شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸

مدیر تأمین شبکه چهار سیما:

احترام به سلیقه مخاطب برای ما اهمیت دارد برای همین هر فیلمی را انتخاب نمی‌کنیم/معتقدیم اگر اثری دارای ممیزی زیادی است، اصلاً نباید پخش شود

شبکه چهار سیما

سینماپرس: رویکرد تخصصی شبکه ۴ به سینما باعث شده است آثار روز سینمای جهان همراه با تحلیل و نقد در اختیار مخاطبان قرار گیرد

به گزارش سینماپرس، سینمای جهان مخاطبان زیادی در ایران دارد. علاقه‌مندان تلاش می‌کنند از راه‌های مختلف به تماشای فیلم‌های برتر و جدید سینما بنشینند، با این حال تماشای فیلم همراه با ارائه تحلیل مکملی برای نمایش فیلم در رسانه‌ای چون تلویزیون است. شبکه ۴ سینما چند سالی است شروع به پخش بهترین‌های سینمای جهان کرده و جالب این است که در کنار پخش فیلم به تحلیل آن نیز می‌پردازد؛ موضوعی که سال‌هاست در دیگر شبکه‌های تلویزیونی به فراموشی سپرده شده است. جواد رضایی، مدیر تأمین شبکه ۴ سیما در گفت‌وگو با «جوان» از سیاست این شبکه در پخش آثار مهم سینمای جهان می‌گوید.


به نظر می‌رسد شبکه ۴ در نمایش فیلم هم به دنبال مخاطب نخبه است!
رویکرد شبکه ۴ در نمایش فیلم‌های سینمایی از بدو تأسیس این شبکه تا امروز تغییر نکرده و آن پخش فیلم‌های شاخص سینما، در کنار تفسیر و تحلیل فیلم در قالب برنامه‌های تخصصی است. این شبکه ابتدا برنامه «سینما ۴» را داشت و پس از آن برنامه‌های «ساعت سینما» و «فیلمخانه» به وجود آمدند. سیاست شبکه نیز این است که حداقل در هفته دو فیلم شاخص و جدید سینما، یا یک فیلم جدید به همراه بازپخش آثار مطرح سینمایی جهان را داشته باشد.


انتخاب فیلم برای پخش و تحلیل بر اساس چه معیارهایی انجام می‌شود؟
مهم‌ترین شاخصه مدنظر ما محتوا و ژانر فیلم است. شبکه ۴ برخلاف دیگر شبکه‌های تلویزیون رویکرد تخصصی به سینما دارد.


چه ژانرهایی برای شما اولویت دارد؟
اغلب تلاش می‌شود ژانرهای تاریخی، بیوگرافی، علمی و تخیلی و حتی ژانر وحشت باشد تا دیگر ژانرهای سینمایی! نکته بعدی نیز نام فیلمساز است، ما در آثاری که انتخاب می‌کنیم به اینکه سینماگر صاحب سبک باشد نگاه ویژه‌ای داریم. بسیاری از آثار نیز متعلق به سینمای تجاری نیست. اکنون به دنبال پخش فیلم «نوماد لند» بهترین فیلم اسکار و فیلم «کپی برابر اصل» عباس کیارستمی هستیم.

یعنی صرف پر کردن آنتن مدنظر نیست!
احترام به سلیقه مخاطب برای ما اهمیت دارد برای همین هر فیلمی را انتخاب نمی‌کنیم. فیلم‌ها باید حرفی برای گفتن داشته باشد. ما برای فیلم‌های انتخابی نیز جهت آماده‌سازی پخش، وقت و هزینه صرف می‌کنیم.
درباره هزینه آماده‌سازی بیشتر توضیح می‌دهید.
رویکرد ما این است که کمترین خدشه ممکن به اصالت فیلم وارد شود، مثلاً در فیلم «۱۹۱۷» ساخته «سم مندس» که برداشت‌های بلند به نوعی در کنار هم قرار گرفته‌اند که گویا فیلم هیچ «کات» نمی‌خورد، شبکه ۴ به احترام مخاطبان و حفظ این ویژگی هزینه بالایی برای «روتسکوپی» (نوعی ممیزی پوشش‌ها در فیلم) پرداخت کرد. برای ممیزی هم تلاش می‌کنیم فقط صحنه‌های غیراخلاقی حذف شود و باقی سکانس‌های مورد نیاز با تدوین و جلوه‌های ویژه قابل پخش شود.

