دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶

۸ سال بی تدبیری در سینمای کودک و نوجوان/۱

براری: آقای روحانی و زیردستان شان اصلاً نمی دانند سینما را به کدام «س» می نویسند!

اسماعیل براری

سینماپرس: اسماعیل براری کارگردان سینما در خصوص ۸ سال بی تدبیری مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید در حوزه سینمای کودک و نوجوان گفت: امروزه سینمایی با عنوان سینمای کودک و نوجوان در سپهر هنرهفتم کشور وجود ندارد؛ آقای روحانی و زیردستان شان اصلاً نمی دانند سینما را به کدام «س» می نویسند و همین مسأله باعث شد در این سال ها نه تنها سینمای کودک که کلیت سینما با معضلات متعدد روبرو شود، در خصوص سینمای کودک هم صراحتاً عرض می کنم ما با یک سراب روبرو هستیم و هیچ چشم انداز امیدوارکننده ای نسبت به آینده آن وجود نداشته و ندارد و نخواهد داشت!

کارگردان فیلم های سینمایی «شهر در دست بچه ها» و «جهنم سبز» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: وقتی بخواهیم در خصوص عملکرد ۸ سال اخیر مدیران سازمان سینمایی در حوزه سینمای کودک و نوجوان صحبت کنیم به طور حتم چیزی جز انتقاد در ذهن مان نمی آید به دلیل اینکه اصلاً سینمای کودک و نوجوانی وجود ندارد. سینمای کودک کجاست؟ ما در برابر عنوان سینمای کودک که وجود خارجی ندارد یک جشنواره فیلم کودک و نوجوان داریم که همه ساله توسط بنیاد سینمایی فارابی بودجه های هنگفتی را برای برپایی آن هدر می کنیم.

وی با تأکید بر اینکه برگزاری یک دورهمی به اسم جشنواره کودک و تولید چند فیلم سفارشی نشانگر حیات سینمای کودک نیست ادامه داد: اینکه چند فیلم سفارشی توسط چند سینماگر سطح پایین تولید و در جشنواره به نمایش گذاشته شوند چه دردی از سینمای کودک و نوجوان درمان می کند؟ من نمی دانم چرا کسی جلوی این خرج کردهای هنگفت از بودجه بیت المال را نمی گیرد و همچنان این جشنواره بی بازده و بی خاصیت برگزار می شود؟

براری خاطرنشان کرد: بدترین اتفاق این است که بودجه های بیت المال تنها به افرادی خاص تعلق می گیرد و این افراد هم با هیاهو اینطور القا می کنند که سینمای کودک و نوجوان زنده است در صورتی که هیچ سینمای کودک و نوجوانی وجود ندارد.

این سینماگر متذکر شد: ما وقتی اکران فیلم های کودک را شاهد نیستیم، وقتی پس از سال ها حتی یک سالن سینمایی برای اکران این قبیل آثار در نظر گرفته نشده از چه چیزی صحبت می کنیم؟ نکته جالب آنجا است که سال ها قبل یکی از سینماهایی که پس از انقلاب مصادره شده بود را به اکران آثار کودک و نوجوان اختصاص دادند اما در همه سال ها به تعداد انگشتان دو دست در این سینما فیلم کودک اکران نشده است!

وی ادامه داد: سینمای کودک نیازمند سازماندهی است؛ امروزه ما با بی برنامگی صرف در سینمای کودک و نوجوان روبرو هستیم و این همه خرج کرد زائد در حوزه سینمای کودک و نوجوان اصلاً منطقی و معقول نیست!

براری تصریح کرد: سینمای کودک در کشور ما مجموعه ای از تناقضات آشکار است؛ این تناقضات عملاً محصول و دستاورد و دارایی ما از سینمای کودک طی سال های اخیر است. بنده بار دیگر تأکید می کنم هرآنچه ما فکر می کنیم سینمای کودک است رسماً در خیال ما است؛ سینمای کودک هیچ چیز در چنته ندارد و با این اوصاف راه به جایی نخواهد برد.

این کارگردان سینما در پایان این گفتگو هدر دادن بودجه بیت المال را برای برگزاری دورهمی با عنوان جشنواره فیلم کودک و نوجوان عملی به شدت اشتباه توصیف کرد و متذکر شد: چرا باید همه ساله شاهد هدر دادن بودجه های بیت المال برای برگزاری رویدادی بی خاصیت باشیم؟ این جشن و پایکوبی ها و دورهمی ها قرار است چه دردی از ما درمان کند؟ من امیدوارم تمامی مسئولان جلوی برگزاری این رویداد بی خاصیت را بگیرند و اجازه ندهند بیش از این بودجه های بیت المال برای رویدادی مصرف شود که در همه این سال ها هیچ عایدی برای سینمای کودک و نوجوان به دنبال نداشته است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.