سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵

۸ سال ترویج لودگی، ابتذال و سیاه نمایی در شبکه نمایش خانگی/۲

محمودی: دستاورد ۸ سال مدیریت فرهنگی دولت تدبیر و امید نابودی کامل شبکه نمایش خانگی بود/ مدیران سینمایی دولت سیزدهم باید احیای موسسه رسانه های تصویری را در اولویت قرار دهند

مصطفی محمودی در نشست خبری سی‌و‌چهارمین جشنواره تئاتر فجر

سینماپرس: مصطفی محمودی دبیر سابق اتحادیه ویدیو رسانه و منتقد سینما گفت: مهمترین دستاورد ۸ سال مدیریت فرهنگی دولت تدبیر و امید نابودی کامل شبکه نمایش خانگی بود؛ آن ها با تصمیم گیری و سیاست گذاری های نادرست و اشتباه شان باعث شدند اتفاقاتی تلخ در این حوزه رخ بدهد و این بخش آسیب های جدی ببیند.

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: دلیل اصلی اتفاقات تلخ در سینمای ایران به ویژه شبکه نمایش خانگی مدیرانی بودند که روی کار آمدند و اغلب کمترین تخصص، تجربه، دانش و آگاهی از این حوزه بسیار تخصصی نداشتند.

وی یادآور شد: آن ها باعث شدند تا شبکه نمایش خانگی که قبل از سال ۱۳۹۲ به شکوفایی رسیده بود و بیش از ۳۰ شرکت در آن فعالیت می کردند به نابودی کشیده شود. عملکرد مدیران سینمایی باعث شد تا از این بیش از ۳۰ شرکت تنها یکی دو شرکت باقی بمانند و کجدار و مریز به کارهای شان ادامه دهند و البته برای درآوردن رزق و روزی در کنار این کار به پخش محصولات غذایی یا آرایشی و بهداشتی بپردازند!

محمودی سپس با بیان اینکه انحلال موسسه رسانه های تصویری توسط مدیران دولت تدبیر و امید بزرگترین آسیب را بر پیکره شبکه نمایش خانگی وارد کرد اظهار داشت: مدیران سینمایی دولت سیزدهم باید احیای موسسه رسانه های تصویری را در اولویت قرار دهند تا تصمیم اشتباه مدیران دولت تدبیر و امید را که باعث اضمحلال این حوزه شد کمی بهبود بخشند.

این کارشناس فرهنگی در همین راستا متذکر شد: درگیری میان ساترا و وزارت ارشاد بر سر تولید محتوا و نظارت باید از بین برود؛ این روزها ملغمه ای در حوزه شبکه نمایش خانگی به وجود آمده و باعث شده تا محصولاتی که از نظر محتوایی به شدت آسیب زننده هستند به تولید و پخش برسند که بی تردید تبعات منفی آن ها را طی سال های آینده در سطح جامعه شاهد خواهیم بود.

وی در بخش دیگری از این گفتگو یکی دیگر از آسیب های شبکه نمایش خانگی طی سال های اخیر را اعطای دستمزدهای بی حساب و کتاب به دست اندرکاران پروژه ها دانست و در این باره اظهار داشت: این دستمزدهای خارج از عرف باعث شد تا ما شاهد رشد قیمت نجومی هزینه تولید یک اثر باشیم به نحوی که بسیاری از تهیه کنندگان قدیمی سینما دیگر قادر به پرداخت چنین هزینه هایی نیستند و ناخودآگاه از کار بی کار شده اند!

محمودی تصریح کرد: پولشویی و سرمایه گذاری های کلان و ریخت و پاش های عجیب در شبکه نمایش خانگی که در سایه بی توجهی و عدم نظارت مدیران سازمان سینمایی انجام می شد آنچنان بر پیکره تولیدات تصویری آسیب وارد کرده که مشخص نیست چند سال طول می کشد تا این رویه اصلاح شود!

این منتقد سینما در بخش دیگری از این گفتگو افزود از سوی دیگر شفاف نبودن حق کپی رایت آثار خارجی هم یکی دیگر از معضلات شبکه نمایش خانگی طی سال های اخیر است به گونه ای که فیلم های روز دنیا به راحتی برای توزیع در این شبکه دوبله می شوند و این اتفاق در عرصه بین الملل آسیب های جدی را متوجه ما می کند.

وی وضعیت امروز شبکه نمایش خانگی را «رها» و «یله» عنوان کرد و در این باره گفت: اگر تصمیم نادرست انحلال موسسه رسانه های تصویری گرفته نمی شد و موسسه کما فی سابق وظایف خود را انجام می داد قطعاً همگرایی بین سرویس دهنده های VOD به وجود می آمد و نقش حمایتی و نظارتی در تنظیم بازار از نظر محتوا و کمیت بر عهده این موسسه بود.

محمودی خاطرنشان کرد: امروز در گستره وزارت ارشاد نمایش خانگی متولی مشخصی ندارد. ساترا رسماً اعلام می کند مجوزهای سازمان سینمایی را قبول ندارد و این حقارت جدی برای شبکه نمایش خانگی است که روزگاری در اوج شکوفایی بود.

این کارشناس فرهنگی در خاتمه این گفتگو وظیفه مدیران بعدی سازمان سینمایی را بسیار دشوار ارزیابی کرد و در این باره متذکر شد: اگر ان شاالله مسئولان دولت سیزدهم احیای مجدد موسسه رسانه های تصویری را در دستور کار خود قرار بدهند تازه اولین گام برای رفع معضلات پیش روی شبکه نمایش خانگی برداشته می شود و بی تردید اگر مسئولان تا پایان عمر این دولت هم تلاش کنند تازه شاید بتوانند این حوزه را به دوران اوج و شکوفایی خود در سال ۱۳۹۲ برسانند!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.