دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹

بی توجهی به گفتمان انقلاب اسلامی در سینما/۵

غفوری: باعث تأسف است طی ۳۲ سال که از درگذشت معمار کبیر انقلاب اسلامی می گذرد اثر درخوری در رابطه با زندگی ایشان تولید نشده!/ باید از سینماگران انقلابی حمایت شود

سیدسلیم غفوری در اختتامیه دهمین جشنواره سینماحقیقت

سینماپرس: سیدسلیم غفوری مدیر شبکه «افق» و کارشناس فرهنگی همزمان با سالروز رحلت بنیان گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین پانزدهم خرداد گفت: باعث تأسف است طی ۳۲ سال که از درگذشت معمار کبیر انقلاب اسلامی می گذرد جز یک فیلم ضعیف هیچ اثر دیگری در رابطه با زندگی ایشان تولید نشده!؛ هنرمندان و مدیران سینما و تلویزیون و رسانه ها و تمامی دستگاه های فرهنگی ملزم هستند اندیشه و گفتمان امام راحل (ره) را برای نسل های جوان تر که زمان حیات ایشان را درک نکردند به درستی تبیین کنند.

کارگردان مستندهای «عراق سرزمین جنگ ها» و «آخرین فرزندان سومالی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: حضرت امام خمینی (ره) سال ۱۳۶۸ از دنیا رفتند یعنی کسانی که متولد این سال هستند و یا حتی متولدین دهه ۶۰ نتوانستند هیچ دیدی از آرمان، اندیشه ها، اهداف و گفتمام خمینی کبیر (ره) داشته باشند.

وی ادامه داد: عملاً با اطمینان به اینکه متولدان دهه ۶۰ به بعد که ۴۰ سال و کمتر دارند حیات حضرت امام (ره) را درک نکردند و می توان بر این امر صحه گذاشت که نسل حوان کشور نتوانستند به درستی با زندگی ایشان آشنا شوند، این وظیفه متولیان فرهنگی و هنری کشور است که مطالب مهم در خصوص زندگی و گفتمان حضرت امام (ره) را به جامعه منتقل کنند.

غفوری سپس با تأکید بر اینکه کسی تردیدی ندارد وظیفه اصلی این اتفاق مهم بر دوش اهالی رسانه و اصحاب فرهنگ و هنر است اظهار داشت: همه متولیان رسانه، سینما، تلویزیون و... باید نسل جوان کشور را که در معرض تهاجم فرهنگی بیگانگان قرار دارند با اندیشه ایشان آشنا کنند. کارهایی که تاکنون صورت گرفته رسماً هیچ بوده و بی تردید باید بیش از این کار و تلاش شود تا آثار فاخر در خصوص تاریخچه انقلاب اسلامی و گفتمان حضرت امام (ره) تولید شوند.

مدیر اجرایی مرکز فرهنگی میثاق متذکر شد: نه تنها در سینما اوضاع به شدت نابسامان است که در حوزه های سریال و مستندسازی نیز ما شاهد روند خوبی نیستیم. این نوع رفتار متولیان فرهنگی و هنری در مواجهه با زندگی معمار کبیر انقلاب اسلامی پذیرفتنی نیست و این روند باید اصلاح شود.

وی در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما دلیل اینکه مدیران فرهنگی مرتب شعار حمایت از سینمای انقلاب را می دهند اما در عمل هیچ حمایتی از تولید آثار انقلابی و سینماگران متعهد ندارند چیست اظهار داشت: دلیل این رفتار متضاد می تواند جنبه های متفاوتی داشته باشد؛ شاید یک دلیل این است که برخی مدیران فکر می کنند جامعه به اندازه کافی با زندگی و آرمان های حضرت امام (ره) آشنایی دارد و همین مسأله کفایت می کند!

غفوری تصریح کرد: از سوی دیگر می توان به این نتیجه رسید که مدیران فرهنگی از سر غفلت کار نکردند، البته این خوش بینانه ترین حالت ممکن است که خوب بی تردید باید این رویه خود را اصلاح کنند.

وی در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: ضعف اصلی ما در عرصه سینما است که اتفاق بزرگ در آن نیفتاده و هیچ کار جدی در آن صورت نگرفته و ان شاالله در دولت بعد اهتمام جدی تری برای ورود به این عرصه مهم باشد. ما سینماگران انقلابی خوبی داریم که باید حمایت شوند و کارهای ویژه ای انجام دهند و امیدوارم به زودی بتوانیم با روی کار آمدن یک دولت مقتدر انقلابی شاهد این اتفاق نیک باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.