سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹

مهرشاد ملکوتی:

فکر می‌کنم با شرایطی که به‌وجود آمده سینما دیگر به حالت سابق خود باز نگردد

مهرشاد ملکوتی

سینماپرس: مهرشاد ملکوتی معتقد است که دستمزد عوامل فنی در تولیدات پلتفرم‌ها کاهش داشته و در کوچ عوامل تولید از سینما به شبکه خانگی باز هم همه چیز به نفع بازیگر و تهیه‌کننده تغییر کرده است!

به گزارش سینماپرس، مهرشاد ملکوتی صداگذار سینما و تلویزیون در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه بسیاری از عوامل حرفه‌ای سینمایی به دلیل کاهش تولید به سمت تولیدات شبکه نمایش خانگی رفته‌اند، گفت: در شرایط فعلی که بیشتر به دلیل کرونا به وجود آمده، باعث شده است آنچه که قرار بود در حوزه سینما به خصوص در بخش تولید رخ دهد، راه خود را به سمت پلتفرم‌ها و تولیدات شبکه نمایش خانگی باز کرده و عوامل حرفه‌ای سینما به سمت تولیدات شبکه نمایش خانگی رفته‌اند. فکر می‌کنم پلتفرم‌ها در حال حاضر جایگاه شرکت‌های فیلمسازی را به دست آورده‌اند.

وی بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از کارگردانان بزرگ سینمای ایران نیز تمایل به تولید در شبکه نمایش خانگی دارند. یکی از دلایلی که سبب شده است که تولید در این فضا افزایش پیدا کند این است که به دلیل شیوع ویروس کرونا، مردم کمتر تمایل دارند که به سینما بروند و البته تولید در سینما نیز کاهش پیدا کرده است.

صداگذار فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» ادامه داد: در گذشته یک آدم عادی شهرنشین شاید ماهی یک بار هم به سینما نمی‌رفت، اما حالا هزینه‌های بالایی را برای خرید اشتراک از پلتفرم‌ها پرداخت می‌کنند تا بتوانند از تولیدات آنها استفاده کنند. در واقع با این هزینه عملاً پول سه بار سینما رفتن را در یک ماه می‌دهد. فکر می‌کنم با شرایطی که به‌وجود آمده سینما دیگر به حالت سابق خود باز نگردد.

کاهش حساسیت حرفه‌ای تولید در پلتفرم‌ها

وی با اشاره به اینکه زمانی که مدیوم برای تولید تغییر می‌کند، دیگر نمی‌توان آن کیفیتی که در سینما هست، را نمایش دهید و نه آن تأثیرگذاری را روی مخاطب داشته باشید، توضیح داد: متأسفانه با تفاوتی که بین تولید در سینما و شبکه نمایش خانگی وجود دارد، دیگر آن رقابت برای بهترین کیفیت به خصوص در بخش‌های فنی یک فیلم وجود ندارد.

ملکوتی گفت: به همین سادگی می‌گویم که در حال حاضر روزهای خوش برای عوامل سینمایی است، درواقع فعلاً پلتفرم‌ها برای تولید محتوا با عواملی کار می‌کنند که شناخته شده هستند، اما کم کم این حساسیت کاهش پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: در نهایت فکر می‌کنم پای بسیاری از افراد به شبکه نمایش خانگی باز می‌شود و همین مساله سبب می‌شود تا قراردادها و دستمزدها تحت تأثیر قرار بگیرد، البته عوامل جلوی دوربین که همیشه دستمزدهای خود را دارند، این عوامل پشت صحنه هستند که ممکن است دستمزدهایشان به دلیل افزایش حضور افراد کاهش پیدا کند.

در گذشته یک آدم عادی شهر نشین شاید ماهی یک بار هم به سینما نمی‌رفت، اما حالا هزینه‌های بالایی را برای خرید اشتراک از پلتفرم‌ها پرداخت می‌کنند تا بتوانند از تولیدات آنها استفاده کنند. در واقع با این هزینه عملاً پول سه بار سینما رفتن را در یک ماه می‌دهد. فکر می‌کنم با شرایطی که بوجود آمده سینما دیگر به حالت سابق خود باز نگردد صداگذار سریال «بچه مهندس» گفت: متأسفانه تشکیلات صنفی مناسبی برای صیانت از دستمزدها و قراردادها وجود ندارد، سال‌ها است با این مساله دست و پنجه نرم می‌کنیم و هنوز هیچ قدم درستی در این زمینه برداشته نشده است. دستمزدها در شبکه نمایش خانگی با سینما متفاوت است، در واقع در این حوزه بحث اپیزودیک مطرح می‌شود، به عنوان مثال برای یک کار سینمایی شاید تنها یک ماه درگیر کار باشیم و با توجه به اعلام صنف کف دستمزد صداگذار ی ۵۵ میلیون تومان است.

