سه‌شنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷

انتظارات هنرمندان از رئیس جمهور در حوزه فرهنگ و هنر/۱۴

پارسا: سینما نیازمند تبیین یک استراتژی و خط مشی مشخص، ثابت و لازم الاجرا است/ انبوه جشنواره های خنثی و بودجه بربادده باید تعطیل و هزینه آن ها صرف سالن سازی در کشور شود

حماسه پارسا

سینماپرس: حماسه پارسا کارگردان سینما در پی برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص انتظارات خود از رئیس جمهور در حوزه فرهنگ و هنر گفت: سینمای امروز ایران از نظر فنی، کیفی، محتوایی، مادی و... افتضاح مطلق است!؛ سینما نیازمند تبیین یک استراتژی و خط مشی مشخص، ثابت و لازم الاجرا است تا دیگر شاهد تولید انبوه فیلم های سخیف و سرشار از شوخی های رکیک جنسی یا نشان دادن افراد لاابالی و معتاد و فاحشه در فضاهای تیره و خاکستری نباشیم و بتوانیم با قهرمان سازی الگوهای مناسبی را به افراد جامعه به ویژه نسل جوان معرفی کنیم.

کارگردان فیلم سینمایی «چهارشنبه خون به پا می شود» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: علیرغم تمامی شانتاژهای رسانه ای، شلوغ کاری ها و شوآف ها سینمای ایران امروزه جز ضرر هچی چیز دیگری ندارد حالا جالب است که با این میزان ضرر و زیان بسیاری افراد مرتباً مشغول کار هستند و فیلمسازی می کنند چرا که رانت ویژه ای در اختیارشان است!

وی ادامه داد: بی تردید بخش خصوصی رانت ندارد، ممکن است بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری برای تولید یک اثر باشد اما پول بی حساب و کتاب ندارد که بخواهد ضرر بدهد و اگر ببیند بعد از تولید یک فیلم آن اثر در اکران شکست بخورد یا به اکران نرسد محال است دیگر حاضر به ریسک سرمایه گذاری در سینما باش اما بخش دولتی که پول های بی حساب و کتاب در اختیار دارد به برخی افراد که جزو نورچشمی ها و خودی های شان هستند رانت های ویژه می دهد و آن ها هم بدون اینکه هیچ خروجی از اثرشان بیرون بیاید مرتب کار می کنند!

پارسا سپس با تأکید بر اینکه مهمترین معضل امروز سینمای کشور بی عدالتی است اظهار داشت: تا زمانی که عدالت در سینما جاری نشود اوضاع این حوزه هرگز بهبود پیدا نخواهد کرد. واقعاً برای من جای سوأل است که چطور برای یک فیلمنامه خاص یک تهیه کننده می تواند مجوز بگیرد و تهیه کننده دیگر نمی تواند؟ فیلمنامه مگر یکی نیست چطور یکی این رانت را در سازمان سینمایی دارد که تا فیلمنامه ای می برد سریع به وی مجوز می دهند و اگر شخص دیگری برود همان فیلمنامه را مردود اعلام می کنند؟

این سینماگر تصریح کرد: اینکه برخی مدیران سینمایی روی اشخاص نظر می دهند کاری به شدت دور از انصاف، عدالت، عقلانیت و منطق است. من امیدوارم در دولت جدید با درایت آیت الله رئیسی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی ک دفترچه برای سینما منتشر شود که در آن چارچوب ساخت فیلم ها و خطوط قرمز به صورت شفاف نوشته شده باشد. این اتفاق می تواند تکلیف همه سینماگران را با سینما روشن کند چرا که بعد از آن همه می دانند باید بر اساس چه رویکردی مبادرت به تولید فیلم کنند. اگر این اتفاق نیک رخ بدهد دیگر باندبازی و رفیق بازی و زدوبند در سازمان سینمایی هم از بین خواهد رفت و برخی افراد نمی توانند با رانت مبادرت به تولید فیلم کنند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو وجود انبوه جشنواره های بی هویت، خنثی و بی بازده سینمایی را یکی از نقاط اصلی ضعف سینمای ایران برشمرد و در این باره متذکر شد: انبوه جشنواره های خنثی و بودجه بربادده باید تعطیل و هزینه آن ها صرف سالن سازی در کشور شود. این بسیار تأسف برانگیز است که ما در بسیاری از شهرهای باعظمت مان حتی یک سالن سینما نداریم اما مدیران سینمایی با شوآف بودجه های چندین میلیاردی برای جشنواره های بی هویت در اوضاع اسفبار اقتصادی صرف می کنند.

پارسا تصریح کرد: تردید نکنید که این پول هایی که شما از برگزاری این جشنواره ها سر سفره های تان می برید حلال نیست چرا که جشنواره های تان بی بازده است و هیچ خروجی ندارد.

کارگردان سریال خانگی «اکازیون» سپس خواستار توجه ویژه مدیران سینمایی دولت جدید به مسأله محتوای آثار شد و در این باره خاطرنشان کرد: فیلمنامه هایی که امروزه در سینمای ایران تولید می شوند اغلب فاقد خلاقیت و نوآوری هستند و فیلمنامه نویسان بیشتر به کپی کاری از روی فیلم های یکدیگر یا آثار مطرح سینمای جهان روی آورده اند. این اتفاق در صورتی است که سینما باید همواره چند قدم جلوتر از جامعه گام بردارد و باید بتواند سال های آتی را پیش بینی کند.

این کارگردان سینما در خاتمه این گفتگو افزود: سینما نباید از مردم عقب تر بایستد و مدیران سینمایی دولت جدید باید بدانند اگر بخواهند با همان روش و منش قبلی ها جلو بروند تا ۵ سال آینده در کشورمان چیزی به نام سینما نخواهیم داشت چرا که این موج فیلم های پوچ و نازل مردم را به شدت دلزده کرده، مردم سینمایی را دوست دارند که در آن قهرمان وجود داشته باشد، قصه روایت شود اما امروز فیلم های ما سرشار از یأس و ناامیدی و تلخی و سیاهی شده که باید این کار خطا اصلاح شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.