دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳

انتظارات هنرمندان از رئیس جمهور در حوزه فرهنگ و هنر/۳

صباغ زاده: مدیران فرهنگی دولت آقای روحانی ۴ دهه زحمت هنرمندان را به باد دادند/ آقای رئیس جمهور! سینما از بین رفته برای احیای آن مدیری برخاسته از دل هنرهفتم بگمارید

مهدی صباغ زاده در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی ایتالیا ایتالیا

سینماپرس: مهدی صباغ زاده تهیه کننده و کارگردان سینما در پی برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص انتظارات خود از رئیس جمهور در حوزه فرهنگ و هنر گفت: مدیران فرهنگی دولت آقای روحانی ۴ دهه زحمت هنرمندان را به باد دادند؛ در این ۸ سال به هنر و هنرمند هیچ اهمیتی داده نشد، مقوله فرهنگ و هنر رسماً فراموش شد و دست اندرکاران این حوزه به حاشیه رانده شدند این در حالی است که انقلاب اسلامی انقلابی فرهنگی بود و ما هنرمندان ۴۳ سال است بدون پشتوانه و حمایت جدی با تمام سختی ها کنار آمده و تلاش کرده ایم وظیفه خودمان را در حوزه فرهنگ و هنر به درستی به ثمر برسانیم اما اینک در این وانفسایی که معضلات شدید از هر سو ما را تهدید می کند نیاز به حضور مدیرانی دلسوز و دغدغه مند داریم که به فکر پست و میز و مقام شان نباشند و بتوانند عرصه فرهنگی و هنری کشور را در مسیر درست به پیش ببرند.

کارگردان فیلم های سینمایی «خاک و آتش» و «خانه کاغذی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: عرصه فرهنگی و هنری کشور بالاخص سینما امروزه سرشار از معضلات و مشکلات ریز و درشتی است که از هر سو ما را به شدت تهدید می کنند. بزرگان کشور بارها به اهمیت حوزه مهم فرهنگ و هنر اشاره کرده اند اما دولت ها همواره توجه شان تنها معطوف به مسائلی نظیر حوزه اقتصادی، تحریم ها و... بوده است در صورتی که اهمیت حوزه فرهنگ و هنر بسیار بالاتر از مسائل اقتصادی و... است.

وی ادامه داد: حوزه فرهنگ و هنر به ویژه سینما مجموعه بسیار عظیم و کارآمدی است که می تواند برای کشور در زمینه های مختلف اعم از فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، علمی، نظامی و... دستاورد به همراه داشته باشد. متأسفانه دولتمردان همواره اهمیت سینما را فراموش می کنند و این در حالی است که اغلب کشورهای دنیا امروزه تنها با تکیه بر سینما اهداف خود را در سایر حوزه های موردنظرشان دنبال می کنند.

صباغ زاده با بیان اینکه سینما رسانه ای با اهمیت است که می تواند از طریق فیلم جریانات سیاسی، فرهنگی و... را به سایر کشورهای دنیا انتقال دهد اظهار داشت: دولتمردان نباید از اهمیت سینما بیش از این غافل شوند اما متأسفانه ما همواره شاهدیم که سینما و به طور کل حوزه فرهنگ و هنر همواره مورد بی مهری قرار می گیرند.

این سینماگر سپس با اشاره به بحران کرونا در کشور متذکر شد: نزدیک ۲ سال است که از ورود و گسترش ویروس کرونا به کشور می گذرد در این مدت سینماگران بیش از سایر اقشار از کرونا آسیب دیدند اما آقای روحانی و دولتمردان شان هیچ توجهی به وضعیت اسفبار سینما و سینماگران نداشتند و حتی یک بار از خود سوأل نکردند که ما چطور باید نان خود را در این وانفسای تعطیلی سینماها به دست بیاوریم؟

تهیه کننده فیلم های سینمایی «ایتالیا ایتالیا» و «چه پر ستاره بود شبم» خاطرنشان کرد: تنها هنر مسئولان در این ۲ سال این بود که مبلغ ناچیز یک و نیم میلیون تومان را به حساب هنرمندان واریز کردند که حتی مخارج یک ماه زندگی آن ها هم نمی شود! من امیدوارم شخص آقای رئیس جمهور و وزرا و دولتمردان جدید با تفکر و سیاست غلط مدیران دولت های یازدهم و دوازدهم کشور را اداره نکنند و با تفکر و سیاست جدید بتوانند خونی تازه در رگ های کشور و به ویژه رگ حوزه فرهنگ و هنر تزریق نمایند.

وی در همین راستاخطاب به رئیس جمهور جدید گفت: آقای رئیس جمهور! سینما از بین رفته برای احیای آن مدیری برخاسته از دل هنرهفتم و کاربلد را به کار بگمارید؛ جریان فرهنگی مهم است. باید کسی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی بیاید که درد سینما و هنرمندان را بشناسد، این شخص باید برآمده از دل اهالی سینما باشد، باید سینما را بشناسد درد سینماگران را بداند، باید تخصص و مهارت داشته باشد، ما افراد حرفه ای در سینما کم نداریم و دیگر نباید شاهد این اتفاق باشیم که دوستان و قوم و خویش های مدیران برای پست های کلیدی در حوزه فرهنگ و هنر و سینما به کار گرفته شوند.

صباغ زاده در خاتمه اظهاراتش افزود: سینما در حال حاضر در آستانه مرگ کامل است و اگر تدبیر ویژه ای ظرف ماه های پیش رو برای احیای این هنر-صنعت نشود به زودی شاهد از بین رفتن کامل آن خواهیم بود؛ این اتفاق برای ما که ۴۳ سال است در نظام جمهوری اسلامی ایران برای رشد و تعالی حوزه فرهنگ و هنر زحمت کشیده ایم اما امروز در مخارج زندگی خودمان لنگ مانده ایم بسیار دردآور است و امیدوارم آقای رئیس جمهور با انتخاب های درست و شایسته شان بتوانند نور امید را در قلب های ما روشن کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.