پس احتمالاً از آباژور در فیلم‌ها زیاد استفاده می‌کنید؟
نه آنقدرها هم آباژور استفاده نمی‌کنیم، ولی معتقدیم اگر اثری دارای ممیزی زیادی است، اصلاً نباید پخش شود. این طور هم به اصالت فیلم خدشه وارد نمی‌شود و هم مخاطب با اثری که دستکاری زیادی در آن شده مواجه نخواهد شد.


چه فیلم‌هایی برای اولین بار از طریق شبکه ۴ پخش شده است؟
فیلم‌های زیادی بوده، در همین ماه‌های اخیر مثلاً «مرد ایرلندی» (مارتین اسکورسیزی)، «تِنِت» (کریستفور نولان)، «استیوجابز» (آرون سورکین)، «بروکلین بی‌مادر» (ادوارد نورتون)، «پُست» (استیون اسپیلبرگ)، «منک» (دیوید فینچر) و همچنین «نومادلند» (کلویی ژائو) که در دستور پخش است.


در مورد فیلم‌های ایرانی نیز چنین نگاهی برای دیده شدن آثار فاخر وجود دارد؟
بله، همان نگاه و سختگیری را داریم. ما برای اولین بار نسخه «اچ‌دی» فیلم «باشو غریبه کوچک» (بهرام بیضایی) و «آن سوی آتش» (کیانوش عیاری) را پخش کردیم. «بدون تاریخ، بدون امضا» (وحید جلیلوند) را هم به زودی پخش خواهیم کرد.


درباره فیلم‌های خارجی آیا حق پخش از سوی صداوسیما پرداخت می‌شود؟
این موضوع را بهتر است بچه‌های اداره کل تأمین برنامه سیما جواب دهند، ولی فکر می‌کنم آنها تمام تلاششان را برای خرید حق پخش فیلم‌ها انجام می‌دهند.


لیست فیلم‌های خارجی‌تان پر از آثار مطرح است، آیا شبکه‌های دیگر از این انتخاب‌ها ناراحت نمی‌شوند؟
نمی‌شود به این شکل گفت، بالاخره دیگر شبکه‌ها هم فیلم‌هایی سینمایی پخش می‌کنند که در ژانرهایی مثل کمدی، اکشن و ماجراجویانه ساخته شده است. دیدن این آثار برای مخاطب عامه خوشایند است، بالاخره فیلم‌های هندی و کره‌ای، مخاطب خود را دارد و فکر نمی‌کنم شبکه‌ای از داشتن آن مخاطب ناراضی باشد، البته ما یک همپوشانی با شبکه یک برای پخش فیلم داریم.


سال‌هاست تلویزیون از برنامه‌های تحلیلی سینما خالی شده، به نظرم «فیلمخانه» بازگشتی است به دورانی که تلویزیون برای مخاطب فیلم‌ها وقت می‌گذاشت و فقط فیلم پخش نمی‌کرد!
یکی از سخت‌ترین کارهای ما پخش فیلم همراه با تحلیل و نقد است. برنامه‌های تخصصی است و ارائه تحلیل مناسب و آماده‌سازی فیلم‌های جدید، انرژی زیادی می‌خواهد.


درباره زمان پخش فیلم‌ها نیز توضیح دهید.
ما هر هفته دو پخش فیلم داریم. روزهای پنج‌شنبه و جمعه، ساعت ۲۰:۳۰ بعد از اخبار شبکه ۴، پخش فیلم داریم. یکی از سختی‌های دیگر ما تنظیم مناسبت‌ها و رویدادهای تقویمی با پخش فیلم‌هاست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.