چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷

حواشی یک دورهمی؛

تلاش مذبوحانه عسگرپور برای مهم جلوه دادن دورهمی فجر جهانی/ رویدادی که حتی برخی سینماگران ایرانی هم آن را به رسمیت نمی شناسند!

محمدمهدی عسگرپور و حسین انتظامی در ششمین روز سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

سینماپرس: محمدمهدی عسگرپور دبیر دورهمی که عنوان «جشنواره جهانی فیلم فجر» را با خود به یدک می کشد این روزها دست به هر تلاش مذبوحانه ای می زند تا این رویداد مضحک و بودجه بربادده را مهم جلوه دهد؛ این اتفاق در حالی است که سینماگران ایرانی جشنواره من درآوردی جهانی فجر را به رسمیت نمی شناسند و حاضر نیستند فیلم های خود را در این جشنواره رونمایی کنند که از جمله می توان به اصغر فرهادی اشاره کرد که با دهن کجی آشکار به این رویداد ضد فرهنگی، فیلم جدید خود را به جشنواره فیلم کن ارائه کرد تا ثابت کند هیاهوی پیوستن این دورهمی به فهرست «فیاپف» یک شوآف صرف است و باعث نمی شود تا سینماگران ایرانی فستیوال های مهم دنیا را رها کرده و حاضر به رونمایی آثارشان در این دورهمی باشند.

به گزارش سینماپرس مدیران جشنواره کن، روز پنجشنبه فهرست فیلم‌ های هفتاد و چهارمین دوره این رویداد معتبر سینمایی را اعلام کردند و نام فیلم «قهرمان» نهمین ساخته اصغر فرهادی در این میان به چشم می خورد.

این اتفاق در حالی که مدیران سازمان سینمای و دست اندرکاران برگزاری دورهمی جهانی فجر با شانتاژ رسانه ای قصد داشتند پیوستن این رویداد به فهرست «فیاپف» را مهم جلوه دهند، بار دیگر ثابت کرد حتی سینماگران ایرانی هم این رویداد مضحک که در این سال ها تنها بودجه بیت المال را به باد داده و هیچ دستاورد ارزنده ای نداشته به رسمیت نمی شناسند و حاضر نیستند آثارشان را در این دورهمی به نمایش درآورند.

همین مسأله باعث شد تا عسگرپور برای سرپوش گذاشتن بر این خبر که باعث رسوایی بیش از پیش دورهمی اش بود به اشکال مختلف سعی داشته باشد تا اذهان رسانه ها و مخاطبان را منحرف کند!

وی در همین راستا در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها با بیان اینکه اهمیت ثبت جشنواره جهانی فجر در یک فدراسیون بین‌المللی باید برای اهالی سینما روشن شود، تاکید کرد که تغییر نام این رویداد در دولت آینده پیگیری خواهد شد.

حال مشخص نیست تغییر نام این رویداد ضد سینمایی چه دردی از آن درمان خواهد کرد!؟

وی همچنین درباره اطلاق واژه «غیرتخصصی» به جشنواره جهانی فجر در پروسه ثبت در «فیاپف» که در اختتامیه به آن اشاره شد، توضیح داد: گاهی در ترجمه کلمات برداشت‌ها یا معانی دیگری تعبیر می‌شود که درست نیستند. در فیاپف، برای ثبت جشنواره‌ها دو شاخه اصلی رقابتی و غیر رقابتی وجود دارد و یک شاخه دیگر هم براساس موضوع - مثل وحشت یا کمدی - است که Specialized گفته می‌شود. جشنواره‌ جهانی فجر در دسته Non-specialized قرار دارد، مثل کن و برلین که موضوعی نیستند و به همین دلیل به جشنواره جهانی فجر؛ غیرتخصصی گفته شد.

توضیحات عسگرپور در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند به دلیل عدم رعایت بسیاری از قوانین «فیاپف» این جشنواره نمی تواند در لیست آن باقی بماند.

اما در اقدامی قابل تأمل که هرگز در شأن یک دبیر جشنواره نیست و در پی همان دست و پا زدن های دست اندرکاران دورهمی ضد فرهنگی و ضد سینمایی جهانی فجر صورت گرفته عسگرپور در یکی از گروه های تلگرامی در خصوص بازنشر یکی از یادداشت های «سینماپرس» در خصوص گفتگوی یک خبرنگار در مورد اینکه تنها برای صرف غذا به این رویداد می رود نوشت: «البته ایشان کمی مأخوذ به حیا هستند نخواستند بگویند خبرنگار مورد نظر خودشان هستند (به گواه ساعت ورود و خروج و صرف غذا)

همین نوشته دبیر این رویداد مثلاً جهانی نشان از آن دارد که ایشان از فرآیندهای جاری در جشنواره خودشان اطلاع کافی ندارند! چرا که هیچ ساعت خروجی برای کسی درج نمی شود و اصلاً برای ورود هم گاهی اوقات هیچ گیت بازرسی وجود نداشت و همین باعث شد تا در بسیاری ساعات افراد غیر سینمایی و غیر رسانه ای با کودکان شان به پردیس سینمایی چارسو هجوم آورده و چراغ این رویدادمثلاً جهانی را روشن نگه دارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.