شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵

ادعای جالب دبیر سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر:

جشنواره‌ها در ایام کرونا تا حدی کمک کرد که رکود فروش فیلم‌ها شکسته و امیدبخشی و روحیه در جامعه منعکس شود

محمدمهدی عسگرپور در سومین روز سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

سینماپرس: دبیر سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره پیامدهای ثبت جشنواره در فیاپف و آمار کمی و کیفی جشنواره امسال صحبت کرد.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی عسگرپور دبیر سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره برگزاری این رویداد در شرایط کرونایی امسال به خبرنگاران جوان، گفت: سال گذشته جشنواره جهانی برگزار نشد، امسال شاید پاندمی تغییر نکرده باشد، اما تجارب جدیدی در نحوه برگزاری جشنواره‌ها به دست آمده است. در ابتدا به این فکر کردیم که چطور می‌توان بخش‌هایی از جشنواره را مجازی و بخش‌هایی را هم با کمترین خطرپذیری به صورت حضوری برگزار کنیم.

وی افزود: یک بخش مهم از جشنواره با عنوان بازار فیلم به فضای مجازی منتقل شد. همچنین بخشی از کارگاه‌ها در بستر مجازی شکل گرفتند، اما نمایش فیلم‌ها برای اولین بار در سایر کشورها هم به پلتفرم مجازی منتقل نمی‌شوند، زیرا تاکنون هیچ پلتفرم مطمئنی نه تنها در کشور ما بلکه در کشورهای دیگر هم وجود ندارد. به هرحال تلاش کردیم که جشنواره برگزار شود، زیرا این جشنواره در تقویم جهانی ثبت شده است و جزء ۱۵ جشنواره برتر دنیا قرار گرفته است.

دبیر جشنواره درباره پیامدهای ثبت جشنواره فجر در فهرست فیاپف بیان کرد: در طول سال حدود ۱۰ هزار جشنواره در اقصی نقاط دنیا برگزار می‌شود که در تعدادی از آن‌ها سینمای ایران حضور مداوم دارد. ما جشنواره جهانی را به عنوان جشنواره‌های الف می‌شناسیم. وقتی یک جشنواره وارد این فهرست می‌شود یک بیوگرافی قوی برای فیلم‌های حاضر در آن شکل می‌گیرد. سه سال مدیر بخش جشنواره‌های فیاپف به ایران می‌آمد و این جشنواره را رصد میکرد، خوشبختانه در همه بخش‌ها نمره قابل قبول گرفتیم.

وی ادامه داد: به شکل طبیعی وقتی فهرستی از فیلم‌ها در اختیار ما قرار می‌دهند، اول سراغ فیلم‌هایی می‌رویم که در جشنواره‌های مهم حضور داشتند. سینمای بعضی از کشورها را نمی‌شناسیم، اما جشنواره آن کشور را می‌شناسیم، بنابراین چنین ثبت‌هایی روی صنعت فیلمسازی تاثیر میگذارد.

این کارگردان درباره تاثیر کرونا بر آمار کمی و کیفی جشنواره اظهار کرد: در سال‌های گذشته بیش از هزار فیلم تولید و ارسال می‌شد که این آمار امسال تغییر زیادی نکرد. آمار آثار داخلی هم خیلی تغییر نکرد و تنها موردی که تغییر کرد، حضور مهمان‌های داخلی است. مخاطبان در سالن‌ها یک در میان می‌نشینند و محدودیت‌ها فقط به سالن‌ها برمی گردد.

وی درباره بخش شاخه‌های زیتون توضیح داد: این بخش چند سالی است که به جشنواره اضافه شده و محوریت آن هم تحولات منطقه است. فیلم‌ها با موضوع مقاومت در این بخش شرکت داده می‌شود که تعداد آن‌ها به نسبت سال‌های قبل بهتر بود.

وی یادآور شد: جشنواره‌ها عمدتا در اکوسیستم فیلمسازی معنا پیدا می‌کنند و محل عرضه فیلم‌ها هستند. جشنواره‌ها در ایام کرونا تا حدی کمک کرد که رکود فروش فیلم‌ها شکسته و امیدبخشی و روحیه در جامعه منعکس شود. این رونق با رعایت نکات ایمنی معنا پیدا خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.