دوشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹

۸ سال بی تدبیری در حوزه سینمای مستند/۴

عوض پور: مدیران جدید سینمایی باید شخصیت را به سینمای مستند برگردانند! / آثار مستند نیازمند اکران در سراسر کشور هستند

فرود عوض پور

سینماپرس: فرود عوض پور مستندساز در خصوص ۸ سال بی تدبیری در حوزه سینمای مستند در دولت تدبیر و امید گفت: بنده امیدوارم مدیران جدید سینمایی باید شخصیت را به سینمای مستند برگردانند چرا که متأسفانه سال ها است سینمای مستند به واسطه بسیاری اتفاقات جایگاه و شخصیت واقعی خود را از دست داده و با توجه به اهمیتی که این گونه مهم سینمایی دارد بایستی همه دست در دست هم بدهند و مجدداً شخصیت و وجهه واقعی این سینما را بازگردانند.

کارگردان مستندهای «۲۲/۲۲» و «هفت کوه مراد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده معتقدم برای آنکه بتوانیم نگاهی منصفانه به معضلات و مشکلات سینمای مستند در کشورمان داشته باشیم بایستی به ۲ سال قبل بازگردیم چرا که در این ۲ سال اخیر شیوع و گسترش ویروس منحوس کرونا در سراسر دنیا تمامی کارها را دچار لختی کرده و به تبع سینمای مستند هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی ادامه داد: اگر این ۲ سال اخیر را نادیده بگیریم متوجه می شویم که معضل اصلی سینمای مستند در کشورمان از ۲ ناحیه است؛ اولین معضل مباحث مالی است که متأسفانه مدیران سینمای مستند آنطور که باید برای تولید این آثار هزینه نمی کنند و همین مسأله باعث می شود تا بسیاری از پروژه های عظیم مستند نتوانند به تولید برسند.

عوض پور سپس با بیان اینکه آثار مستند نیازمند اکران در سراسر کشور هستند متذکر شد: یکی دیگر از معضلات مهم و اساسی ما بحث اکران و نمایش آثار مستند است. با اینکه ما در سینمای مستند فیلم های خوب بسیاری داریم که در جشنواره ها و یا نمایش های خصوصی با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان مواجه می شوند، مدیران سینمایی هرگز حمایتی برای اکران عمومی و گسترده این آثار نمی کنند.

این سینماگر تأکید کرد: متأسفانه در خصوص سینمای مستند همواره این پیش داوری وجود دارد که مخاطب از آن استقبال نمی کند در صورتی که این پیش داوری از اساس غلط است چرا که ما در جشنواره هایی مانند سینماحقیقت و یا فجر شاهد هستیم که اکران آثار مستند با استقبال قابل توجهی از سوی مخاطبان روبرو می شوند و یا در جشنواره های جهانی مردم له له می زنند که این فیلم ها را تماشا کنند.

وی ادامه داد: پس مشکل از جای دیگری است؛ اگر این آثار درست توزیع شوند و مدیران سینمایی برای آن ها تبلیغات گسترده انجام دهند آثار مستند نیز مانند سایر فیلم های سینمای داستانی می توانند مخاطب را به سالن های سینما بکشانند.

عوض پور در همین راستا اظهار داشت: پرسش بنده از مدیران سینمایی این است که چرا برای فیلم های برگزیده سینمای مستند در جشنواره های متعدد سینمایی اکران عمومی گذاشته نشد تا همه ببینیم که فیدبک اکران آن ها چگونه است؟

این مستندساز در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: من امیدوارم مدیرانی که به زودی اداره امور فرهنگی و سینمایی کشور را در دست می گیرند حداقل در شهرهای بزرگ کشور سالن هایی را تنها به اکران آثار مستند اختصاص دهند تا ان شاالله از این رهگذر بتوانیم شاهد افزایش چشمگیر میزان مخاطبان این گونه مهم سینمایی باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.