شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳

داریوش ارجمند:

اگر هنرمند مزین به بارقه‌ای از انوار الهی نباشد کارش بی‌ارزش است

نشست خبری فیلم سینمایی «روز بلوا»؛ داریوش ارجمند

سینماپرس: داریوش ارجمند بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: کار هنری در دامن روشنفکرها راه به جایی نمی‌برد و در حقیقت، اگر هنرمند مزین به بارقه‌ای از انوار الهی نباشد کارش بی‌ارزش است.

به گزارش سینماپرس، اختتامیه اولین دور از جشنواره فیلم کوتاه و مستند حضرت امامزاده صالح بن موسی الکاظم (علیهما السلام) برگزار شد و برندگان ۳ بخش مستند، فیلم کوتاه و قاب صالح معرفی شدند.

اولین دور از این جشنواره بعد از نزدیک به ۵ ماه تلاش ستاد برگزاری دیشب در صحن امامزاده (ع) به ایستگاه پایانی خود رسید.

در این جشنواره ۴۰۰ اثر سینمایی به جشنواره ارسال شد و از این میان در سه بخش فیلم کوتاه، مستند و بخش جنبی جشنواره به نام قاب صالح، برگزیدگان معرفی شدند.

در ابتدای این مراسم بعد از قرائت قرآن کریم و سرود جمهوری اسلامی ایران، و معرفی اجمالی برنامه توسط مجری مراسم آقای احمد توکلی، گوینده رادیو و مجری تلویزیون و تشکر از شرکت‌کنندگان و همینطور حاضران در اختتامیه، حجت الاسلام بی‌آزار تهرانی، تولیت آستان مقدس امامزاده صالح و مدیر جشنواره صالح صحبت کرد و در سخنانی کوتاه گفت: در این دوره از جشنواره نزدیک به ۴۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید. جالب است بدانید که خیلی از اثرها از صفر تا صد توسط خود طلبه‌ها ساخته شده است. در حقیقت تمام امور هنری نظیر تدوین، صدابرداری، کارگردانی و ... توسط عزیزان طلبه انجام شده است که جای تقدیر دارد.

وی اضافه کرد: در عصری هستیم که رسانه یک اصل برای ما است و باید با استفاده از آن نسل جوان را با مفاهیم و ارزش‌ها آشنا کنیم. جشنواره صالح نیز در همین مسیر گام برمی‌دارد.

در بخش بعدی داریوش ارجمند بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که با سریال امام علی (ع) در عرصه هنر دینی نام آو زبانزد علاقمندان هنر و سینما شد، در سخنانی درباره اهمیت هنر و سینمای دینی سخنانی را بیان کرد: او گفت: چه قدر خوب است که کارهای هنری را به این مکان‌ها کشاندید چرا که کار هنری در دامن روشنفکرها راه به جایی نمی‌برد. در حقیقت، اگر هنرمند مزین به بارقه‌ای از انوار الهی نباشد کارش بی‌ارزش است. اینجا هنرمندان در سایه‌ای قرار می‌گیرند که نفس مردم آن را زنده نگه داشته است.

وی ادامه داد: همیشه برایم این سؤال وجود داشت که چرا پیامبر اسلام، جمعیت بزرگ مسلمین را پس از خود به دست امام علی علیه السلام سپرد؟ آیا افراد دیگری نبودند؟ برای پاسخ به این سؤال، دنبالش رفتم. به همه بزرگان تاریخ از جنگاوران، اهالی علم و فیزیک، فیلسوفان، موسیقی‌دان‌ها و ... سر زدم و متوجه شدم که همه اینها فقط در یک ساحت بزرگند. یعنی مثلاً اگر از انیشتین بپرسید که چگونه باید فرزندم را تربیت کنم، چیزی بلد نیست که به شما بگوید. اما وقتی اوصاف علی بن ابی‌طالب را خواندم، سراغ کتابش نهج البلاغه رفتم و خواندم که پیامبر اسلام او را درب ورود به شهر علم معرفی کرده است، متوجه شدم که او در همه علوم و کارها بزرگ است. یعنی اگر می‌خواهید پدر خوب، فرزند خوب، جنگاور خوب، قاضی خوب و ... باشید باید از امام علی بپرسید و یاد بگیرید.

ارجمند تأکید کرد: در اینجا بودم که فهمیدم پیامبر اسلام چه انتخابی برای کل تاریخ کرده است. هیچ‌کس نمی‌توانست این راه را برود به جز ایشان. من که ۱۹ ماه نوکری ایشان را در سریال امام علی کرده‌ام می‌فهمم که غلامی این خانواده چه لذتی دارد. دانشجویی بودم که نقش مالک به من پیشنهاد شد؛ برای اینکه مالک را بشناسم، سراغ سرچشمه اصلی رفتم و امام علی را شناختم.

