دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹

انتظارات هنرمندان از رئیس جمهور در حوزه فرهنگ و هنر/۳۰

حقیقی: دولت نباید در تولید آثار سینمایی دخالت کند مگر تولید فیلم های استراتژیک!/ امیدوارم آیت الله رئیسی مدیرانی انقلابی و با درک فرهنگی بالا را برای پست های مهم به کار گیرند

سیاوش حقیقی

سینماپرس: سیاوش حقیقی تهیه کننده سینما در پی برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص انتظارات خود از رئیس جمهور در حوزه فرهنگ و هنر گفت: یکی از معضلات بسیار مهمی که سینمای ایران سال ها است با آن درگیر شده دخالت دولت در حوزه تولید است که این اتفاق باعث ایجاد رانت برای عده ای افراد خاص و تولید فیلم های بسیار نازل شده از این رو بنده معتقدم دولت هرگز نباید در تولید آثار سینمایی دخالت کند مگر تولید فیلم های استراتژیک؛ امیدوارم این اتفاق در دولت سیزدهم و با تدبیر آیت الله رئیسی و مدیران فرهنگی ایشان محقق شود.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «خون خدا» و «مادری» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: پیش از هر چیز امیدوارم آیت الله رئیسی مدیرانی انقلابی و با درک فرهنگی بالا را برای پست های مهم به کار گیرند؛ امروزه اوضاع فرهنگ و هنر بالاخص سینمای کشور بسیار بحرانی است و این مسأله نیاز به حضور مدیری برآمده از دل فرهنگ و هنر دارد تا دغدغه مندانه بتواند معضلات این حوزه را برطرف سازد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه دولت جدید باید خصوصی سازی در سینما را واقعی کند اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از سینماگران مدعی هستند که آثارشان در بخش خصوصی تولید می شود در صورتی که بعد از ساخت متوجه می شویم بخشی از بودجه آن ها توسط مراکز دولتی مانند بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و... تأمین شده است؛ این اتفاق ضمن آنکه باعث تولید فیلم های سطحی می شود ترافیک آثار پشت اکران را نیز زیاد می کند و بودجه دولت را نیز بر باد می دهد از این رو امیدوارم دیگر هیچ یک از مراکز دولتی هیچ کمک مالی برای تولید آثار نداشته باشند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: سینمای امروز ایران نیازمند آن است که تنها تهیه کنندگان و سرمایه گذاران واقعی و بدون وابستگی به دولت در آن حضور و فعالیت داشته باشند. اگر دولت دیگر هیچ بودجه ای برای تولید آثار در اختیار سینماگران قرار ندهد سره از ناسره تشخیص داده خواهد شد و تنها سینماگران واقعی در سینما باقی خواهند ماند.

حقیقی سپس با تأکید بر اینکه یکی دیگر از معضلات مهم امروز سینمای کشور معیشت سینماگران است اظهار داشت: ما حدود ۵ هزار سینماگر بیکار داریم که وضعیت زندگی شان بسیار وخیم و بحرانی است و تاکنون هیچ تدبیری برای برون رفت آن ها از بحران کنونی صورت نگرفته است. من امیدوارم دولتمردان جدید تکلیف بیمه و تأمین معاش و مایحتاج روزانه این سینماگران را روشن نمایند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین از آنجا که ۷۰ تا ۸۵ درصد هزینه های زندگی یک شخص را مسکن تشکیل می دهد مهم است دولت تدبیری اساسی برای مسکن هنرمندان داشته باشد. ما ۱۰ هزار واحد مسکن ارزان قیمت نیاز داریم که هنرمندان در تمامی رشته های هنری از جمله سینما، تئاتر، موسیقی، تجسمی و... بتوانند با اقساط بلندمدت صاحب مسکن شوند.

این تهیه کننده سینما در خاتمه این گفتگو افزود: ۱۰ هزار مسکن آنچنان زیاد نیست که نظام جمهوری اسلامی ایران نتواند آن را تأمین کند. مسئولان باید با این کارها نشان دهند که برخلاف دولتمردان قبلی به هنرمند به مثابه ابزار نگاه نمی کنند و تنها قرار نیست با آن ها عکس یادگاری بگیرند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.