شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری:

با ارائه بسته تشویقی و حمایتی قصد داریم صاحبان آثار را مجاب کنیم که با یک منطق اقتصادی حاضر شوند فیلم‌هایشان را اکران کنند

حمیدرضا جعفریان

سینماپرس: رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری با حضور در برنامه شهرفرنگ، درباره برنامه‌های حوزه هنری برای حمایت از اکران صحبت کرد.

به گزارش سینماپرس، حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری، روز جمعه ۲۱ خردادماه، با حضور در برنامه "شهر فرنگ" شبکه خبر پیرامون بازگشت رونق به سینماها در دوره بازگشایی مجدد سینماها توضیحاتی را ارائه داد.

جعفریان در ابتدا درباره وضعیت دخل و خرج و بازگشایی سالن‌های حوزه هنری در شرایط فعلی، عنوان کرد: در یک سال و نیم اخیر، فضای سینما فضای رکود را تجربه و تحمل کرد، منتها حوزه هنری از گذشته با تعداد صندلی‌ها و سالن‌هایی که داشته، به عنوان یکی از بزرگترین سینماداران کشور بوده که با یک نگاه ماموریتی، در این عرصه حضور خوبی داشته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۴۵ پرده سالن در اختیار حوزه هنری است که به تازگی چندین سالن هم به آن اضافه شد و در حال افتتاح هستند. انشاالله تا انتهای امسال در فاز یک توسعه که دوستان ما در موسسه "بهمن سبز" برنامه آن را داشتند، به حدود ۱۸۳ سالن هم خواهد رسید.

این مدیر سینمایی، در پاسخ به این سوال که در حال حاضر سالن‌های حوزه هنری، امکان نمایش فیلم دارند یا خیر؟ بیان کرد: بله. هم اکنون سالن‌ها با همان برنامه همیشگی در تمام کشور فعالیت دارند و طبق ضوابط ستاد مقابله با کرونا، چون سینماها به گروه مشاغل ۲ منتقل شدند، تقریبا شهرها شرایط پایداری را سپری می‌کنند و سینماهای شهرهای مختلف حوزه هنری باز هستند.

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری، درباره عدم اعتماد تهیه کننده‌ها برای پخش فیلم هایشان در سالن‌های سینما با توجه به کم رونق شدن سالن‌ها، گفت: ما در بخش توزیع، آسیب‌شناسی‌هایی کردیم که علت این رکود و عدم رونق سینما، ۳ ریشه دارد که یکی از بحث‌های آن، نگرانی و ترس مخاطبان و مردم از فضای بسته است که با تزریق واکسن کرونا، به زودی این نگرانی برطرف خواهد شد.

او ادامه داد: دلیل بعدی، بحث تبلیغات و ترویج است که عمدتا بار اصلی را در فضای سینمایی کشور، سازمان صداوسیما به عهده داشت که در یک سال و نیم اخیر خیلی کم رنگ‌تر شده است و مانع سوم و اصلی حال حاضر کم رونقی سینما، نگرانی یا ترس صاحبان اثر از دیده نشدن فیلم‌هایشان است که اگر ما صاحبان فیلم‌ها را حمایت کنیم که آثارشان را برای اکران بیاورند، این‌مانع برطرف می‌شود که در نهایت با همکاری صداوسیما، بتوانیم به رونق سینما کمک کنیم.

جعفریان همچنین به ارائه بسته تشویقی و حمایتی حوزه هنری به صاحبان آثار اشاره کرد و گفت: با ارائه این بسته، قصد داریم صاحبان آثار را مجاب کنیم که با یک منطق اقتصادی، حاضر شوند فیلم‌هایشان را اکران کنند. این طرح مبتنی بر سرمایه در گردش است که اگر مشارکت سازمان سینمایی ارشاد هم باشد، حوزه هنری با حسن نیت قصد دارد که این اتفاق را رقم بزند.

وی درباره جزئیات این بسته‌های حمایتی عنوان کرد: ما روی عدالت، رقابت و تامین سرمایه در گردش اولیه تمرکز داریم و نسبت به مجموع ظرفیت‌هایی که وجود دارد، یک بسته پیشنهادی به هر فیلم ارائه می‌کنیم و مبتنی بر آن قرارداد اقتصادی بسته خواهد شد. تاکنون ۵ فیلم برای اکران و بهره مندی از این بسته‌های حمایتی انتخاب شده اند که بزودی آماده اکران می‌شوند.

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری، در پاسخ به این سوال که با توجه به رویکرد عدالتی و رقابتی آیا در دوره جدید، شاهد عدم نمایش برخی فیلم‌ها توسط حوزه هنری هستیم یا خیر؟ گفت: دغدغه همه ما در سازمان سینمایی حوزه هنری رونق سینماست و اتفاقا در نقطه مقابل به دنبال تامین محتوا برای سینما هستیم. به نظر بنده طرح این مباحث در این شرایط یک رهزن است و اساسا مسئله ما نیست. من فکر می‌کنم بخش عمده‌ای از اتفاقاتی که در گذشته پیرامون موضوع تحریم افتاده، حواشی رسانه‌ای بوده است که برای بعضی‌ها جذاب بوده تا فیلم هایشان بیشتر دیده شود. اما ما در دوره جدید حوزه هنری خود را همگام و هم راستا با سازمان سینمایی وزارت ارشاد در این زمینه می‌دانیم و معتقدیم هرگونه اصلاح یا نظری در خصوص محتوا می‌بایست در مرحله صدور پروانه نمایش فیلم‌ها تجمیع شود تا دیگر استاندارد دوگانه رخ ندهد.

وی درخصوص تداوم طرح‌های تشویقی، امثال نیم‌بها شدن بلیت سینماها، طرح "سینما ماشین" یا پخش شدن مسابقات ورزشی در سینماها، نیز بیان کرد: بعضی از این طرح‌ها که ارائه شد، با موفقیت روبرو نشد و برخی نیز کمک کننده بود. در عین حال حوزه هنری تصمیم به ارائه طرح جدیدی گرفت تا مسئله ترغیب صاحبان فیلم به نمایش اثر خود را به صورت کلان حل کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.