاهد بهتر شدن اوضاع در این زمینه نخواهیم بود.

وی ادامه داد: برای حل ریشه ای این مسئله شاید بد نباشد که یک نگاه مختصری به چگونگی ورود نظام تعلیم و تربیت نوین به کشور ایران داشته باشیم. جرقه اولین اقدام برای سرمایه گذاری بر روی تربیت نیرو های داخل در زمان عباس میرزا در دوره قاجاریه زده شد که در تاریخ ایران به پرسش عباس میرزایی معروف است و نفرات بعدی میرزا تقی خان فراهانی و رشدیه بودند که اقدام هایی را در راستای نظام تعلیم و تربیت انجام دادند این اقدام ها در زمان حکومت پهلوی هم ادامه داشت، اساسی ترین و گسترده ترین اقدام ها در دوران منحوس رضا خان و محمدرضا اتفاق می افتد.

وی اظهارداشت: بعد از انقلاب اسلامی غدغه مندان کشور برای تغییر این نظام تعلیم و تربیت غربی که در زمان پهلوی گسترش زیادی پیدا کرده تصمیماتی می گیرند و اقدام به نوشتن سندی برای تغییر و تحول در این حوزه میکنند.

امام جمعه اظهارداشت: یکی از پیشقراولان این تغییر و تحول در آن زمان شخص مقام معظم رهبری بودند اما متاسفانه به دلیل رحلت حضرت امام خمینی (ره) و جانشین شدن مقام معظم رهبری این امر مهم کنار گذاشته میشود و نفرات بعد که بر سرکار می آیند چنین اعتقادی برای تغییر و تحول با برنامه ندارند و تفکر تکنوکرات غربی بر آموزش و پرورش هم غالب میشود.

وی ادامه داد: مستند بی تربیت در واقع هم گزارش کوتاهی از چگونگی رقم خوردن این تاریخ پرپیچ خم آموزش و پرورش در ایران قبل و بعد از انقلاب است و هم اهمیت بحث تربیتی که دیگر در مدارس دیده نمی شود و راه حلی که میشود از این مصیبت خارج شد است.

کارگردان مستند بی تربیت تصریح کرد: در این مستند تلاش شده تا بحث های تاریخی به صورت جذاب بیان شود و مخاطب داستان شروع تغییر در آموزش و پرورش را متوجه شود و اینکه چرا ما در چند سال آینده با بحران تعلیم و تربیت در جامعه مواجه هستیم، از طرفی در مستند راه حل هایی که برای خروج از این بحران پیشنهاد شده است و مدت ها برای آن وقت و بودجه صرف شده به اسم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ولی متاسفانه امروزه کنار گذاشته شده است را مورد بررسی قرار داده است و با کارشناسان نیز در حد بضاعت خود مصاحبه شده است.

وی با بیان اینکه در واقع مستند بی تربیت روایت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که راه حلی هست برای تمام مشکلات آموزش و پرورش اعم از غربی بودن و خالی از محتوای تربیتی، عنوان داشت: مقام معظم رهبری در بسیاری از جلسات و دیدارها نیز پیگیر به نتیجه رساندن این سند تحول بنیادین بوده اند ولی آنچه که در نهایت و در اجرا رقم خورده است اصلا مورد رضایت نبوده و نیست. ایشان جایگاه بسیار بالایی برای امر تربیت و مخصوصا نسل آینده قائل هستند و از طرفداران این سند هستند هرچند به گفته خود ایشان این سند هدف نیست ولی پلی است برای رسیدن به آنچه مد نظر است.

وی در پایان گفت: امیدواریم در ایام نزدیک به دهمین سالگرد تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، این مستند مورد توجه مخاطبین و علاقمندان و کارشناسان قرار بگیرد و بتواند جریان ساز شود و توانسته باشیم به مقدار توان خود، قدمی در راستای تحول نظام آموزش و پرورش و آگاه سازی دغدغه مندان این حوزه برداشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.