وی ادامه داد: در شبکه نمایش خانگی با توجه به اینکه هفته‌ای یک بار باید یک قسمت آماده کنیم، اگر خیلی دست بالا بگیریم برای هر قسمت ممکن است ۱۰ میلیون تومان دستمزد بدهند و به صورت متوسط دستمزد هر قسمت بین ۶ یا ۷ میلیون تومان است، که این خود یک معضل است.

ملکوتی گفت: درواقع این دستمزد برای شبکه نمایش خانگی مبلغی است که در حال حاضر ما می‌توانیم آن را دریافت کنیم. این درحالی است که برخی از دوستان با ۲ میلیون ۵۰۰ هزار تومان کار می‌کنند. در بحث اپیزودیک یک کار ممکن است ۴ ماه طول بکشد، در چنین شرایطی تهیه کننده نمی‌تواند دستمزد تولیدات سینمایی را برای سریال شبکه نمایش خانگی پرداخت کند، طبیعی است که هرچند زحمت و زمان کار در این تولیدات افزایش پیدا می‌کند، اما دستمزدها کاهش پیدا می‌کنند.

وی بیان کرد: در حوزه بحث کیفیت در بخش‌های مختلف مثل صداگذاری، فیلمبرداری، صدابرداری یا تدوین همه چیز بستگی به حساسیت شخصی کارگردان دارد، به عنوان مثال در «زخم کاری» با همان کیفیت قبلی کار می‌کنم، اما این را می‌دانم که در برخی از پروژه‌ها حتی کارگردان سرکار در زمان تدوین یا صداگذاری حضور پیدا نمی‌کند، انگار فقط به دنبال تولید پروژه و تحویل آن به پلتفرم بودند تا پولشان را بگیرند.

همه چیز به نفع بازیگر و تهیه‌کننده است

برنده سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر گفت: زمانی که رقابت در تولید وجود نداشته یا کم شود، سو استفاده به سمت طرفی که قدرت مالی دارد بیشتر می‌شود، درست مانند دیگر فعالیت‌های اقتصادی که چنین مواردی رخ می‌دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که ایجاد قرارداد تیپ برای دستمزدها در حوزه شبکه نمایش خانگی تا چه اندازه می‌تواند، مشکلاتی از این دست را کاهش دهد، توضیح داد: پیش از این نیز به صنف خود در زمینه تعیین دستمزدها گفته بودم که تا زمانی که این تصمیمات محلی از اجرا نداشته باشد، تمام این تلاش‌ها و جلسات یک دورهمی است، تا زمانی که تبدیل به یک سازمان نشویم هیچ قدرت اجرایی نخواهیم داشت. به عنوان مثال یک کف دستمزد از سوی صنف اعلام می‌شود، بعد می‌گویند اگر کسی کمتر از این کف دستمزد دریافت کند، آن را رسوا می‌کنیم، مگر این راهکار است؟ افراد به راحتی می‌توانند قرارداد سوری ببندند تا مشکلی برایشان پیش نیاید.

وی ادامه داد: زمانی که کف دستمزد برای تولیدات سینمایی در نظر گرفتند، گفتم این همه تولیدات به غیر از تولیدات سینمایی وجود دارد، پس دستمزد آنها چه می‌شود؟ سال گذشته من هیچ کار سینمایی انجام ندادم برای اینکه زمانی که به من پیشنهاد همکاری می‌دادند، برای دستمزد خود کف دستمزدی که اعلام شده بود را پیشنهاد کردم، که از طرف مقابل مورد قبول واقع نشد.

صداگذار فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: افرادی مانند من که سابقه و اعتبار کافی در سینما دارند، شامل کف دستمزد نمی‌شوند بلکه باید از این مبلغ هم بیشتر دریافت کنند، اما همین مبلغ کف دستمزد هم مورد قبول دوستان تهیه کننده قرار نگرفته است. به همین دلیل معتقدم که اگر بخواهند قرارداد تیپی هم برای شبکه نمایش خانگی در نظر بگیرند، چندان جواب گو نیست چرا که محلی از اجرا ندارد. به هر حال معتقدم در هر شرایطی همیشه همه چیز به نفع بازیگر و تهیه کننده تمام می‌شود.

ملکوتی در پایان با اشاره به فعالیت‌های خود گفت: در حال حاضر صداگذاری سریال‌های «زخم کاری» و «آنها» را برعهده دارم، این برای چندمین بار است که با محمدحسین مهدویان همکاری کرده‌ام و «زخم کاری» یکی از کم زحمت ترین پروژه‌هایی بود که تا امروز با مهدویان کار کرده‌ام.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.