چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹

۸ سال زوال و انحطاط در بنیاد سینمای فارابی/۵

مزدآبادی: کارآیی بنیاد سینمایی فارابی زیر صفر است/ فقط افرادی خاص از منافع این بنیاد بهره می برند!

جواد مزدآبادی

سینماپرس: جواد مزدآبادی کارگردان سینما و تلویزیون در خصوص ۸ سال زوال و انحطاط در بنیاد سینمای فارابی گفت: کارآیی بنیاد سینمایی فارابی زیر صفر است و این نهاد بودجه بربادده باید منحل و یا با سایر نهادهای تابعه سازمان سینمایی ادغام شود؛ نهادهایی مانند فارابی باعث نابودی سینما شده اند چرا که همه ساله بودجه های هنگفتی به آن ها اختصاص داده می شود و در نهایت معلوم نیست پول های بیت المال را صرف چه کارهایی می کنند و چه اتفاقی برای این بودجه ها رخ می دهد!

کارگردان فیلم های سینمایی «طاووس های بی پر» و «ورود زنده ها ممنوع» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بود و نبود بنیاد سینمایی فارابی برای سینماگران مستقل و غیروابسته به بودجه های دولتی هیچ اهمیتی ندارد؛ خود بنده مدت ها در انتظار بودم که یکی از مدیران این نهاد را ملاقات کنم اما حتی برای یک گفتگوی یک ربعه به بنده وقت ندادند!

وی ادامه داد: فقط افرادی خاص از منافع این بنیاد بهره می برند و هر سال شاهد هستیم یک تعداد آدم خاص این بودجه های دولتی را می گیرند و در نقطه مقابل بخش اعظمی از استعدادهای درخشان و بالقوه سینما چون نمی خواهند از رانت استفاده کنند و هدف شان این است که پول حلال در زندگی شان باشد مجبور می شوند کار نکنند و وارد بازی کثیف این افراد نشوند.

مزدآبادی سپس با بیان اینکه متولیان بنیاد سینمای فارابی ادعا دارند از فیلم های ارزشی دفاع و حمایت می کنند تصریح کرد: ما که در عمل چنین چیزی را از رفتار آن ها مشاهده نکردیم و بالعکس بارها که فیلمنامه های ارزشمندی را به این بنیاد ارائه دادیم با سرخوردگی مواجه شدیم چرا که همانطور که گفتم این بنیاد تنها متعلق به عده ای افراد خاص است و امیدوارم در دولت سیزدهم شاهد انحلال این نهاد باشیم.

این سینماگر سپس با طرح این پرسش که این همه نهاد و مرکز و سازمان و بنیاد در سینمای ایران به چه دردی می خورند اظهار داشت: مدیران وزارت ارشاد باید یک بار از خود سوأل کنند چرا بودجه بیت المال باید صرف این همه نهاد ریز و درشت و ناکارآمد شود؟ اگر این نهادها قرار بود دردی از سینما درمان کنند امروزه بخش اعظمی از اهالی سینما در بیکاری و فقر مطلق نبودند!

وی تأکید کرد: همین بنیاد سینمایی فارابی با این عمارت بزرگی که در اختیار دارد و این همه کارمند و... تاکنون چه دستاوردی برای سینمای ایران داشته است؟ آن ها تنها از فیلم هایی حمایت کرده اند که به دلیل کیفیت نازل و بی مخاطب بودن یا در اکران شکست خورده اند و یا در کمدهای شان مشغول خاک خوردن هستند.

مزدآبادی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: چیزی که باعث می شود ما در سینما همواره ضرر ببینیم همین ماجرا است. مدیران باید به جای تخصیص بودجه های کلان به این نهادها، این مبالغ را میان سینماگران به صورت عادلانه تقسیم کنند تا تحول جدی و اساسی در سینما رخ بدهد و شاهد اتفاقات نیک در سینمای کشورمان باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.