دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲

۸ سال برگزاری جشنواره های خنثی و بودجه بربادده/۵

خاچیکیان: ارائه بیلان کاری توسط مدیران سینمایی آن ها را به سمت «شوآف» در برگزاری جشنواره ها سوق داده است/ خدا را خوش نمی آید بودجه های سینما صرف برگزاری جشنواره های زائد شوند

ادوین خاچیکیان

سینماپرس: ادوین خاچیکیان تدوین گر و کارگردان سینما در خصوص لزوم ادغام و یا انحلال جشنواره های خنثی و بودجه بربادده گفت: ارائه بیلان کاری توسط مدیران سینمایی آن ها را به سمت «شوآف» در برگزاری جشنواره ها سوق داده، این در حالی است که برگزاری هر رویدادی باید بر اساس اندیشه و منطق باشد و قطعاً بخش اعظمی از جشنواره های سینمایی ما با منطق و اندیشه برگزار نمی شوند.

تدوین گر فیلم های سینمایی «بلوف» و «مردی در آینه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نفس جشنواره داشتن در کشور مفید است اما به این شرط که درست و بهینه از آن استفاده شود. جشنواره انگیزه ای است برای فیلمسازان و دیده شدن کارهای شان اما باید شرایط موجود را هم سنجید و بر اساس شرایط دست به برگزاری جشنواره ها زد.

وی سپس با بیان اینکه الآن معیشت دست اندرکاران سینما و تلویزیون در وضعیت بغرنجی قرار دارد تصریح کرد: در این اوضاع اسفبار اقتصادی چرا سالانه ده ها میلیارد هزینه برگزاری این همه جشنواره بی خاصیت می شود؟؛ بی تردید وقتش رسیده که این بودجه ها در جهت بهبود زندگی اهالی سینما هزینه شود. مدیران سینمایی باید بدانند و آگاه باشند این اهالی سینما اگر نباشند فیلمی ساخته نمی شود پس در وهله اول باید به آن ها رسیدگی کنند.

این سینماگر ادامه داد: پس از رسیدگی به وضعیت اسفبار اقتصادی سینماگران وظیفه مدیران سینمایی توسعه و ارتقای زیرساخت های سینمای کشور است و بعد از اینکه همه این کارها انجام شد و تولیدات رونق گرفت می توانیم به برگزاری جشنواره های متعدد سینمایی فکر کنیم.

خاچیکیان متذکر شد: مدیران سینمایی باید به کیفیت توجه داشته باشند اما متأسفانه اغلب آن ها نظرشان همواره به سوی کمیت گرایی است. خدا را خوش نمی آید بودجه های سینما صرف برگزاری جشنواره های زائد شوند و امیدوارم در دولت جدید جلوی این کار برای همیشه گرفته شود.

کارگردان فیلم سینمایی «بابا سیبیلو» در بخش دیگری از این گفتگو به لزوم ادغام هرچه سریع تر جشنواره های ملی و جهانی فجر اشاره کرد و در این باره متذکر شد: تصمیم جداسازی بخش های ملی و جهانی جشنواره فیلم فجر از اساس اشتباه بود و این تفکیک ضربه جبران ناپذیری به مهمترین جشنواره کشور وارد کرد.

وی در پایان این گفتگو افزود: بی تردید اگر بخش جهانی این جشنواره نزد سینماگران ایرانی اعتبار داشت آن ها فیلم های شان را در این رویداد رونمایی می کردند نه اینکه به کن و برلین و ونیز و ... بروند! اگر امثال آقای فرهادی حاضر به این کار نیستند چون می دانند در جشنواره جهانی فجر هیچ اتفاق شایسته ای برای فیلمشان رخ نخواهد داد. در هر صورت من امیدوارم زین پس شاهد برگزاری جشنواره هایی با پتانسیل بالا و خروجی های خوب باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.