این بازیگر سینما و تلویزیون گفت: بنده باید از همه دست‌اندرکاران این جشنواره تشکر کنم؛ به همه جوانانی که به این جشنواره آمدند و این امامزاده را تبدیل به یک پایگاه فرهنگی کردند تبریک می‌گویم. به آقای نادر طالب‌زاده که در صدا و سیمای ما یک تنه با رسانه‌های معاند می‌جنگند هم تبریک می‌گویم.

در ادامه این آئین حجت الاسلام والمسلمین «سید مهدی خاموشی»، که سابقه مدیریت سازمان تبلیغات اسلامی و نظارت بر حوزه هنری به عنوان نهاد هنری و فرهنگی را داشته و هم اکنون رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور است، طی سخنانی با بیان اینکه امام علی (ع) قرآن ناطق هستند، گفت: امیرالمومنین (ع) تماما خدا را می دید و همه قول و فعل او برای خدا بود.

او با اشاره به آیه ۳۸ و ۳۹ سوره مدثر گفت: در این آیه می‌خوانیم: «کُلُّ نَفْسٍ بِمَا کَسَبَتْ رَهِینَةٌ؛ إِلَّا أَصْحَابَ الْیَمِینِ» (هر نفسی در گرو عملی است که انجام داده است، مگر اصحاب یمین) بعضی روایات در تفسیر این آیه می‌گویند که منظور از اصحاب یمین امام علی و شیعیان اوست، بعضی روایات هم معتقدند که منظور امام علی، اصحاب و شیعیان اوست اما آن چیزی که همه روایات بدان تأکید دارند این است که مصداق بارز «الی اصحاب یمین» امام علی علیه السلام است چرا که ایشان منشا خیر تمام و کمال است.

اعطای نشان خادمی افتخاری امامزاده صالح (ع) به فرهاد قائمیان، بازیگر از دیگر بخش های این آئین اختتامیه بود.

قائمیان بیان کرد که خدا را شاکر است که توفیق خادمی امامزاده صالح (ع) را بعد از خادمی حضرت امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) پیدا کرده است.

نشان خادمی امامزاده توسط حجت الاسلام بی‌آزار متولی امامزاده به این بازیگر سینما اهدا شد.

برندگان جشنواره بزرگ صالح

در ادامه برندگان بخش‌های مختلف این جشنواره معرفی شدند.

در بخش مستند با حضور مهدی کیاسری، عضو هیئت داوران، حجت الاسلام خاموشی و نادر طالب زاده جوایز آثار برتر به شرح ذیل اعطا شد:

نفر دوم حسین نارمنجی برای مستند «عاشقانه ای برای یک دوست» با اهدای جایزه ۱۵ میلیون تومانی

نفر سوم الهام آقالری برای مستند «قهرمان» با اعطای جایزه ۱۰ میلیون تومانی

و نفر چهارم محمدرضا دهستانی برای مستند «سراج» با اعطای جایزه ۵ میلیون تومانی

این بخش برنده نخست نداشت.

در بخش داستانی جوایز به شرح ذیل با حضور منیر قیدی، مسعود اطیابی، سیدجواد ساداتیان، اعضای هیئت داوران و فرهاد قائمیان و حجت الاسلام عادل اعطا شد:

نفر اول سیاوش ساعدپناه برای فیلم «بابردو»؛ اعطای جایزه ۳۰ میلیون تومان

نفرات دوم فاطمه دهقانی برای فیلم «دایره» و مصطفی دهقانی اشک برای فیلم «خلافکارهای اصلی» با اعطای جایزه ۱۰ میلیون تومانی

نفرات سوم محمدجواد حکمی برای فیلم «برای امیر» و سید محمود شریفی برای فیلم «ابتاء» با اعطای جایزه ۵ میلیون تومانی

برندگان بخش قاب صالح این جشنواره نیز به شرح ذیل هستند:

زینب عبدی برای «برادر رضا»، حمید مظفری برای «آخرین بسته» و سعید ایزدپناه برای «شرط ضمن عقد» با اعطای جوایز ۵ میلیون تومانی

رسول صانعی دبیر جشنواره صالح در بخش پایانی این مراسم گفت: از بهمن ماه سال گذشته این جشنواره را با پیام آیت الله جواد آملی آغاز کردیم. حدود ۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که ۴۰۰ تای آن فیلم و ۱۰۰ فیلم‌نامه بودند. هیئت انتخاب بدوی ۲۰۰ اثر را انتخاب کردند و برگزیدگان نیز امشب معرفی شدند.

وی اضافه کرد: علاوه بر دو بخش مستند و داستانی، بخش قاب صالح را هم داشتیم که در آن بچه‌های خودمان ۲۰ اثر را با حمایت ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی ساختند.

صانعی همینطور در ادامه خبر امضای تفاهم‌نامه با شبکه نهج کربلا که در نشست خبری پیشین اعلام شده بود، از اضافه شدن بخش بین‌الملل جشنواره برای سال آینده خبر داد.

پایان بخش این آئین سلام و زیارت جمعی امامزاده واجب التعظیم حضرت صالح بن موسی (ع) بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.