سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳

۸ سال بی تدبیری در سینمای کودک و نوجوان/۲

بهبودی فر: سینمای کودک و نوجوان ۸ سال جهنمی را تجربه کرد/ برگزاری جشنواره فیلم کودک تنها برای نانی است که به سفره برخی افراد خاص می رساند!

 رحیم بهبودی فر

سینماپرس: رحیم بهبودی فر کارگردان سینما در خصوص ۸ سال بی تدبیری مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید در حوزه سینمای کودک و نوجوان گفت: سینمای کودک و نوجوان ۸ سال جهنمی را تجربه کرد؛ در این ۸ سال مدیران و مسئولان سینمایی گور سینمای کودک را با دستان خود کندند و از این سینما جز ویرانه ای باقی نگذاشتند؛ البته نه تنها سینمای کودک و نوجوان که کلیت هنرهفتم و مقوله فرهنگ و هنر در کشور به صورت ریشه ای نابود شد؛ همین مسأله باعث می شود تا بنده به دلیل اینکه برای ریاست جمهوری آقای روحانی تبلیغ می کردم و به اطرافیانم اصرار داشتم که به ایشان رأی بدهند نادم و پشیمان شوم و از همه حلالیت بطلبم!

کارگردان فیلم های سینمایی «آدم آهنی» و «هشتگ» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نقصان ها در حوزه فرهنگ و هنر کشور ما ریشه ای است؛ سیستمی که آقای روحانی به سینما آورد از بنیان غلط بود. شورایی که آقای ایوبی به عنوان «شورای راهبردی سینمای کودک و نوجوان» راه اندازی کرد هیچ دستاوردی نداشت. بنده خودم عضو این شورا بودم که بعد از چند سال منحل شد.

وی ادامه داد: بعد از انحلال شورای راهبردی سینمای کودک و نوجوان ما مرکز توسعه سینمای کودک را تشکیل دادیم که بنده در آنجا هم عضو شدم اما در این سال ها به تنها چیزی که پرداخت نشد مسأله فرهنگ و هنر بالاخص سینمای کودک بود.

بهبودی فر با بیان اینکه سال ۱۳۹۲ بنده برنده بهترین فیلم جشنواره کودک برای ساخت «آدم آهنی» شدم و بعد از آن فیلمم اکران شد؛ اما به محض تغییر وزیر ارشاد هیچ اتفاق مثبتی رخ نداد! نه مرکز توسعه سینمای کودک برای ما کاری کرد نه شورای راهبردی سینمای کودک و نوجوان توانست قدمی هرچند کودک برای اعتلای این سینما بردارد.

این سینماگر سپس با انتقاد شدید از هدرکردن بودجه های هنگفتی از بیت المال برای برگزاری جشنواره بی خاصیت و بی بازدده کودک و نوجوان اظهار داشت: برگزاری جشنواره فیلم کودک تنها برای نانی است که به سفره برخی افراد خاص می رساند و الا همه ما به خوبی می دانیم که این رویداد بی خاصیت است و هیچ بازده و دستاورد مثبتی به ویژه طی سال های اخیر نداشته و ندارد.

وی تصریح کرد: عده ای در سینمای ایران حضور دارند که ارتزاق و گذران زندگی شان در گرو برگزاری همین رویدادهای خنثی و بی هویت است در واقع چند نفری ذی نفع هستند که از بودجه اختصاص داده شده به جشنواره ها نان بخورند و برای شان فقط همین نان مهم است و به همین علت دست به برگزاری جشنواره هایی می زنند که هیچ دستاوردی ندارد.

وی در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: مدیران سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و... اصلاً تکلیف شان با خودشان روشن نیست و نمی دانند چه کار می کنند و چه مسیری را باید پیش بگیرند و به همین علت است که سینما در این سال ها رنگ مرگ به خود گرفته بود. ما در این سال ها نه شاهد اکران گسترده آثار کودک و نوجوان بودیم و نه اگر اندک آثاری اکران شدند با استقبال مردم مواجه شدند و همه این اتفاقات به دلیل فقدان سیاست گذاری صحیح و اصولی از سوی متولیان سینمای کودک و نوجوان است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.