دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹

امیرحسین شریفی:

سینما قانون مدون ندارد/قانون سینما در واقع سلیقه سازمان سینمایی‌ست

امیرحسین شریفی

سینماپرس: امیرحسین شریفی گفت: سینما باید از باند بازی خارج شود و سازمان سینمایی توسط فردی از بدنه خود سینما که به مسائل آن اشراف دارد، اداره شود.

به گزارش سینماپرس، این تهیه‌کننده سینما در برنامه «سلام تهران» که از شبکه پنج سیما پخش شد، درباره مسئله سینما و اینکه چرا برخلاف هشت سال پیش در مناظرات انتخاباتی هیچ اشاره‌ای به سینما نشد، اینطور توضیح داد: متاسفانه این‌ها اگر بتوانند سینماها را تعطیل می‌کنند. هشت سال پیش که حسن روحانی آمد، جلسه‌ای با اصناف مختلف سینما ترتیب و قول داد از سینمای ملی و تولید فیلم‌های ارزشی حمایت خواهد کرد. اما هیچ اتفاقی نیفتاد. ما در سینمای ایران فقط حرف شنیده‌ایم و هیچ کس عمل نکرده است.

«امیرحسین شریفی» در خصوص سازمان سینمایی این‌گونه ادامه داد: هر کسی که آمده با باند بازی، فامیل و آشنای خودش را در بخش‌های مختلف و خانه سینما قرار داده است. سینما برای سینماگر نیست. اکثر سینماگران مشکل معیشتی دارند و فاقد بیمه بی‌کاری و اجتماعی اند. هیچ بحثی از هنر و سینما در مناظرات نشد. سینما یک بحث فراموش و تعطیل شده است. من در دهه هفتاد ده فیلم در سینمای دفاع مقدسی داشتم و اوضاع بهتر بود. اکنون فقط ۱۵درصد از هنرمندان وضع خوبی دارند و باقی آن‌ها بی‌کارند.

این تهیه کننده باسابقه درباره اولویت سینما برای اصلاح را این‌گونه شرح داد: سینما باید از باند بازی خارج شود و سازمان سینمایی توسط فردی از بدنه خود سینما که به مسائل آن اشراف دارد اداره شود. برای بیمه بی‌کاری و اجتماعی و معیشت هنرمندان فکری شود. هر دولتی که سر کار می‌آید باید بگوید برای این مسائل چه برنامه‌ای دارد.

وی در خصوص دوره ریاست سیف‌الله داد و جواد شمقدری بر سازمان سینمایی که از سینماگران استفاده شد، اینطور گفت: نمی‌گویم صد در صد، اما هفتاد درصد مؤثر بودند، ولی دل‌خواه همه سینماگران و هنرمندان نبود. اشکال آن دوره حضور اطرافیان این مدیران در کنارشان بود که سینما را یک‌دست کرده بود و تنوع وجود نداشت.

شریفی در ادامه اینطور خاطر نشان کرد: این دوره فیلم‌های خوبی تولید شد ولی تنوع وجود نداشت. سینما مانند غذا خوردن است و باید در آن تنوع وجود داشته باشد و از ژانرهای مختلف اثر تولید شود.

وی درباره اینکه اوضاع کنونی ناشی از سلیقه‌گرایی مدیران است یا جهت‌گیری فیلم‌ساز، اینگونه پاسخ داد: فقط سلیقه‌ای‌ست چون سینما قانون مدون ندارد. قانون سینما در واقع سلیقه سازمان سینمایی‌ست. فیلم‌هایی بوده که در یک معاونت سینمایی ساخته شده و مجوز پخش نگرفته و در معاونت بعدی مجوز پخش گرفته و اکران شده و با استقبال هم مواجه شده است. مشکل سینمای ایران سلیقه‌ای عمل کردن است و هر دولتی هم که آمده قول داده و عمل نکرده. سینمای ایران هیچ وقت دلخواه ما نبوده است.

شریفی درباره دیداری که با مقام معظم رهبری داشته این‌طور بیان داشت: خدمت مقام معظم رهبری که رسیدیم ایشان گفتند دوربین‌ها خاموش شود و ما حرف‌مان را بزنیم. این صحبت‌ها بسیار دلنشین بود و ایشان سینما را خیلی خوب می‌شناختند. ولی متاسفانه فرمایشات ایشان خارج از جلسه با سانسور گفته می‌شود.

این تهیه کننده در خصوص اینکه سانسور از کجا ناشی می‌شود در حالی که رؤسای جمهور هم خودشان را علاقه‌مند به سینمای ارزشی و ملی می‌دانند، گفت: مشکل همان عملکرد سلیقه‌ای‌ است که منجر به سانسور می‌شود.

او در پایان درباره اینکه آیا قدرت این‌ افراد بیش از شخص رئیس جمهور و معاون سینمایی هست اینطور شرح داد: این‌ها قدرت بیشتری ندارند اما آزادی عمل دارند و همین باعث عملکرد سلیقه‌ای‌ می‌شود و اینکه سیاست‌گذاری کلی در هیج دوره‌ای وجود نداشته و به نظر من وجود هم نخواهد داشت. سینما یا باید قانون مدون داشته باشد و یا تعطیلش کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.