سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴

تهیه‌کننده «یدو»:

حمایت‌های دولتی برای ساخت فیلم یا فیلم‌هایی از «عملیات مرصاد» قطعا راهگشا و ضروری است

محمدرضا مصباح در نشست خبری فیلم سینمایی«یدو»

سینماپرس: تهیه‌کننده فیلم سینمایی «یدو» گفت: شکی نیست که عملیات مرصاد قابلیت بالایی برای به تصویر کشیدن دارد، اما نکته مهم در این میان بینش و دانش و شناخت بالا از این واقعه است.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا مصباح در گفت‌وگو با میزان پیرامون سالروز عملیات مرصاد و فیلم‌ها و مجموعه‌هایی با این موضوع گفت: پنجم مردادماه هر سال یادآور عملیات غرورآفرین مرصاد است. ما در دوران هشت سال دفاع مقدس که کشور در وضعیت سختی بود فیلم‌های قابل اعتنایی را در حوزه دفاع مقدس تولید کردیم، اما امروز با وجود به روز شدن امکانات سینمایی تولیداتمان در این زمینه بسیار مهم کمتر و در زمینه موضوع خاص عملیات مرصاد تنها در فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز. رد خون» آن هم به شکل غیر مستقیم توانسته‌ایم بپردازیم.

***دلایل عدم پرداخت مناسب به عملیات مرصاد

وی در همین راستا بیان کرد: این البته بدان معنا نیست که فیلمسازان و تهیه‌کنندگان دغدغه‌مندی نداریم و در حقیقت این ساخته نشدن‌ها دلایل گوناگونی دارد که باید آن‌ها را مد نظر قرار داد. باید توجه داشت فیلم و مجموعه‌هایی هم به این عملیات اشاره داشته‌اند. یکی از این حساسیت‌ها برای پرداخت به آن کشتار بی‌رحمانه و غیر انسانی توسط منافقین بود که نشان دادن و به تصویر کشیدن آن به راحتی ممکن نیست. نمی‌توان با داستان و فیلمنامه و امکانات فنی و لجستیکی مورد نیاز آسان برخورد کرد.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «یدو» با اشاره به ظرفیت بالای پرداخت به موضوع عملیات مرصاد در آثار سینمایی بیان کرد: شکی نیست که عملیات مرصاد قابلیت بالایی برای به تصویر کشیدن دارد، اما نکته مهم در این میان بینش و دانش و شناخت بالا در این واقعه مهم تاریخی است. حمایت‌های دولتی برای ساخت فیلم یا فیلم‌هایی از این عملیات قطعا راهگشا و ضروری است. جدای از مباحث مالی مورد نیاز باید به آشنایی کامل نویسنده با دوران هشت ساله دفاع مقدس، اتفاقات پیرامون آن و روایت‌ها، خاطرات، نوشته‌ها، تصاویر به جا مانده و... عملیات مرصاد اشاره کرد که از اهمیت بالایی برخوردار است.

***قابلیت بالای پرداخت به موضوعاتی همچون عملیات مرصاد

مصباح با بیان اینکه دوران افتخارآفرین و ارزشمند دفاع مقدس می‌تواند بستر بسیار خوبی برای فعالیت‌های هنری و سینمای باشد اضافه کرد: هر ساعت و هر روز هشت سال دفاع مقدس قابلیت پرداخت بالایی دارد و پرداخت به آن در هر عرصه‌ای مجالی است برای شناساندن و بازگو کردن ارزش‌های به یادگار مانده از آن دوران. طبیعتا پرداخت به عملیات مرصاد و به تصویر کشیدن آن در آثار سینمایی هنوز جای کار بسیار زیادی دارد.

این کارگردان با اشاره به اهمیت قواعد ساخت فیلمی با این موضوع بیان کرد: ساخت و کارگردانی اثری با موضوع پر اهمیت عملیات مرصاد و اصولا دوران هشت ساله دفاع مقدس قواعد و ملزومات خودش را دارد. ضمن آنکه باید عامل مخاطب و جذب آن را هم در نظر داشت. هر فیلمی برای پر مخاطب بودن نیز باید مختصات و قواعد مشخصی داشته باشد. پرداخت درست موضوع، در نظر گرفتن جنبه‌های هنری و کلا پارامترهای فنی باید مورد توجه باشد.

***قصه مناسب و منابع مالی

وی همچنین ابراز کرد: اگر قصه مناسبی نوشته شود و منابع مالی مورد نیاز فراهم شود طبیعتا علاقه‌مند به ساخت فیلمی با موضوعات دفاع مقدس و عملیات مرصاد هستم.

کارگردان فیلم «کوچه» یادآور شد: اکنون سه دهه از پایان جنگ و دفاع مقدس می‌گذرد و دو الی سه نسل عوض شده و ما تصویری از آن دوران را در مقابل نسلی قرار می‌دهیم که هیچ تصور و تصویری از آن دوران ندارد. با این اوصاف باید حساسیت زیادی داشت و بار مسئولیت سنگین آن را بر دوش کشید تا بتوانیم تصویر درستی از آن دلاوری‌ها و اتفاقات ریز و درشت پیرامون آن مقابل دیدگان مخاطب قرار داد. یعنی اگر این تصویر دچار لکنت و خدشه باشد در حقیقت ساخته نشدن آن بهتر از ساخته شدن اثر است.

***ضرورت پژوهش و مطالعه دقیق

محمدرضا مصباح پیرامون بر ضرورت پرداخت صحیح به موضوع عملیات مرصاد در آثار سینمایی تاکید و خاطرنشان کرد: اگر قرار است در حوزه عملیات مرصاد کاری انجام شود باید کار را به درستی به سرانجام رساند. پژوهش و مطالعه دقیق، راستی آزمایی دقیق و در عین حال توجه ویژه به جنبه‌های هنری، حرفه‌ای و فنی کار بسیار مهم است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.